به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، در این دیدار که امروز در سارایوو صورت گرفت، دو طرف روابط خوب بوسنی و جمهوری اسلامی ایران را زمینه ساز توسعه هرچه بیشتر مناسبات اقتصادی و تجاری و افزایش همکاریها در زمینه های گردشگری و تبادل اطلاعات و اخبار رسانه ای برشمردند. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: برای توسعه همکاریها باید از همه فضاها و ظرفیتها استفاده کنیم و معرفی این توانمندی ها و امکانات به مردم و فعالان تجاری واقتصادی سرعت ارتقاء روابط را دو چندان می کند.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه با تشریح ظرفیت های نهفته در ارتباطات مردمی و فضای دیپلماسی عمومی میان دو کشور اضافه کرد: قسمتی از امور پیشبرد روابط در سطح رسمی و مسئولین است و بخش مهمتری از این کار در حوزه فعالیت رسانه ها، انجمن های دوستی و نهادهای مردم نهاد قرار دارد.

وی تصریح کرد: ما از افزایش تبادلات مردمی استقبال میکنیم.

مهمان پرست همچنین با اشاره به اینکه در زمینه اقتصادی با برگزاری اولین کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی قدمهای خوبی برداشته شده است، اظهار داشت: این توافقات زمینه ساز همکاریهای بعدی است و برگزاری دور دوم کمیسیون مشترک اقتصادی می تواند قدم خوبی باشد.

وی توانمندی بخش خصوصی ایران در زمینه های انرژی، راه آهن و صنایع غذایی و نیروگاه را برشمرد و از علاقمندی طرف های بوسنیایی برای برقراری ارتباطات و فعالیت این شرکتها در آن کشور استقبال کرد.

مهمانپرست همچنین دسترسی به ۱۵ کشور همسایه ایران از طریق ارتباط با ایران را یکی از مزیت های همکاریهای اقتصادی با ایران دانست و گفت: در حالیکه همه کشورهای غربی بنوعی در بحران و شوک اقتصادی بسر می برند جمهوری اسلامی ایران تحت شرایط تحریم بخوبی توانسته است یکی از بزرگترین طرحهای اقتصادی ملی برای حذف یارانه را اجرایی کند.

وی اضافه کرد: ما از تحریم استقبال نمی کنیم ولی تحریمها در سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا امروز ملت ایران را توانمندتر و مصمم به پیشرفت و خودکفایی کرده است.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد: مذاکرات قریب الوقوع ایران و ۱ + ۵ در یک فضای مثبت و سازنده و قدمی رو به جلو باشد و حقوق مسلم ایران برای فعالیتهای صلح آمیز هسته ای به رسمیت شناخته شود.

وی همچنین مواضع کشورمان در خصوص تحولات منطقه و موج بیداری اسلامی را تشریح کرد.

آقای دلبروویچ معاون وزارت امور خارجه بوسنی نیز در این دیدار تصریح کرد: روابط میان دو کشور بسیار خوب و زمینه ها برای ارتقاء آن فراهم است.

وی کمک جمهوری اسلامی ایران به بوسنی و هرزه گوین در طول سالهای جنگ در این کشور را بسیار ارزشمند دانست و ضمن ابراز قدردانی گفت: جمهوری اسلامی ایران با توجه به سنن و آداب خود شرایط مسلمان بوسنی را بخوبی درک کرد و به اوضاع منطقه اشراف داشت و این نزدیکی در جامعه بوسنی ماندگار است.

معاون وزیر خارجه بوسنی با ابراز علاقمندی کشورش برای افزایش همکاریهای اقتصادی و فعالیت شرکت های دولتی و بخش خصوصی، از تبادل توریسم و برنامه ریزی برای گردشگری میان دو کشور استقبال کرد و جذابیت های جمهوری اسلامی ایران با توجه به سابقه تمدنی و تاریخ کهن و زمینه های گردشگری کشورش را بستر مناسب آغاز این کار ارزیابی کرد.

معاون وزیر خارجه بوسنی ابراز امیدواری کرد دو کشور در سطوح بین المللی فعالیتها و تماس ها را افزایش دهند و علاقمندی برای افزایش تبادل نظرهای سیاسی و همکاریهای اقتصادی را مورد تاکید قرار داد.

وی با اشاره به اینکه کشورش برنامه عضویت در اتحادیه اروپا را دنبال می کند و بزودی مراحل این عضویت نهائی خواهد شد، تصریح کرد: شرایط و سطح همکاریها می تواند در فضای گسترده تر و جدیدی دنبال شود.

دو طرف در این دیدار درخصوص تنظیم دیدارها و تماس های منظم سیاسی میان دو کشور تبادل نظر کردند.