اقدامات ضد ایرانی آمریکا علیه دولت روحانی نمادین است!

وب سایت پولیتیکو در مقاله ای تاکید کرد دولت اوباما تحریم ها علیه ایران را زمانی تعلیق خواهد کرد که برای دولت حسن روحانی بیشترین نفع انتخاباتی را داشته باشد.

نهال طوسی، نویسنده این مقاله که روز چهارشنبه 2 دی 1394 (23 دسامبر 2015) منتشر شده، همچنین می گوید همه اقدامات اخیر دولت امریکا علیه دولت روحانی «نمادین» است و رییس جمهور امریکا اختیار توقف آنها را دارد.

متن کامل این مقاله در ادامه می آید.

***

توافق هسته ای ایران وارد مرحله ای حساس شده است و در حالی که روز اجرای توافق هسته ای ایران اجرا می شود، انتقادها طرفها افزایش یافته است.

در حالی که ایران آماده می شود اعلام کند برنامه هسته ای خود را برچیده است و متعاقب آن تحریم ها باید در آنچه به «روز اجرا» مشهور است و احتمالا ماه ژانویه، برداشته شود، انتقاد طرفها از یکدیگر افزایش یافته است.

مخالفان توافق هسته ای در کنگره از باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا می خواهند فقط به منظور تلاش برای نجات توافق با ایران، در خصوص آزمایش موشک های بالستیک اخیر و دیگر فعالیت های غیر هسته ای این کشور آسان نگیرد. در عین حال، مقامات ایرانی نیز تغییرات اخیر در قوانین صدور روادید آمریکا را یک تخلف احتمالی از توافق می دانند و اعلام می کنند این قوانین جدید با مجازات مسافران تجاری قانونی و شهروندان ایرانی بی گناه با تابعیت دوگانه، به اقتصاد ایران آسیب می زند.

اگر روز اجرای توافق فرا برسد و بدون مشکل پیش رود، این تئوری اوباما را تقویت می کند که دیپلماسی ارزش امتحان کردن را دارد حتی اگر در مورد یک دشمن دیرینه واشنگتن باشد. اگر دیپلماسی به شکلی مهم به تاخیر بیفتد یا به طور کامل از بین برود، به یک قسمت اصلی از میراث سیاست خارجی رئیس جمهور آمریکا لطمه وارد می شود.

منتقدان این توافق هسته ای کوتاه نمی آیند. انتظار می رود قانونگذاران جمهوریخواه، همراه با برخی از دموکرات ها، برای پیشبرد تلاشهای قانونی به منظور مجازات ایران در خصوص طیف وسیعی از سوء رفتارهای ادعایی از جمله آزمایش اخیر موشک های بالستیک تلاش کنند.

این قانون پیشنهادی به همه چیز از مسائل مالی سپاه پاسداران گرفته تا حق آمریکا برای تصویب تحریمهای خود بر ضد ایران تاکید می کند.

قانونگذاران همچنین احتمالا سعی می کنند قانون تحریمهای ایران را که پایان سال 2016 منقضی می شود، اوایل سال آینده تمدید کنند.

بسیاری از این طرح های پیشنهادی به احتمال زیاد راه به جایی نمی برد و در بهترین حالت، نمادین هستند. با این حال، حتی میزانی از سروصدا راه انداختن در کنگره نیز می تواند یک پیام قوی به ایران ارسال کند. پیام این خواهد بود که صرفنظر از اینکه دولت اوباما تا چه اندازه به توافق هسته ای علاقمند باشد، امریکا دوست ایران نیست. این وضع همچنین به جمهوری خواهان فرصتی می دهد تا قدرتمند جلوه کنند و اوباما را در سال انتخابات ریاست جمهوری مورد حمله قرار دهند.

باب کروکر رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا و نماینده جمهوریخواه از ایالت تنسی که با توافق هسته ای مخالف است روز پنجشنبه در جلسه استماع گفت: «یکی از حوزه هایی که همه ما در مورد آن توافق نظر داریم این است که باید درباره هر گونه اقدام بی ثبات کننده و یا غیر قانونی از سوی ایران سختگیر باشیم».

وی افزود: «نبود پیامدهایی برای ایران در خصوص اقدامش در نقض قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل و دیگر اقدامات بی ثبات کننده سبب بوجود آمدن یک سنت خطرناک قبل از اجرای توافقنامه هسته ای یا در زمان لغو تحریم ها و دستیابی ایران به اهرم فشار خواهد شد».

