مذاکرات پشت میز مذاکره انجام می‌شود

به گزارشافکارنیوز،" مرضیه افخم " سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در نشست خبری امروز(سه شنبه، ۲۶ شهریور) با اشاره به برداشتن تحریم‌ها اظهار داشت: برداشتن تحریم‌های اتحادیه اروپا مراحل قضایی و قانونی دارد که در حال طی شدن است و فعلا اظهار نظر خاصی در این مورد نداریم.

وی در ارتباط با تیم هسته‌ای گفت: همزمان با تنظیم کارشناسان و طی مراحل داخلی و بررسی‌های لازمی که در وزارت خارجه صورت می‌گیرد اعضای تیم مذاکره‌کننده به صورت دقیق اعلام خواهد شد اما اطلاع‌رسانی زودرسی در این زمینه نداریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نامه رد و بدل شده بین اوباما و رئیس‌جمهور کشورمان تصریح کرد: همانطور که در خبرها مشاهده شد، این نامه مربوط به تبریک انتخاب دکتر روحانی بوده است و وی ضمن تشکر نکاتی را در حوزه‌های مختلف بیان کرد.

افخم ادامه داد: سازوکار تبادل پیام بین دو کشور از کانال‌های دیپلماتیک جاری بیان می‌شود.

وی در ارتباط با دیدار احتمالی برخی از مقامات کشورمان با مقامات آمریکایی اظهار داشت: هیچگونه برنامه ملاقات با مقامات آمریکایی در برنامه سفر دکتر روحانی نیست البته چنانچه روند کار به سمتی پیش برود که ملاقاتی تنظیم شود در چارچوب ۱ + ۵ خواهد بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: مجمع عمومی یکی از مهمترین رویدادهای بین‌المللی است که با توجه به سطح شرکت کشورها و حضور جمع زیادی از سران وزارت امور خارجه طبعا رویدادی منحصر به فرد است که به صورت سالانه انجام می‌شود.

افخم افزود: مراحل مربوط به سخنرانی‌ها و ملاقات‌های دکتر روحانی تنظیم خواهد شد و اطلا‌ع‌رسانی در رابطه با این مهم در آن زمان متعاقبا اعلام خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر گزارش بازرسان سازمان ملل در مورد استفاده از سلاح شمیایی گفت: ما بارها تاکید کردیم که جمهوری اسلامی ایران خود یکی از قربانیان سلاح شیمیایی بوده و براین مبنا همواره مخالفت خود را با تولید، انباشت و استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی و هم چنین شیمیایی صراحتا اعلام کرده است.

وی در مورد این گزارش تصریح کرد: در این گزارش کاربرد سلاح شیمیایی تایید شده اما در مورد مقصران و استفاده کننده از آن حرفی زده نشده و نباید تفسیرها به سمت جوسازی و فضاسازی برود.

سخنگوی وزیر امور خارجه افزود: قطعا پیوستن سوریه به کنوانسیون منع گسترش سلاح‌های شیمیایی یک قدم مثبت ارزیابی می‌شود اما نگرانی ما از نپیوستن برخی کشورهای منطقه همچون رژیم صهیونیستی به این کنوانسیون همچنان پابرجاست چرا که ما خواستار عاری شدن تمام منطقه از سلاح‌های شیمیایی هستیم.

افخم در ادامه بیان کرد: نگرانی جدی‌تر، در اختیار داشتن این سلاح‌ها از سوی گروهک‌های تکفیری و تروریستی است چرا که اگر بازیگران غیردولتی این سلاح‌ها را در اختیار داشته باشند، به مراتب تبعات وخیم‌تری در انتظار منطقه خواهد بود.

وی اظهار داشت: امیدواریم سازوکار جامعه بین‌المللی در قبال سوریه براساس فعالیت و مقررات سازمان‌های بین المللی از جمله سازمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای باشد.

افخم با اشاره به سوالی مبنی بر مقاله اخیر حسین موسویان دیپلمات سابق ایرانی گفت: من همین خبر را دیده‌ام اما فعلا امکان تایید آن را ندارم.

سخنگوی امور خارجه با اشاره به استقبال جامعه بین‌المللی از طرح روسیه افزود: قطعا جامعه جهانی به ابتکار روسیه و تفاهمات ژنو به عنوان یک قدم مهم برای دوری از جنگ اقدام کند.

وی افزود: امیدواریم هرگونه تندروی که منطقه و جامعه جهانی را به سمت گام‌های بی‌بازگشت هدایت می‌کنند، جای خود را به رویکردهای اعتدالی بدهند.

