جزئیات سفر ظریف به دوشنبه و سمرقند

 محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان صبح چهارشنبه 17 آبان ماه در رأس یک هیأت عالیرتبه و در پاسخ به دعوت مقامات دو کشور تاجیکستان و ازبکستان راهی دوشنبه شد تا ضمن رایزنی با مقامات این دو کشور در همایش بین‌المللی امنیت و توسعه پایدار در آسیای مرکزی در شهر سمرقند نیز شرکت کند.

ظریف به همین منظور پیش از ظهر چهارشنبه 17 آبان ماه وارد دوشنبه پایتخت تاجیکستان شد و در بدو ورود با «سراج الدین اصل اف» همتای تاجیک خود دیدار و گفت‌وگو کرد. این سفر را می‌توان گام مثبتی پس از سردی روابط تهران و دوشنبه برشمرد. آنچنان که ظریف نیز در پایان این سفر، با بیان اینکه دیدارهای بسیار خوبی در تاجیکستان داشتم، ابراز امیدواری کرد که روابط با تاجیکستان هر چه بهتر و بیشتر به سمت همکاری و هماهنگی بین دو کشور حرکت کند و افزود: ایران و تاجیکستان مشترکات فراوانی دارند و نیاز است از این مشترکات به بهترین نحو استفاده کنیم. 

 

 

بهرام قاسمی سخنگوی دستگاه دیپلماسی و ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه نیز در این سفر ظریف را همراهی می‌کردند.

 

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی سه‌شنبه 16 آبان از سفر ظریف به تاجیکستان و پس از آن به ازبکستان خبر داده بود و گفت: وزیر خارجه به دعوت رسمی مقامات تاجیکستان و ازبکستان به این کشورها سفر می‌کند. 

وی افزود: در تاجیکستان دیدار با مقامات این کشور در دستور کار است و در ازبکستان نیز وزیر امور خارجه کشورمان علاوه بر دیدار و گفت‌وگو با مقامات این کشور، در کنفرانس بین‌المللی امنیت و توسعه پایدار در آسیای مرکزی شرکت خواهد کرد.

براساس این گزارش، ظریف در ادامه دیدارها با مقامات تاجیکستان بعدازظهر چهارشنبه با امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار که دو ساعت به طول انجامید، طرفین درباره ابعاد مختلف روابط دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای گفت‌وگو کردند.

 

 

افتتاح ساختمان جدید سفارتخانه جمهوری اسلامی ایران در دوشنبه از دیگر برنامه‌های حضور ظریف در پایتخت تاجیکستان بود.

 

 

 

 

*سفر به سمرقند

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه ظهر نیز دوشنبه را به مقصد سمرقند در ازبکستان ترک کرد تا در کنفرانس بین‌المللی امنیت و توسعه پایدار در آسیای مرکزی حضور یابد.

*عصر امنیت یکجانبه و برج عاج نشینی و امنیت با تکیه بر قدرت نظامی، مدت‌هاست به پایان رسیده

وی صبح جمعه 19 آبان ضمن شرکت در این کنفرانس به ایراد سخنرانی پرداخت و با بیان اینکه امنیت در جهان به هم پیوسته کنونی، محدود و منحصر به ابعاد نظامی نیست و مقوله‌ای چند وجهی، درهم تنیده و فراگیر است، عنوان کرد: امروزه نمی‌توان با صرف صدها میلیارد دلار امنیت را خرید و با کشتی وارد کشور کرد. تجاری سازی امنیت، مقوله و معامله تازه‌ای است که برخی قدرت‌های جهانی و فرامنطقه ای وارد ادبیات سیاسی کرده‌اند و تاسف آور اینکه مشتریان خوبی هم در این معامله دلار در برابر امنیت یافته‌اند.

ظریف اضافه کرد: امروز امنیت مقوله‌ای پیوسته و متقابل است که در آن امنیت یکی در گرو امنیت دیگری است. عصر امنیت یکجانبه و برج عاج نشینی و امنیت با تکیه بر قدرت نظامی، مدت‌هاست به پایان رسیده است و این درسی است که قدرت‌های مداخله‌گر فرامنطقه‌ای و کشورهایی که درصدد ایجاد ناامنی و تهدید امنیت دیگران برای رسیدن به امنیت موهوم خود هستند؛ به خوبی در پس  قضایای عراق و سوریه و یمن و افغانستان آموخته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از زمان استقلال جمهوری‌های آسیای مرکزی همواره در برقراری روابطی دوستانه، برادرانه و متوازن مبتنی بر اصول احترام متقابل و منافع مشترک پیشگام بوده است. راهبرد جمهوری اسلامی ایران بر توسعه و تقویت همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف، تلاش در جهت استقرار و استمرار صلح و ثبات و آرامش در منطقه، همگرایی و همکاری در قالب نهادهای منطقه‌ای و سازمان‌های بین‌المللی استوار است.

