جریان شیرازی و اقدامات آنها در واکنش به دستگیری سید حسین شیرازی یکی از پربازدید ترین اخبار بوده که منجر به واکنش های متعددی شده است. شیرازی ها که یکی از خاندان های اصیل در عراق بوده اند و در کنار خاندان حکیم، خاندان خویی، خاندان خلخالی، خاندان صدر، خاندان کاشف الغطاء و ... در عراق همواره منشا تاثیر و تاثرات بوده اند.
با ورود سید محمد شیرازی به ایران، این جریان و پس از اتفاقاتی به یکی از چالش های حاکمیت در حوزهای علمیه تبدیل شد. فتوای سید محمد شیرازی در خصوص جنگ و موضع گیری های صورت گرفته تقابلات این جریان با نظام را روز به روزبیشتر نمود.
اما این روزها به نظر می رسد که با دستگیری سید حسین شیرازی و اقدامات این جریان در حوزه بین المللی این سطح از تقابلات به نقطه جوش خود نزدیک تر شده است.
ماجرا از آنجا آغاز شد که شبکه رسمی وابسته به بیت شیرازی در بحبوحه حوادث و اغتشاشات دی ماه اقدام به انتشار فایلی تصویری در خصوص اظهارات سید حسین شیرازی با محوریت تخریب اندیشه ولایت فقیه و دفاع مقدس نمود. دو موضوعی که هر دو به عنوان خط قرمز نظام مطرح بوده و در نهایت با دو بار احضار وی و استنکاف از حضور در دادسرای ویژه روحانیت، وی دستگیر شد و پس از تجمعات و اعتراضاتی در عراق، روز گذشته سفارت جمهوری اسلامی ایران در مقابل چشمان پلیس انگلیس و در پخش زنده شبکه تلویزیونی فدک مورد تعرض قرار گرفت.
*******
جدای از همه حواشی فوق بازخوانی مقاله جفری هالورسون (Jeffry Halverson) استادیار گروه فلسفه و مطالعات مذهبی در دانشگاه کارولینای جنوبی با عنوان " یک ضد روایت برای حکومت ایران" برای تحلیل اتفاقات این روزها کافی است.
جفری هالرسون با انتشار این مقاله در سایت مرکز مطالعات استراتژیک دانشگاه آریزونا معتقد است که راهکارهای سخت و نظامی برای براندازی جمهوری اسلامی ایران چندان کارایی نداشته و موضوع براندازی نرم را همچون سایر استراتژیست های امنیتی به عنوان بهترین راهبرد پیشنهاد می دهد.
وی در این خصوص عنوان می کند که برای موفقیت در برابر حکومت ایران باید روایت کربلا را برای نظام ایران به یک ضد روایت تبدیل کنیم. بدین صورت که "تمامی امکانات خویش را برای یزدی معرفی کردن حکومت ایران مورد استفاده قرار دهیم."
وی معتقد است باید روایت کربلا را به صورت واژگونه و با محوریت شیرازی ها و حکومت جمهوری اسلامی به مورد بهره برداری قرار دهیم. وی می نویسد:
یک ضد روایت مؤثر باید سه چیز را دارا باشد.
اول) ادعاهای داستان اولیه و اصلی را توسط واژگون جلوه دادن و از نو طرح ریزی کردن قیاس ها و تشابهات منتشر کند و نفوذ دهد.
ب) در مورد حقانیت آن شک ایجاد کند
ج) آنها را با یک روایت و داستان از واقعه ای بزرگتر جایگزین نماید.
در نهایت وی عنوان می کند روایت کربلا پتانسیل کافی برای تحقق هر سه مورد ذکر شده، علیه رژیک کنونی ایران دارا است.
هالرسون معتقد است "جریان شیرازی" به عنوان بهترین کاراکتر برای ایفا نمودن نقش طرفداران امام حسین و مقابله با یزید ساختگی وی یعنی نظام جمهوری اسلامی می تواند ایفا کند.
این اندیشمند امنیتی برای اثبات مناسب بودن این نقش برای جریان شیرازی، دلایل متعددی را عنوان می کند از جمله :
سید بودن رهبر این جریان
اهل کربلا بودن اکثر طرفداران این طیف
منتقد نسبت به حاکمیت ایران
وی در نهایت دوره زمانی ایده آل برای انتشار چنین پیام هایی را ماه محرم و روزهای منتهی به روز عاشورا دانسته و می نویسد: "این زمانی است که مسلمانان شیعه بیشتر به لحاظ عاظفی، معنوی و جسمی از روایت کربلا آگاه هستند و هر گونه تلاش برای از بین بردن انتشار این پیام یا سرکوب حامیان شیرازی، تنها روایت کربلا را از اذیت و آزارهای سیاسی رژیم ایران و بازیگری آنها در نقش یزدی ستمگ تغذیه و تقویت می کند."
هالرسون در پایان این مقاله طی طرحی به سنای آمریکا عنوان می کند که برای کمک به این جریان باید در حوزه وسائل ارتباطات جمعی همچون شبکه های ماهواره ای، اینترنت و سایت های خبری کمک هایی ارائه شود و شیرازی ها را برای انجام این پروژه مناسب ترین گزینه معرفی می کند.
اما نگاهی به صحنه عملیاتی و میدانی جریان شیرازی طی روزهای اخیر به تنهایی کافی است تا رد پای طراحی فوق را ارزیابی کنیم.
کلیدواژه حکومت یزدی از جمله کلیدواژه هایی است که توسط ابزارهای رسانه ای این جریان و همسو با پروژه فوق در حال استفاده است.
از سوی دیگر تأکید بر عنصر مظلومیت یکی دیگر از راهبردهای این جریان برای پیش برد این پروژه است. علی رغم اذعان هالرسون بر فوت سید محمد شیرازی بر اثر سکته مغزی، وی اشاره دارد که در خصوص مظلوم نمایی و شایعات مبنی بر قتل وی باید کار کرد و اخیراً نیز در خصوص سید حسین شیرازی تاکید بر مظلوم نمایی در دستور کار قرار گرفته است و این طراحی در حالی است که این جریان در فعالیت های ماهواره ای و تبلیغی خود در سایر کشورها به حاکمیت و قوانینشان احترام می گذارد. روندی که در خصوص حاکمیت و قوانین جمهوری اسلامی ایران تاکنون بارها مورد خدشه قرار گرفته است.
تأکید افراطی بر اسلام برائتی نیز از جمله مؤلفه های است که می تواند در بلندمدت به طراحی های استکبار در منطقه یاری رساند. در فضایی که جمهوری اسلامی ایران تلاش دارد با فهم تفاوت ها و احترام به برادران اهل سنت در داخل و خارج از کشور، معادلات منطقه را به سمت مقابله با دشمن پیش برد، جریاناتی از این دست می توانند به عنوان تشدید کننده اختلافات شیعیان و اهل سنت به جنگ فرقه ای در منطقه دامن بزنند.