ماجرای نامه وزرا به رهبر انقلاب درباره FATF

گروه سیاسی- چندی پیش بود که جمعی از کانال‌های تلگرامی در مطالبی از نامه وزرا به رهبرانقلاب خبر می‌دادند.

به گزارش افکارنیوز، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، تقدیم نامه برخی از وزیران به رهبر معظم انقلاب درباره لوایح مرتبط با FATF را تایید کرد و گفت: مفاد این نامه تقاضا از ایشان برای تسریع در رسیدگی این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

برخی رسانه‌ها از چند وزیر به‌عنوان نویسندگان نامه به رهبر  انقلاب درخصوص درخواست تصویب FATF یاد کرده‌اند. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت، رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، رضا اردکانیان، وزیر نیرو، محمود حجتی، وزیر جهادکشاورزی و محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی نیز این نامه را امضا کرده‌اند.شریعتمداری گفت که او جزو امضا‌کنندگان این نامه نیست.

شنبه سرنوشت پالرمو تعیین می‌شود
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در صفحه اینستاگرامش از جلسه فوق‌العاده مجمع در شنبه هفته آینده برای بررسی پالرمو خبر داده است.
سرنوشت لایحه پیوستن ایران به پالرمو در حالی از شنبه گذشته روی میز مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تصمیم‌گیری قرار گرفت که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه هم برای تبیین اهمیت تصویب این لایحه به مجمع رفته بود. حالا یک عضو مجمع تشخیص مصلحت گفته: در مجمع همه در تلاش هستند که تصمیمی را اتخاذ کنند تا به نفع همه مردم باشد. احمد توکلی در گفت‌وگو با اعتماد آن‌لاین در پاسخ به این پرسش که فضای عمومی مجمع در حمایت یا مخالفت لوایح پالرمو و  CFT است، تصریح کرد: بهتر است که در این زمینه حرفی نزنیم. بهتر است صبر کنیم تا ببینیم تضارب آرا در این خصوص چه می‌گوید.

توکلی، رئیس سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت دیروز همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا درباره لوایح پالرمو و CFT از جانب رهبر انقلاب توصیه‌ای یا درخواستی به مجمع اعلام شده است، گفت: نه هیچ نظری به مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام نشده است و مجمع طبق وظایف خودش عمل خواهد کرد.

پالرمو یا همان کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی، در تاریخ 21دسامبر سال 2001در شهر پالرمو در ایتالیا به تصویب رسید و در تاریخ 29سپتامبر سال 2003، برای کشورهای عضو سازمان ملل متحد لازم‌الاجرا شد و تاکنون 180کشور آن را پذیرفته‌اند. این کنوانسیون همانطور که از نامش پیداست، گامی در جهت مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی و تشخیص کشورهای عضو برای مصادیق آن برای جدی بودن مشکلات ناشی از جرائم فراملی است، همچنین این کنوانسیون نشان‌ می‌دهد که نیاز به تقویت همکاری‌های بین‌المللی به‌منظور مقابله با این مشکلات در بین کشورهای عضو وجود دارد.

  محمدرضا باهنر ، در مورد سرانجام لایحه پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: شنبه آینده در مجمع جلسه داریم و بحث‌هایی در مورد این لوایح خواهیم داشت؛ مخالفان و موافقانی درخصوص این لایحه در مجمع وجود دارند و باید ببینیم نتیجه جلسه روز شنبه چه می‌شود. او در مورد ریاست جدید آیت‌الله آملی لاریجانی بر مجمع اظهار کرد: قبل از اینکه آیت‌الله آملی لاریجانی جلسات را اداره کنند، بنده مقداری نگران بودم که ایشان بخواهند نظر شخصی خود را به مجمع اعمال کنند، اما دیدم که ایشان کاملاً بحث‌ها را آزاد می‌گذارند و حرف‌ها را خوب می‌شنوند و البته گاهی نظر شخصی خود را می‌دهند، ولی دنبال این هستند که نظر مجمع را جمع‌بندی کنند، نه نظر شخصی خود را.

 علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی هم گفت: تعیین تکلیف 2 لایحه CFT و پالرمو قبل از اتمام مهلت FATF مورد نظر و توجه وزرا بوده است؛ از این‌رو از مقام معظم رهبری برای تسریع در تعیین این تکلیف درخواست شده تا از این مهلت عبور نکنیم. با توجه به تغییرات مجمع تشخیص مصلحت نظام، احتمال تصویب 2 لایحه CFT و پالرمو قوی‌تر از گذشته است.
غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم درباره جلسه‌ شنبه گذشته مجمع گفت: از آنجا که به جمع‌بندی نرسیدیم، نمی‌توانم بگویم دقیقاً اعضا چه نظری داشتند، اما در جلسه فوق‌العاده مشخص خواهد شد.

مهرداد لاهوتی، سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس با بیان اینکه «موضع این فراکسیون موافقت با لوایح چهارگانه FATF بوده است»، تأکید کرد: ایران راهی جز پیوستن به FATF ندارد.