در روزهای گذشته و در ایامی که مردم ایران غرق در سوگواری امام حسین(ع) بودند، در سویی دیگر یعنی در فضای مجازی شماری از فعالان رسانهای که خود را اصلاحطلب معرفی میکنند، شبهاتی را درباره توسل، زیارت و نذری مطرح کردند که واکنشهای زیادی را بین کاربران برانگیخته است.
این شبهات مقارن بود با دهه اول محرم یعنی همان روزی که 8 سال پیش در عاشورای حسینی 88 شماری از حامیان جنبش موسوم به سبز به بیحرمتی به ساحت امام حسین و عزاداران آن پرداختند که از سوی سران فتنه، مردمان خداجوی نام گرفتند.
دیروز سالگرد بیحرمتی حامیان سران فتنه به ساحت امام حسین(ع) در عاشورای 88 بود
در نمونهای از این شبههافکنیها، یکی از فعالان رسانهای اصلاحطلب در صفحه توییتر خود در چند رشته توییت، اساساً توسل به ائمه اطهار، شفاعت و نذری دادن را شرک و زیارت کنندگان قبور ائمه و استفاده کنندگان از نذری را مشرک خواند.
فعال رسانهای اصلاحطلب توسل و زیارت قبور ائمه را شرکآمیز خواند
خانم آذرپیک از جمله خبرنگاران نشریات و روزنامههای اصلاحطلب همچون اعتماد بوده که در کارنامه خود سابقه چندین بار بازداشت بهاتهام مسائل امنیتی و اخراج از مجلس شورای اسلامی دیده میشود.
او پیشتر هم در صفحه شخصی خود محور چندین موضوع جنجالی در فضای مجازی از جمله رفع حصر سران فتنه و اعتصاب غذای مهدی کروبی که میان کاربران توییتری به اعتصاب نمایشی مشهور شد، بوده است. او در اثنای آنچه بهعنوان اعتصاب غذای کروبی میخواند با دامن زدن به این موضوع، از یکی دیگر از سران فتنه خواسته بود دست به اعتصاب غذا بزند.
آذرپیک محور اصلی جنجالسازی خبری مربوط آنچه اعتصاب سران فتنه نامیده شد، بود
بهتازگی این خبرنگار اصلاحطلب در رد زیارت و توسل به ائمه(ع) در صفحه توییتر خود نوشته است: "وای به روزی که نذری میگیرند که بخورند تا حاجتشون را بگیرند، در ضریح بوس میکنند، پارچه میمالند به ضریح که شفا بگیرند، حاجت بگیرند، وای بر این شرک".
وی در توییت دیگری با زیر سؤال بردن نذری و توسل به اهل بیت اعتقادات خود را اینگونه نمایان میکند: "ذات نذری دادن این نبود که سیر رو سیر کنید، چطور دلتون میآد نذری بگیرد؟ معنی نذری چی بود؟ نذری شفا میده؟ حاجت میده؟ کافر شدید؟ شرک مگه غیر اینه؟".
به نظر میرسد شبهات اخیر مطرحشده درباره توسل و زیارت قبور معصومین، بیشباهت با افکار و نظرات "ابنتیمیه" متفکر اصلی و دینی فرقه وهابیت و سلفیگری نیست. ابنتیمیه که از او به متفکر اندیشههای گروه داعش نیز یاد میشود، در فتاوای انحرافی خود، توسل به پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) را بدعت و شرک میداند و زیارت قبور آنها را حرام اعلام کرده است.
نکته حائز اهمیت اینکه فتاوای ابنتیمیه رهبر معنوی و فقهی وهابیت و داعش، بارها از سوی علمای برجسته اهلسنت از جمله محمد بن محمد بخاری، ابنحجر عسقلانی، ابنحجر مکی و جمعی از دیگر بزرگان و راویان حدیث اهلسنت رد شده و حتی بزرگان اهلسنت، رأی بر کفرآمیز بودن این فتاوا دادهاند.
در همین زمینه، محمد بن محمد بخاری از علمای برجسته و مشهور اهلسنت که حنفیمذهب هم بوده است، حکم داده که "هر کس به ابنتیمیه شیخ الاسلام بگوید، کافر است. (کتاب البدر الطالع: 2/260)" از سوی دیگر، ابنحجر مکی نیز، افکار و اقوال ابنتیمیه را "فاسد" اعلام کرده است. (الفتاوى الحدیثة، ص86).
شبهات درباره توسل و زیارت قبور ائمه و تجاهل به این موضوع بارها از سوی فقها و علمای شیعه پاسخ داده شده است. بهاختصار و بنا بر اعتقاد شیعیان توسل به ائمه و زیارت قبور آنان، برای تقرب بیشتر به خدا است و توسل به امامان شیعه در طول توسل به خداوند قرار دارد نه در عرض آن.
حال سؤال اینجاست؛ اینگونه شبههافکنیها با چه هدف و انگیزهای انجام میشود و چرا واکنشی از سوی اصلاحطلبان در رد این شبهات انجام نمیشود؟