ظریف افزود: ما با دستیابی به توافق هسته‌ای و عمل به تمامی تعهدات خود وفق برجام، در صحنه عمل نیز پایبندی خویش را به اصل عدم اشاعه و خلع سلاح هسته‌ای به اثبات رساندیم.

وزیر خارجه ایران خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در 25 سال اخیر تلاش کرده تا نقش و سهم مناسبی در گسترش همکاری‌های اقتصادی در آسیای مرکزی در عرصه‌های مختلف تجاری، انرژی، سرمایه گذاری و همکاری‌های بانکی و مالی، و همچنین اجرای طرح‌های عمرانی و سازندگی ایفا کند.

وی افزود: بخش خصوصی ایران ده‌ها طرح توسعه‌ای در زمینه‌های سد و نیروگاه برق‌آبی، جاده و راه آهن، اکتشاف معادن و واحدهای صنعتی را به اجرا درآورده است. ما همچنین زیرساخت‌های خود در بخش حمل و نقل زمینی و ریلی و ظرفیت‌های ترانزیتی خود را در اختیارکشورهای منطقه قرار داده‌ایم.

ظریف بار دیگر تأکید کرد که سیاست تعامل فعال و همه‌جانبه با همسایگان اولویت اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است و افزود: ما از رویکرد جمهوری‌های آسیای مرکزی برای افزایش همکاری‌های منطقه‌ای و سیاست خردمندانه دولت ازبکستان دراولویت دادن به تقویت مناسبات با منطقه استقبال می‌کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین در حاشیه این همایش با برخی مقامات شرکت کننده دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

 

*رایزنی با شوکت میرضیایف

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پس از شرکت در کنفرانس بین‌المللی امنیت و توسعه پایدار در آسیای مرکزی با «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان دیدار کرد.

 

 

در این دیدار در خصوص راه‌های گسترش روابط دو‌جانبه به ویژه همکاری‌های اقتصادی و علمی گفت‌وگو و تبادل نظر شد. همکاری در بخش انرژی، ترانزیت، کریدور چهارجانبه و استقبال از تشکیل گروه سه جانبه همکاری‌های حمل و نقل ریلی بین ایران، ازبکستان و افغانستان و مبارزه با تروریسم از جمله محورهای دیگر گفت‌وگو در این دیدار بود.

طرفین همچنین از برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در دسامبر سال جاری میلادی استقبال کردند.

*توافق بر سر تهیه نقشه راه همکاری‌های دوجانبه

وزیر خارجه کشورمان در ادامه دیدارها با مقامات ازبکستان با عبدالعزیز کامل اوف، وزیر امور خارجه ازبکستان دیدار و گفت‌وگو کرد.در این دیدار دو طرف در زمینه توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای گفتگو کردند.

در این ملاقات همچنین در خصوص فصل جدید روابط دو کشور بویژه پس از اجلاس آستانه تبادل نظر شد.

 

ظریف و وزیر خارجه ازبکستان

 

رفع موانع گمرکی، همکاری در حوزه همکاری‌های بانکی، تجاری، ترانزیت و نیز در حوزه‌های علمی و فناوری و همکاری‌های سه جانبه در حوزه حمل و نقل ریلی از جمله موضوعات دیگر این گفت‌وگوها در این ملاقات بود.

دو طرف در مورد تهیه نقشه راه همکاری‌های دوجانبه در عرصه‌های مختلف روابط، به ویژه اقتصادی توافقات کلی به عمل آوردند.لزوم همکاری‌های مشترک در خصوص مبارزه با تهدید گروه‌های افراطی از جمله محورهای دیگر این دیدار بود.

*رایزنی با موگرینی

وزیر امور خارجه ایران همچنین با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و در حاشیه کنفرانس بین المللی امنیت و توسعه پایدار در آسیای مرکزی در سمرقند دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

 

محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان همچنین در پایان این همایش و در جمع خبرنگاران در سمرقند درباره دیدارش با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عنوان کرد: در حاشیه اجلاسی که در سمرقند برگزار شده بود دیدار مفصلی با خانم موگرینی داشتم. ایشان گزارش مفصلی از تلاش‌هایی که اتحادیه اروپا داشته برای اجرای کامل برجام و تاکیدی که کشورهای اروپایی برای اجرای برجام دارند، ارائه کرد و من هم تاکید داشتم که ایران که تاکنون برجام را کاملا اجرا کرده متاسفانه با بدعهدی‌های آمریکا و با سیاست ایجاد فضای نامناسب توسط دولت جدید آمریکا مواجه بوده و این وضعیت باید توسط کشورهای اروپایی اصلاح شود. 

