کوثری: وزارت خارجه معایب و محاسن برجام را بررسی نکرده است

محمد اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش وزارت امور خارجه از روند اجرای برجام، گفت: گزارش وزارت امور خارجه در خصوص روند اجرای برجام در سه ماه گذشته گزارشی سبک و پیش پا افتاده است و گزارشی جامع و کامل که باید چالش‌ها و معایب و محاسن کار در آن بررسی شود نیست و پیشنهادی مبنی بر اینکه در ادامه کار باید چگونه عمل شود در آن ارائه نشده است.

وی افزود: بخش اول گزارش توضیحاتی از روند اجرای تعهدات ایران ارائه کرده که نشان می‌دهد ایران صددرصد به تعهداتش عمل کرده است و حتی در یکی دو مورد نیز برخلاف فرمایشات رهبر معظم انقلاب عمل شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: در یک مورد طبق فرمایشات رهبری تا زمانی که غربی‌ها به تعهداتشان عمل نکردند ما نیز نباید به تعهداتمان عمل می‌کردیم و کار باید به طور همزمان انجام می‌شد و در مورد دوم نیز در خصوص راکتور آب سنگین اراک باید قرارداد بازطراحی آن امضا و هزینه آن توسط آمریکا تامین می‌شد که این کار صورت نگرفت.

کوثری خاطرنشان کرد: همچنین در این گزارش به صورت کلی به موضوع انجام تعهدات غربی‌ها پرداخته شده و در خصوص بحث رفع تحریم‌های بانکی و ... به صورت کلی بحث شده است.

وی در پایان گفت: در این گزارش به چالش‌ها و مشکلات کار در اجرای برجام اشاره و پرداخته شده اما هیچ گونه پیشنهادی مبنی براینکه باید در ادامه کار با این چالش‌ها چگونه مقابله کرد و برای رفع آنها چه اقداماتی باید صورت گیرد، ارائه نشده است.