آژانس دفاعی آمریکا: ایران سلاح هسته‌ای ندارد

آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در گزارش خود تحت عنوان «چالش‌های هسته‌ای ۲۰۲۴» که امروز چهارشنبه منتشر شده است اعلام کرد مطمئن است ایران سلاح هسته‌ای ندارد.

این گزارش می‌گوید در مورد ایران، «تقریباً» مطمئن است که «سلاح هسته‌ای ندارد». با این حال در بخش دیگری از این گزارش ادعا شده است «از سال ۲۰۱۹، ایران از چند مورد از محدودیت‌های برجام، از جمله محدودیت در میزان و سطح غنی سازی ذخایر اورانیوم خود، فراتر رفته است».

در ۸ مه سال ۲۰۱۸، ترامپ از توافق بین ایران و قدرت‌های بزرگ جهانی که ایران را ملزم می‌کرد برنامه تسلیحاتی خود را در ازای لغو تحریم‌ها برچیند، خارج شد. دولت او به جای آن، کمپین «فشار حداکثری» را انتخاب کرد که شامل تحریم‌های سخت‌تر علیه نظام بانکی و صنعت نفت ایران می‌شد، تحریم‌هایی که جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی تا حد زیادی آن‌ها را حفظ کرده است.

خروج آمریکا از برجام با امضای ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا باعث شد تا این توافق که ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد بود سیاست خارجی ایالات متحده را تحت تاثیر قرار دهد. در پی بد عهدی آمریکا در برجام، ایران نیز غنی‌سازی اورانیوم مورد نیاز خود را از سر گرفت.

آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در گزارش ادعایی خود نوشت: روسیه به نوبه خود بزرگترین زرادخانه هسته‌ای خارجی جهان را در چهار سال گذشته با حدود ۱۵۵۰ کلاهک هسته‌ای استراتژیک بر روی موشک‌های بالستیک قاره پیما (ICBM) و موشک‌های بالستیک پرتاب کننده زیردریایی (SLBM) حفظ کرده است.

این گزارش درباره چین ادعا کرد چین در حال توسعه قابلیت‌های هسته‌ای خود است که در تاریخ بی سابقه است و این کشور تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۱۰۰۰ کلاهک هسته‌ای را عملیاتی خواهد کرد. این رشد شتاب‌زده، که ناشی از رقابت استراتژیک چین با ایالات متحده است، شامل ساخت صدها زرادخانه موشکی جدید و پیشرفت در موشک‌های بالستیک قاره‌پیما (ICBMs)، سلاح‌های مافوق صوت و موشک‌های بالستیک زیردریایی می‌شود.