افخم در ادامه گفت: افکار عمومی دنیا از این ابتکار به عنوان طرحی ضد جنگ یاد کرده‌اند و انتظار ما از همه دولت‌ها این است که مسئولانه به سمت جلوگیری از هر گونه جنگ قدم برداشته و از سازوکارها و ظرفیت‌های جهانی و بین‌المللی برای حل این معضل استفاده کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سوالی در مورد آغاز به کار تیم جدید مذاکره کننده هسته‌ای گفت: این که در مذاکرات هسته‌ای چه تیمی فعال خواهد بود، بحثفرعی به شمار می‌آید و قطعا موضوع مهم خود مذاکرات است که در آن باید براحقاق حقوق مسلم ملت ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای که شامل غنی سازی در خاک ایران است پافشاری شود.

وی افزود: گروه مذاکره کننده جدید که کار خود را شروع خواهد کرد و هم اکنون نیز مقدمات فعالیتش آغاز شده است این مهم را در اولویت دستور کار خود دارد و قطعا ساز و کار اصلی برای تیم مذاکره کننده احقاق حقوق مسلم ملت خواهد بود که برمبنای احترام متقابل و هم چنین رفع نگرانی‌های متقابل است و البته این مذاکرات باید در جدول زمان بندی مشخص و هدفمند رخ دهد و ما با مذاکرات بی‌نهایت و بدون محدودیت موافق نیستیم.

افخم در مورد اظهارات منتسب به هاشمی رفسنجانی گفت: آقای هاشمی رفسنجانی رئیس تشخیص مصلحت نظام این خبر را صریحا تکذیب کرده و مواضع خود را در مورد سوریه اعلام کرده‌اند و وزارت امور خارجه نیز موضع گیری خود را در این مورد اعلام کرد.

وی افزود: قطعا پیگیری اقدامات حقوقی و قضایی در این مورد مربوط به دفتر وی می‌باشد.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر مذاکرات تهران و لندن تصریح کرد: تنها ملاقات و مذاکرات در سطح وزرای امور خارجه در دستور کار خواهد بود و سایر خبرهای رسانه‌ای بی‌اساس است.

وی افزود: دولت انگلیس در پی شروع به کار دولت یازدهم نامه‌ای را از طریق " دیوید کامرون " برای آقای دکتر روحانی فرستاده و در آن علاقه‌مندی خود را برای ارتقا روابط دو کشور اعلام کرده است.

وی با اشاره به این که به این نامه پاسخ داده شده ادامه داد: ما در حال بررسی این موضوع برمبنای مقررات و قوانین داخلی خود هستیم و قطعا پس از این بررسی‌ها نظرات خود را اعلام خواهیم کرد.

افخم در پاسخ به سوالی مبنی براینکه برخی توافقات بین آمریکا و روسیه مدیون تلاش‌های ایران هستند، اظهار داشت: طبعا تحلیل‌های مختلفی در این زمینه ارائه می‌شود ما در این خصوص تحلیلی نداریم اما تاکید می‌کنیم نقش ایران نقشی بی‌بدیل است.

وی افزود: ایران بازیگری تاثیرگذاردر منطقه است و همواره برای تامین امنیت در سطح جهانی و منطقه‌ای دیدگاه‌های مثبتی را برای تعامل با همه بازیگران صحنه بین‌المللی ارائه کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از این که منطقه درگیر جنگ و خونریزی شود نگرانی خود را اعلام کرده و همواره تلاش‌های ما برای جلوگیری از جنگ افروزی بوده است.

افخم تاکید کرد: طبعا در همین راستا مشورت‌ها و گفتگوهایی با وزرای امور خارجه کشورهای مختلف صورت گرفته و این واقعیتی است که در منطقه وجود دارد و بسیاری از کشورها به نقش بی‌بدیل جمهوری اسلامی ایران در معادلات منطقه و بین‌المللی توجه دارند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد انتشار فیلمی در یوتیوپ مبنی بر حضور نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران در سوریه اظهار داشت: ما هیچ گونه نیروی نظامی رسمی در سوریه نداریم.

وی در مورد دیدارهای وزیر امور خارجه کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: محمدجواد ظریف در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل دیدارهایی را با وزرای امور خارجه دارند و هم چنین با اصحاب رسانه گفتگو خواهند کرد، وزارت امور خارجه در حال تنظیم برنامه‌های مربوط به این دیدارها هستند و در وقت مقتضی اطلاع رسانی لازم را انجام خواهند داد.