وی افزود: تاکیدی که مقام معظم رهبری در صحبت‌هایشان داشتند را متذکر شدم ضمن اینکه از حمایت اروپایی‌ها از برجام استقبال میکنیم، اما نیاز است که اتحادیه اروپا در زمینه اجرای برجام و انجام تعهداتی که در برابر ایران در برجام وجود دارد فعالتر عمل کرده و اقدام عملی نشان دهد و از حمایت اعلامی به حمایت عملی و فشار برای اجرای کامل برجام حرکت کند.

* امیدواریم روابطمان با تاجیکستان به سمت همکاری و هماهنگی بیشتر حرکت کند

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین به سفرش به دوشنبه پایتخت تاجیکستان اشاره کرد و افزود: دیدارهای بسیار خوبی در تاجیکستان داشتم، امیدوارم روابط ما با تاجیکستان هر چه بهتر و بیشتر به سمت همکاری و هماهنگی بین دو کشور حرکت کند. 

وی اضافه کرد: ایران و تاجیکستان مشترکات فراوانی دارند و نیاز است از این مشترکات به بهترین نحو استفاده کنیم. 

*رایزنی‌ها در ازبکستان

ظریف ادامه داد: امروز هم فرصتی بود که هم با رئیس جمهور و هم وزیر خارجه ازبکستان در مورد صفحه جدید روابط که بعد از ملاقات دو رئیس جمهور در حاشیه اجلاس علم و فناوری سازمان همکاری اسلامی در آستانه برگزار شد و بعد از آن سفر وزیر خارجه، تجارت و مسئول نفت ازبکستان را به ایران داشتیم، گفت‌وگو کنم و گفتگوهای خوبی با رئیس جمهور و وزیر خارجه در رابطه با گسترش روابط داشتم. 

وزیر خارجه ادامه داد: درباره رفع موانعی که در حوزه تجارت داریم، همکاری‌های بانکی، همکاری در حوزه انرژی، همکاری در حوزه ترانزیت هم به صورت دوجانبه و هم چندجانبه، چه ایران، افغانستان و ازبکستان و چه ایران، ازبکستان، ترکمنستان و عمان و چه سایر همکاری‌های ترانزیتی و همکاری در حوزه علم و فناوری، گفت‌وگو شد.

*سفر روحانی به ازبکستان 

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: احساس می‌کنم یک روند جدیدی در روابط ما با ازبکستان در دوران جدید ازبکستان شروع شده و انشالله با سفری که چند ماه آینده رئیس جمهور کشورمان به ازبکستان خواهد داشت، این روند به صورت فعالتر و گسترده‌تر ادامه خواهد یافت.

وی همچنین گفت: امروز منطقه ما با شرایط بسیار دشواری روبرو است و در همه گفت‌وگوها راجع به تحولات منطقه صحبت می‌کنیم. منطقه ما شاهد تحولات مثبتی بوده، پیروزی‌های مستمری که علیه داعش و تروریست‌های تکفیری در سوریه و عراق صورت گرفته، روند تحولی که برای حفظ تمامیت ارضی عراق شکل گرفته و بسیار موثر و مفید بوده، اینها یک قسمتی از بحث‌های منطقه ای ما است.

* برخی رهبران جوان منطقه که منطقه را به سمت بسیار بدی سوق می‌دهند

به گزارش فارس، ظریف گفت: متاسفانه سیاست‌های خطرناک و غیرمنطقی و جنگ طلبانه‌ای که برخی از کشورهای منطقه دنبال می‌کنند در کنار این تحولات مثبت می‌تواند منطقه ما را به سمت بسیار خطرناکی سوق دهد. به نظر می‌رسد که برخی قدرت‌ها هیچ رضایتی از توفیقات در منطقه ما در برابر تروریسم و افراط گرایی حاصل شده، ندارند و در تلاشند این توفیقات را خنثی کنند و یک حیات جدیدی به طرفداران افراط و تروریسم بدهند که این می‌تواند خطر جدی برای امنیت منطقه و قبل از همه خطر جدی برای کسانی که این آتش را در منطقه ما می‌افروزند، داشته باشد.

 وی گفت: نیاز است هم همکاری بین‌المللی صورت گیرد و هم پیام‌های لازم به برخی رهبران جوان منطقه ما ارسال شود که بدون آشنایی با واقعیات منطقه، دارند منطقه را به سمت بسیار بدی سوق می‌دهند.