بذرپاش: مجلس به زودی به رأس امور بازمیگردد/ حیف و میل بیت المال همزمان با فشار اقتصادی بر مردم قابل پذیرش نیست

مهرداد بذرپاش و لطف‌الله فروزنده بعنوان کاندیدا‌های نهایی کمیسیون برنامه و بودجه برای ریاست دیوان محاسبات کشور به صحن علنی مجلس معرفی شدند.

اخبار سیاسی- مهرداد بذرپاش دراین خصوص گفت:برخی دوستان در داخل و بیرون مجلس طی جلسات و تماس‌هایی که داشتند،ازبنده دعوت کردند برنامه‌هایم را درباره مدل مدیریت یکی از مهمترین مراکز نظارت مالی در کشور ارائه کنم، به همراه جمعی از دوستان متخصص و البته جوان، برنامه‌ جامعی تنظیم و تقدیم شد که ظاهرا مورد استقبال و لطف اعضای محترم کمیسیون برنامه و بودجه قرار گرفته است.

وی درخصوص سوابق کاری خود گفت: درحال حاضر عضو هیات علمی دانشگاه صداوسیما هستم و در حوزه اجرایی نیز طی 20 سال گذشته مسئولیت‌های مختلفی را داشته ام که معاونت رئیس جمهور و رئیس سازمان ملی جوانان، عضو هیات رئیسه مجلس، معاون اجتماعی و امور استان‌های ستاد اجرایی فرمان امام، موسس و رئیس هیات مدیره بنیاد احسان، مدیرعامل پارس خودرو و گروه خودروسازی سایپا بخشی از آنهاست.

عضو هیئت رئیسه مجلس نهم درخصوص برنامه ارائه شده خود برای ریاست دیوان گفت:به همراه جمعی از کارشناسان متخصص وجوان، برنامه‌ جامعی تنظیم و تقدیم اعضای کمیسیون برنامه و بودجه شد، مهمترین استراتژی و خط مشی این برنامه شفافیت اصولی با مردم است و رئوس آن عبارت است از: اصلاحات ساختاری، کمک به کارآمد سازی دولت، شفافیت، مبارزه با فساد و ارتقای رفاه مردم.

وی افزود:شعار ما برای دوره جدید دیوان محاسبات "دیوان داری فناورانه و مردم پایه" است. دیوان محاسبات باید بازوی نظارتی مجلس در مبارزه با مفاسد اقتصادی باشد. حیف و میل بیت المال همزمان با فشار اقتصادی بر مردم قابل پذیرش نیست، اصلاحات ساختاری، کمک به کارآمدسازی دولت، شفافیت، استفاده از ظرفیت های مردمی در مبارزه با فساد و ارتقای رفاه مردم رئوس برنامه های دیوان محاسبات کشور خواهد بود.

معاون رئیس‌جمهور در دولت نهم و دهم با بیان این مطلب که شخصا به مجلس یازدهم امید بسیار دارم گفت:ان شاءالله با تلاش شبانه‌روزی عموم نمایندگان مجلس، به ویژه جوانان باانگیزه و دارای راه حل برای مشکلات، مجلس به زودی به راس امور باز گردد که از جمله ابزارهای بسیار مهم برای راس امور بودن مجلس، دیوان محاسبات به عنوان بازوی نظارتی مجلس است.

وی افزود: اگر عملکرد دیوان، سرعت و دقت آن، اقدامات بدون حاشیه اما جدی و قاطع، تعامل سازنده و در عین حال قانونی با سازمان های مختلف شکل بگیرد و گزارش رسیدگی ها به سرعت و شفاف در اختیار نمایندگان و مردم قرار داده شود، حتما می تواند اشراف مجلس نسبت به امور را افزایش داده و به وکلای ملت جهت اخذ تصمیمات صحیح و تصویب قوانین راهگشا، کمک شایانی کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما ادامه داد:هم اکنون در دیوان محاسبات، گزارش تفریغ بودجه‌های سالانه با 2 سال تأخیر و طی چند هزار صفحه صرفا اطلاع‌رسانی کلی و در صحن مجلس انجام میشود و در نهایتا رونوشتی از آن به اطلاع مسئولان مختلف میرسد، حتما این مدل قدیمی و فرسوده باید تغییر کند و تحول یعنی همین.

وی افزود: تحقق این اهداف پیش شرط جوانسازی در ساختار را می‌طلبد و جوانسازی لزوما به معنای تغییر نسلی در مدیران نیست؛ جوان سازی یعنی ایجاد تحول در روند مدیریت یک دستگاه، بجد معتقدم نه فقط در دیوان محاسبات، بلکه در سایر ساختارهای رسمی کشور باید تحول ایجاد شود و این تحول خواهی، در پیام تمدنی گام دوم انقلاب که 2 سال قبل صادر شد، مورد توجه و تاکید قرار گرفته است.

بذرپاش خاطرنشان کرد:لازم است با شناسایی گریزگاه‌های قانونی مبارزه با فساد مالی را از سر منشاء آن آغاز نماییم. مگر میتوان پذیرفت که درآمد سرانه مردم هر روز کاهش یابد و همزمان با آن، با ناکارآمدی و سوءمدیریت، بودجه مملکت با اسراف و ولنگاری مالی هدر برود؟ دیوان محاسبات پاسدار بیت المال مسلمین است و باید در این زمینه دست از انفعال و سستی بردارد.

وی با اشاره به نقش بین‌المللی دیوان گفت:دیوان یکی از ۱۹۱ عضو پیوسته سازمان بین‌المللی موسسات حسابرسی عالی معروف به اینتوسای است؛ سازمانی که با شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد همکاری دارد. استفاده از تجربیات بین المللی، انتقال تجربیات داخلی و نیز ایجاد ارتباطات با دیوان های محاسبات کشورها و یا مشابه آن می تواند برای کشورمان اثرات موثری داشته باشد.