افخم در پاسخ به سوالی مبنی براینکه موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به اظهارات وزیر امور خارجه مصر چیست، اظهار داشت: تحولات در مصر به عنوان کشوری مهم در جهان اسلام همواره مورد توجه ماست.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با احترام و اصل عدم مداخله، امور مصر را دنبال می‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: امیدواریم با خویشتن‌داری و طی مراحل دمکراسی مردم سالاری در مصر برقرار شود و ادعاهایی که مطرح می‌شود غیرواقعی است.

افخم افزود: جمهوری اسلامی ایران امیدوار است چون مصر جایگاه منطقه‌ای خود را پیدا کند و ظرفیت خود را به خوبی به کار گیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای کامل شده است یا خیر اظهار داشت: در مورد تیم مذاکره کننده هسته‌ای تبعا از زمانی که مسئولیت به وزارت امور خارجه گذاشته شده بررسی‌های لازم صورت گرفته و این مهم در حال انجام است و بنده اسامی نهایی تیم مذاکره کننده را بعد از قطعی شدن اعلام می‌کنم.

افخم در مورد دیدار دکتر روحانی و پوتین در حاشیه اجلاس شانگهای افزود: در حاشیه اجلاس شانگهای دکتر روحانی و پوتین دیداری با یکدیگر داشته‌اند و در مورد سفر پوتین به ایران خبرگزاری‌های روسیه اخباری را اعلام کردند مبنی براینکه وی قصد سفر به ایران را دارد اما ما فعلا خبر بیشتری در این خصوص نداریم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد همکاری‌های ایران و آژانس انرژی اتمی بیان کرد: در سوابق این آژانس بی‌نظیر است.

وی افزود: میزان دسترسی‌ها در حد مطلوب در حال انجام است و ما براین همکاری‌ها تاکید داریم و درصدد هستیم که این مهم ادامه پیدا کند در عین حال در این راستا باید از بهانه جویی‌ها پرهیز شود.

افخم در ادامه با اشاره به بحران سوریه و نقش ایران در حل این بحران تاکید کرد: آن چه که مسلم است جمهوری اسلامی ایران مواضع خود را از لحاظ کمک‌های انسانی به سوریه اعلام کرده است.

وی افزود: ما همواره تلاش‌های خود را برای جلوگیری از جنگ و پیچیدگی تحولات در منطقه صریحا اعلام کرده‌ایم و معتقدیم بحران سوریه بایستی از طریق راهکار سیاسی حل و فصل شود.

افخم ادامه داد: ما همواره نگرانی‌های منطقه و نگرانی افکار عمومی در قبال این بحران را دنبال کردیم.

وی افزود: آن چه که در میان ملت‌های منطقه می‌گذرد احساساتی منفی نسبت به گروه‌های تکفیری و تروریستی است و ایران همواره برای ارسال کمک‌های انسان دوستانه به سوریه اعلام آمادگی کرده و بخش‌هایی از آن در حال انجام است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه با اشاره به نامه ارسالی از سوی اوباما به دکتر روحانی بیان کرد: نامه‌ای که در خبرها به آن اشاره شده است دریافت شده، اما نامه در مورد سوریه نبوده بلکه حامل پیام تبریک به دکتر روحانی و برخی مسائل دیگر بوده که به آن پاسخ داده شده است.

وی افزود: در مورد لحن آمریکایی‌ها متأسفانه دولت آمریکا هنوز زبان تهدید را دارد، ما اعلام کردیم باید زبان تکریم اتخاذ شود چرا که پافشاری در مواضع غیرمنطقی نتایجی نخواهد داشت.

افخم تأکید کرد: دولت امریکا منافع و سیاست خارجی خود را گروگان گروه‌های فشار کرده و آمریکا نیز واقع‌بینی به موضع آنها برگردد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد توقف کشتی ایرانی در هند و اقدامات صورت گرفته در این زمینه اظهار داشت: در مورد این کشتی بخش‌های فنی و پرداخت مبالغ در حال جریان است و سازوکار‌های بانکی نیز برای حل این مهم در حال انجام بوده امیدواریم با همکاری بانک‌های هندی نیز مشکل حل شود و کشتی جمهوری اسلامی ایران برگردد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد جایگاه حزب‌الله لبنان در منطقه افزود: امیدواریم جایگاه مقاومت در منطقه و حزب‌الله بعنوان گروهی ضد صهیونیستی بخوبی درک شود.