مقامات دولت اوباما می گویند تمام فعالیتهای ایران در منطقه، از جمله نقش آن در جنگ داخلی سوریه را با دقت زیر نظر دارند. اما این مقامات تاکید دارند باید به موضوع توافق هسته ای به شکلی جداگانه رسیدگی شود.

مقامات آمریکایی می گویند مثلا اقدام ایران در آزمایش موشک بالستیک در ماه اکتبر، ناقض یک قطعنامه سازمان ملل است. آمریکا قول داده است به آن آزمایش موشکی و یک آزمایش موشکی دیگر در ماه نوامبر پاسخ دهد.

با این حال، منتقدان این توافق هسته ای معتقدند چین و روسیه از حق وتوی خود در سازمان ملل برای جلوگیری از هر گونه مجازات معنی دار بر ضد تهران استفاده خواهند کرد.

حتی متحدان اوباما نیز نگرانند. به طوری که 21 سناتور دموکرات با ارسال نامه ای به رئیس جمهور آمریکا در هفته گذشته از وی خواستند در اختلاف موشکی کوتاه نیاید.

منتقدان توافق هسته ای همچنین سخنان کاخ سفید را که کنگره باید تا پایان سال 2016 برای تمدید قانون تحریمهای ایران صبر کند، نشانه ای از نگرانی اوباما در مورد خشمگین ساختن تهران پیش از روز اجرای توافق می دانند.

تمدید این قانون تاثیر واقعی زیادی ندارد. رئیس جمهور برای تبعیت از توافق هسته ای می تواند تحریم های مربوطه در این قانون را لغو کند.

منتقدان و مخالفان توافق هسته ای همچنین در مورد پیامدهای گزارشی که این ماه آژانس بین المللی انرژی اتمی- دیده بان هسته ای سازمان ملل - منتشر کرد اختلاف دارند.

این گزارش اعلام کرد ایران تا سال 2003 یک برنامه مخفی سلاح های هسته ای داشته و فعالیتهای مرتبط با سلاح هسته ای را تا سال 2009 حفظ کرده است.

دولت اوباما این گزارش را که بر اساس توافق هسته ای لازم بود صادر شود کم اهمیت دانست و گفت: این گزارش هیچ چیز شگفت آوری نشان نداد. مخالفان توافق هسته ای می گویند این گزارش نشان می دهد که ایران سابقه ای از دروغگویی دارد و اینکه نمی توان به آن اعتماد کرد.

ایرانیان همیشه تاکید کرده اند حفظ برنامه هسته ای آنها صلح آمیز است، اما آنها توافق کردند این برنامه را محدود کنند به امید اینکه تحریمها که اقتصاد تهران را تحت فشار قرار داده اند لغو شود.

ایران همچنین در تاریخ 26 فوریه انتخابات مجلس را برگزار می کند و اگر تحریم ها لغو شود، حسن روحانی رئیس جمهور ایران و میانه رو ها که از توافق هسته ای حمایت می کنند انتظار می رود از این وضعیت بهره مند شوند. تصور می شود انتخابات دلیلی برای حرکت سریع ایران در جهت برچیدن زیرساخت های هسته ای این کشور باشد.

مقامات وزارت امور خارجه آمریکا می گویند از زمانی که توافق هسته ای 18 اکتبر به طور رسمی تصویب شد، ایران هزاران سانتریفیوژ را حذف و کاهش ذخایر اورانیوم غنی شده خود را آغاز کرده است.

بخش بزرگی از این 25000 پوند ذخایر اورانیوم یا شاید نزدیک به تمام آن به روسیه حمل می شود که تجربه کار کردن با چنین موادی را دارد.

ایران همچنین انتظار می رود در روزهای آینده قلب راکتور هسته ای اراک را از بین ببرد.

بازرسان آژانس بر این روند نظارت می کنند و مقامات ایالات متحده گفتند تا زمانی که ایرانیها تمام گامهای مورد نیاز را انجام دهند، می توانند با هر سرعتی که می خواهند اقدام کنند.

یک مقام وزارت امور خارجه گفت: «آنها انگیزه دارند کارها انجام شود. تنها زمانی که روز اجرا فرا می رسد وقتی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کند ایرانی ها اقداماتی که باید انجام دهند اجرا کرده اند».

استیون مول یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا با عنوان «نظارت کننده ارشد» بر اجرای توافق ایران نظارت می کند.

مول و چند نفر دیگر در وزارت امور خارجه که زیر نظر وی هستند با کاخ سفید، بخش های دیگر و شرکای بین المللی کار می کنند.