دهقان: برخی مسئولین تعامل با آمریکا و اروپا را تعامل با دنیا می‌دانند

 محمد دهقان نماینده مردم طرقبه چناران با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ ریاست جمهوری، اظهار داشت: ریشه‌کنی فقر مهم‌ترین موضوع جامعه است و باید برای آن تلاش کرد، مردم منتظر اقدامات رییس‌جمهور هستند.

وی افزود: ریشه‌کنی فقر قطعاً بدون رونق تولید و اشتغال صورت نمی گیرد، باید برنامه‌ریزی دقیقی برای تولید در نظر گرفته و برای میسر شدن این مهم باید باقاچاق کالا و واردات بی‌رویه در کشور را مبارزه شود.

نماینده مردم طرقبه چناران در مجلس شورای اسلامی تشریح کرد: در بحث واردات متأسفانه بی‌برنامگی باعث شده برخی سوداگران رانتی بتوانند با جابه‌جایی تعرفه‌ها و واردکردن کالاهایی که درکشور تولید می شود برای کشور وملت خسارت می‌آفرینند.

دهقان افزود: در بحث واردات بی‌رویه و قاچاق کالا، این کارخانجات و کارگران داخلی هستند که ضربه می‌خورند لذا برای اینکه اراده دولت در برخورد و مبارزه با فقر جدی تلقی شود اولین قدم جلوگیری از واردات کالاهایی است که در کشور تولید می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت اقدامات دولت در جهت جلوگیری از واردات بی‌رویه کالا، تصریح کرد: دولت با اصلاح سیستم گمرکی و ساماندهی وضعیت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و همچنین تقویت سازمان تعزیرات حکومتی به‌طور جدی با قاچاق کالا مبارزه کند. 

 

**راه حل موضوع قاچاق، آمارسازی نیست

نماینده مردم طرقبه وچناران با اشاره به برخی نظرات راجع به ۳۰ میلیارد دلار قاچاق کالا، گفت: از بین بردن قاچاق کالا با شعار و آمار سازی میسر نبوده و نیازمند عمل است.

دهقان افزود: اختلاف آمارهای منتشرشده از صادراتی که از کشورهای خارجی به داخل کشور ایران انجام می‌شود از سایت‌های بین‌المللی و وارداتی که در گمرک کشور ما ثبت می‌شود، ۲۲ میلیارد است.

وی تصریح کرد:آمارهای منتشره حداقل قاچاقی است که از مبادی رسمی وارد کشور می‌شود که توسط گمرک نادیده گرفته می‌شود، همچنین حدود هفت میلیارد دلار قاچاق کوله بران و لنج سواران و چندین میلیارد قاچاق کالای همراه مسافر که مجموعاً به آمار بیش از ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد که این میزان قاچاق کالا بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان ارزش داردکه هیچ‌گونه سود گمرکی و بازرگانی به کشور پرداخت نمی‌کنند و به‌شدت هم به تولیدکننده داخلی ضربه می‌زنند.

نماینده مردم طرقبه افزود: عمل بعدی در جهت ریشه‌کن کردن فقر از سوی دولت سوق دادن ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی موجود در کشور به سمت تولید است.

وی افزود:بانک‌های دولتی باید اعتبارات خود را صرف اشتغال کنند. همچنین دولت در مورد این اقدامات فقط به شعار بسنده نکند و سالانه اقداماتی که در جهت حل مشکلات تولید کنندگان، اشتغال ومبارزه با قاچاق کالا انجام می‌دهد را به مردم گزارش دهد.

دهقان با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به ترفندهای دشمن، تصریح کرد: مسئولین برای کسب موفقیت در هر زمینه‌ای باید مراقب باشند که دشمن به ما ضربه نزند، که دراین‌باره مهم‌ترین برنامه دشمن فشار اقتصادی به مردم است که با تحریم‌های متعدد آن را عملی می‌سازد.

نماینده مردم طرقبه چناران در مجلس افزود: کشور برای مقابله با اقدامات دشمن باید درزمینه نظامی و اقتصادی تقویت شود، بحمدالله و با کوشش فرماندهان نیروهای مسلح و با حمایت مستقیم رهبر معظم انقلاب، کشور به لحاظ جایگاه دفاعی از سطح بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به جایگاه و اقتدار نیروهای مسلح کشور، گفت: دولت در این زمینه نباید خست به خرج دهد.

محمد دهقان تصریح کرد: دولت در جهت تقویت اقتصاد کشور برنامه‌ریزی داشته و از اقدامات شعاری که منافع زودگذر را تامین می‌کند بپرهیزد.

نماینده مردم طرقبه شاندیز  و چناران با اشاره به کثرت کشورهایی که می‌توان با آن‌ها تعامل نمود، گفت: یکی از ضعف‌های دولت محدود کردن خود به چند کشور اروپایی و معدودی از کشور‌ها است.

 

**از همه ی کشور ها برای سرمایه گذاری در ایران استقبال شود

وی افزود: باید از سرمایه‌گذاری و تجارت با کشورهای گوناگون استقبال کرد و خودمان را بیش ازحد نباید به برخی کشورهای اروپایی محصور کنیم، چون اروپا بدون اجازه آمریکا در ایران سرمایه‌گذاری نمی‌کند.

دهقان تشریح کرد: برخی از مسئولین ما فقط تعامل با آمریکا و اروپا را تعامل با دنیا تلقی می‌کنند درحالی که ما نباید خودمان را محدود به چند کشور کنیم.

نماینده مردم طرقبه در مجلس با اشاره به وجود فساد در اقتصاد، افزود: برای پیشرفت در زمینه اقتصادی باید با فساد مبارزه شود و این مهم با شعار میسر نمی‌شود.

 

**رانت خواران کنار گذاشته شوند

 

وی ادامه داد: مبارزه با فساد در وهله اول نیازمند پاکدستی رده‌های بالای دولتی است که آلوده به فساد نباشند، برخی از افرادی که به رانت خواری عادت کرده اند و از دولت در جهت منافع شخصی بهره می‌برند باید کنار گذاشته شوند.

دهقان تاکید کرد:رییس جمهور باید دقت کند که افرادی که ده‌ها شرکت تجاری برای خود و فرزندان و اطرافیان به ثبت داده و سرگرم اداره شرکت‌های خود هستند برای کابینه استفاده نکند و اجازه ندهد برخی افراد از رانت دولتی در جهت منافع شخصی خود و وابستگان استفاده کنند.