وی ادامه داد: اقدامات و تحرکات صهیونیستی علیه حزب الله هیچ لطمه‌ای به جایگاه مردمی مقاومت و این گروه وارد نمی‌کند.

افخم تأکید کرد: تدابیری که برای فشار در مقاومت و حزب الله انجام می‌شود مبتنی بر سیاسی‌گری بوده آنچه مهم است جایگاه بی‌بدیل حزب‌الله در منطقه است.

وی تصریح کرد: امیدواریم شورای همکاری ساز‌وکار خود را بر واقعیات تنظیم کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه در مورد خبری مبنی بر هدف قرار گرفتن هلیکوپتر سوریه از سوی ترکیه اظهار داشت: این اخبار را ما نیز دیدیم اما این خبر تأیید‌کننده اقدامی از پیش طراحی شده نیست و ما طرفین را به خویشتن داری دعوت می‌کنیم چرا که این مهم عاقلانه ترین راه است.

افخم در مورد برگزاری کنفرانس ژنو ۲ و دعوت از جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: کنفرانس ژنو۲ چارچوبی برای تنظیم راه‌حل سوریه بوده که طرف‌ها در حال پیگیری آن هستند و رایزنی‌ها بین طرفین در حال انجام است.

وی ادامه داد: آخرین تحولات مربوط به برگزاری کنفرانس هنوز اعلام نشده و در این خصوص خبر جدیدی نداریم، در هر صورت ایران از هرگونه راهکاری که به سمت حل بحران سیاسی سوریه پیش رود استقبال می‌کند.

وی افزود: طرف‌های این کنفرانس و برخی کشورها علاقه‌مندی خود را نسبت به حضور ایران در این اجلاس اعلام کردند و ما منتظر مباحثنهایی هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد برچیده شدن مقتصات جهنمی پادگان اشرف بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن قدردانی از تلاش دولت عراق برای تخلیه پادگان اشرف از سازمان ملل می‌خواهد تا تدابیر جدی برای انتقال اعضا به خارج از عراق صورت گیرد.

وی تصریح کرد: ما همواره منتقد جدی کشورهایی هستیم که در بحثتروریسم موضع دوگانه اتخاذ می‌کنند چرا که معیارهای دوگانه منجر به عدم حل بحران و گسترش آن می‌شود.

افخم اظهار داشت: ما از کشورهایی که خود را در صدر مخالفان اصلی تروریسم قرار می‌دهند می‌خواهیم استقرار و انتقال منافقین را به صورت جدی دنبال کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: حساسیت ایران برای بازگرداندن افرادی از اعضای این گروه تروریستی به کشور وجود دارد و همانطور که وزیر اطلاعات اعلام کرد متناسب با جرایم‌های این افراد اعمال قانون خواهد شد و طبعا جمهوری اسلامی ایران با توجه به جرایم آنها با رأفت انسانی با آنها برخورد می‌کند.

افخم در پاسخ به سوالی مبنی بر‌اینکه آیا از میان بانوان سفیری انتخاب خواهد شد اظهار داشت: وزارت امور خارجه برای انتقال سفرا ملاک‌های خود را دارد و تبعا همه افراد واجد شرایط در این لیست قرار می‌گیرند. بنابراین موضوع سفیر خانم نیز در این چارچوب مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: در مورد پرونده هسته‌ای و مذاکرات ایران و گروه ۱ + ۵، بحثاحقاق حقوق ملت ایران محور اصلی مذاکرات است همچنین استفاده از فناوری هسته‌ای و غنی‌سازی اورانیوم محور مهم دیگری در این مذاکرات خواهد بود.

وی با اشاره به گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای در این مورد تصریح کرد: ما در مطبوعات مذاکره نمی‌کنیم و آنچه که مطرح می‌شود گمانه‌زنی‌های رسانه‌هاست بلکه مذاکرات در پشت میز مذاکره انجام می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان درباره دیپلماسی اقتصادی خاطرنشان کرد: بحث دیپلماسی اقتصادی از مباحثی است که دولت و وزارت امور خارجه آن را دنبال میکنند و وزارت خارجه با توجه به بحث تحریمها به طور فشرده در حوزه دیپلماسی اقتصادی فعالیت خود را آغاز کرده؛ نمایندگی ما در خارج از کشور برای تسهیل امور اقتصادی و کار تجار فعالیتهای ویژهای را دارد و این موضوع با جدیت دنبال میشود.