به گزارش افکارنیوز به نقل از سایت خبری جماران، یکی از اعضای بیت مرحوم آیت الله العظمی سید رضا بهاءالدینی فایل صوتی و تصویری گفت وگوی ایشان را با یکی از برادران سپاه درباره ابعاد شخصیتی حضرت امام خمینی(س) منتشر کرد.
این فایل حاوی مطالبی درباره ارتباط شخصی آیتالله بهاءالدینی با حضرت امام خمینی(س)، ویژگی های منحصر به فرد حضرت امام(س)، همچنین مسائلی درباره حوزه علمیه و دفاع مقدس است. آنچه در ادامه میخوانید بخشهایی از این فایل صوتی و تصویری است:
امام دیگران را برخود مقدم میداشتند
امام در جهات اخلاقی در کمال تواضع و خضوع حرکت میکردند. کسانیکه در مجالس عمومی با امام نشست و برخاست و مصاحبت داشتند، در طول بیست سال مشاهده نشد که امام در مجلسی از رفقا جلوتر حرکت کنند؛ همیشه دیگران را برخورد مقدم میداشتند. این ویژگی اخلاقی را به چشم خود از ایشان دیدهام و همواره این تواضع را به نسبت به اهل علم انجام میدادند.
پیشگامی در دیدار با مراجع
معمولا در اعیاد، طلاب، فضلاء و عموم مردم به دیدار و زیارت مراجع و علماء میروند. روش امام اینگونه بود که در اعیاد، ابتدا خود به دیدار مراجع میرفتند، بعد در منزل حاضر شده و افراد برای زیارت ایشان مراجعه میکردند. حضرت امام در تذکرات خود به حوزویان، مصالح حوزه و مصالح طرف مقابل را در نظر میگرفتند. اما بههیچ وجه به مصالح خود نمیاندیشند.
امام خمینی اهل تشریفات نبود
امام با انگیزه مصلحت به طرف مقابل تذکر میدادند. در برنامه زندگی بنیانگذار جمهوری اسلامی، هیچ تشریفاتی وجود نداشت. حتی تشریفات شاگردی و استادی در سیره امام جایی نداشت و هیچ تفاوت و امتیازی بین خود و شاگردان به صورت عملی، قائل نبودند؛ گاهی دیده میشد که تشکیلات جلسه از سوی شاگردان ایشان اداره می شد و امام با کمال تواضع در آن جلسات شرکت میکردند و این تشریفاتی که بین مردم معمولا وجود دارد] استادی و شاگردی[در برنامه امام بههیچ وجه یافت نمیشد.
تعبدات امام
تعبدات امام بسیار عجیب بود. بنده در موقع برگشتن از سفر حج، به کربلا مشرف شدم. و در کربلا مشاهده کردم که ایشان بسیار به زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) مشرف میشوند. روزی در حرم سیدالشهدا(ع) به بنده فرمود: شما به منزل بروید تا من بیایم؛ به اینخاطر این را فرمود که زیارات طولانیرا در حرم جدشان قرائت میکردند و نمیتوانستند از جوار حضرات ائمه(ع) جدا شوند.
تجلیل و احترام به روحانیت
حضرت امام از ابتدا سعی و کوشش فراوانی در تجلیل روحانیت انجام دادند، تا کسی جرأت نکند به روحانیت کوچکترین اهانتی داشته باشد و خود را آماده کرده بود تا روحانیت را حفظ نماید.
هیچ موضوعی امام را نگران نمی کرد
بهصورت قطعی یادم نیست، اما تقریبا ۵۶یا ۵۷ سال این آشنایی سابقه دارد. در این مدت غیراز حسن نیت و تذکرات مشفقانه از امام چیز دیگری مشاهده نکردم. در طول این ۵۷سال حتی یک نگرانی را در امام ندیدم و چیزی نمیتوانست امام را نگران کند.
به سوی تعالی واحد
خوشبختانه مردم در مسیر واحد{انقلاب اسلامی} قرار گرفته اند، اما اگر راههای مختلفی در مسیر حرکت مردم قرار داشت، که نتوانند درست تشخیص دهند و در انتخاب راه با تردید مواجه بودند، میتوانست مورد بحثقرار گیرد. لکن امروز مسیر حرکت بهسوی تعالی واحد است و این مسیر، اضطراری و منحصر در همین راه است. به نظر ما، وجه دیگر و مسیر دیگری غیراز مسیر فعلی انقلاب که بتوان از آن وجه و مسیر حرکت کرد، وجود ندارد.
دعوت شرق و غرب به سازش و مصالحه چیزی جز تسلیم شدن ایران نیست و کوچکترین عوارض چنین سازش و مصالحهای، فلسطینی دیگر را رقم خواهد زد؛ یعنی اگر سازش با شرق و غرب صورت گیرد، نتیجه آن بهوجود آمدن کشوری مانند فلسطین خواهد بود.
حرکت حوزه به سوی تقویت تقواست
نقش حوزه باید تقوا، پیشرفت در علوم و آگاهی به مسائل روز باشد که خداوند در این مسیر انشاءالله آنها را تایید میکند و همانگونه که قبلا عنوان کردم، ما راهی غیر از راه امام نداریم. یعنی وجهی بهنظر نمیرسد. این راه منحصر و اضطراری است و انشاءالله پیروزی با امام زمان(عج) میباشد.
تحول انسانی از نتایج انقلاب اسلامی
تحول نفسانی و تحول انسانی از جمله برکاتی است که نصیب مردم شدهاست. گاهی انسان با پنجاه سال مجاهدت به چنین مقامی نمیرسد، اما از برکات انقلاب چنین تحولی در نفوس انسانها رخ دادهاست و بزرگترین مجاهدات مورد تاکید اسلام همین مسأله است که انسان به تحول نفسانی دست پیدا کند؛ چون تحولات نفسانی، مبدأ همه خیرات است و عدم چنین تحولی منشأ بسیاری از شرور میباشد.
این تحول نفسانی، ازجمله نعمتهایی است که نصیب مردم ایران شده است و باعث شده که حس،ادراک، ذوق، اهداف، مقاصد و... درمردم تغییر کند و این از برکات انقلاب میباشد. اگر نفوس، نفوس الهی باشد، توجه به جهات الهی پیدا میکند و به جهات مادی توجهی ندارد. همان جمعیتی که برای مسائل مادی صبح تا شب در بازار بر سر یکدیگر میزدند،امروزه جهات الهی پیدا کرده و در جبههها به مجاهدت میپردازند که انشاءالله به پیروزی اسلام منجر شود.
شناسه خبر:
۸۲۵۷۶
ناگفتههای آیتالله بهاءالدینی از امام خمینی
دعوت شرق و غرب به سازش و مصالحه چیزی جز تسلیم شدن ایران نیست و کوچکترین عوارض چنین سازش و مصالحهای، فلسطینی دیگر را رقم خواهد زد؛ یعنی اگر سازش با شرق و غرب صورت گیرد، نتیجه آن بهوجود آمدن کشوری مانند فلسطین خواهد بود.
۰