فردا نمایندگان معین جایگزین وزرای جدید می‌شوند

مسعود پزشکیان پس از رئیس جمهور شدن در زمان معرفی کابینه دولت چهاردهم به مجلس، 2 تن از نمایندگان مجلس یعنی آقایان غلامرضا نوری قزلجه نماینده بستان‌آباد و احمد دنیامالی نماینده بندر انزلی را به عنوان وزرای جهاد کشاورزی و ورزش و جوانان معرفی کرد که هر دوی آنها از مجلس رأی اعتماد گرفتند.

این دو نماینده سابق در حال حاضر وزیر هستند و حوزه‌های انتخابیه آنها اکنون بدون نماینده بوده لذا برای اینکه امورات حوزه‌های انتخابیه‌ آنها بر زمین نماند یک نماینده معین از سوی مجمع نمایندگان استان برای پیشبرد کارها در آن حوزه انتخاب می‌شود تا سال آینده که انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی برگزار و نماینده بستان آباد و بندر انزلی انتخاب شود.

بنابراین گزارش، در شرایطی که کرسی نمایندگی حوزه انتخابیه متأثر از فوت، لغو صلاحیت، استعفا یا انتقال به دیگر قوا، فاقد نماینده باشد، از سوی مجلس نماینده‌ای با عنوان نماینده معین برای آن شهر انتخاب می‌شود. حال‌آنکه انتخاب این نماینده به پیشنهاد مجمع نمایندگان استان به هیات رئیسه اعلام می‌شود اما درصورتی‌که یک حوزه انتخابیه بیش از یک نماینده داشته باشد مقرر می‌شود یکی از همان نمایندگان به‌عنوان معین نماینده‌ای که به هر دلیلی امکان حضور ندارد، انتخاب شده و وظایف نمایندگی آن را عهده‌دار می‌شود.

از این رو طبق تعریف فوق با توجه به اینکه آقای پزشکیان نماینده تبریز بود و از مجلس به پاستور رفته و در حال حاضر رئیس جمهور است، با توجه به اینکه تبریز چند نماینده دارد یکی از همان نمایندگان وظایف نمایندگی وی را بر عهده می‌گیرد.

بنابراین گزارش، اخیرا، نشست مجمع نمایندگان استان گیلان برگزار شد و با توجه به انتخاب احمد دنیامالی به عنوان وزیر ورزش و جوانان دولت چهاردهم، بر اساس تصمیم هیات رییسه مجلس انتخاب یک نفر از نمایندگان این استان به عنوان نماینده معین بندرانزلی به مجمع نمایندگان استان گیلان سپرده شد و در دستورکار این مجمع قرار گرفت.

در این جلسه سعید رحمت‌زاده نماینده صومعه‌سرا با کسب اکثریت آراء به عنوان نماینده معین بندر انزلی انتخاب شد تا مطالبات مردم و امور این حوزه انتخابیه را تا زمان برگزاری انتخابات میان دوره‌ای مجلس جهت تعیین نماینده این شهرستان که مقارن با برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا خواهد بود، پیگیری کند.

به گزارش تسنیم، همچنین اخیرا جلسه مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی نیز برگزار شد که اعضا، فرامز شهسواری نماینده هشترود و چاراویماق  را به عنوان نماینده معین بستان آباد به هیئت رئیسه معرفی کردند تا به جای غلامرضا نوری قزلجه نماینده سابق این شهرستان که در حال حاضر وزیر جهاد کشاورزی دولت چهاردهم است، امورات این حوزه انتخابیه را انجام دهد.

در همین راستا محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای فرامرز شاهسواری نماینده هشترود و چاراویماق را پس از استعفای غلامرضا نوری قزلجه نماینده سابق بستان آباد به عنوان نماینده معین این شهرستان معرفی کرد.

متن نامه رئیس قوه مقننه به شرح زیر است:

جناب آقای فرامرز شاهسواری
نماینده محترم مردم شریف هشترود و چاراویماق

سلام علیکم

با توجه به موافقت نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی با استعفای جناب آقای غلامرضا نوری نماینده سابق مردم شریف بستان آباد، برابر نظر مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی و تصمیم هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، جنابعالی به عنوان نماینده معین شهرستان بستان آباد تعیین می شوید تا نسبت به انجام امور و وظایف نمایندگی آن شهرستان اقدام کنید.

*انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس سال آینده برگزار می‌شود

هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری که روز شنبه این هفته برگزار شد، درباره زمان برگزاری انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری، گفت: بر اساس قانون، انتخابات میان دوره‌ای باید با اولین انتخابات سراسری برگزار شود.

وی ادامه داد: سال آینده انتخابات شوراهای شهر و روستا برگزار خواهد شد که انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری برای تعیین تکلیف دو کرسی نمایندگی خراسان جنوبی و آذربایجان شرقی و همچنین انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی سال آینده و همزمان با انتخابات شوراها برگزار خواهد شد.