ایران خواستار ارسال کمک‌های بشردوستانه برای غزه شد

الهام آزاد در کارگروه هم اندیشی تلاش‌های دوچندان برای مقابله با کار کودکان و کار اجباری اتحادیه بین المجالس جهانی (IPU) در ژنو گفت: ایران در حال اتخاذ تصمیمات مناسب برای تأمین نیازهای کودکان است تا آن‌ها در محیط سالمی رشد کنند که ضامن کرامت، امنیت، ایمنی و سلامت‌شان باشد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به منظور حفظ حقوق کودکان و نوجوانان قوانین متعددی در زمینه کیفری و مدنی همچون تصویب اساسنامه سازمان ملی آموزش کودکان، تصویب قوانین حفاظت از کودکان و نوجوانان و تصویب سند حفاظت از کودکان و نوجوانان در فضای سایبری را تدوین و تصویب کرده است؛ علاوه بر این، خدمات حفاظتی ویژه‌ای از سوی مراکز تخصصی، بحران‌های شخصی و خانوادگی، مراکز فوریت‌های اجتماعی، ایستگاه‌های خدمات اجتماعی و خدمات فوریت‌های اجتماعی سیار ارائه می‌شود که هدف آنها مقابله با اعمال خشونت بر ضد کودکان است.

این عضو فراکسیون زنان و خانواده مجلس توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران با هدف حفاظت از کودکان و نوجوانان و به منظور کاهش آسیب پذیری کودکان و تأمین منافع آنها در دادرسی‌های قضائی، مجموعه اقداماتی همچون اعمال مجازات‌های جایگزین زندان برای کودکان و نوجوانان از جمله تحویل به خانواده یا نگهداری در ندامتگاه‌ها، تأسیس کلینیک‌های حقوق کودک به منظور آموزش و ترویج حقوق کودک، ارائه کمک و مشاوره حقوقی و مشاوره روانشناختی، تأسیس دفتر حفاظت از کودک و نوجوانان به منظور هموار ساختن راه همکاری با دیگر دستگاه‌های ذیربط و عدم ثبت پیشینه کیفری کودکان و نوجوانان اتخاذ کرده است.

وی افزود: برخی از اقدامات جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های سلامت، بهداشت، تأمین اجتماعی و بیمه کودکان شامل ارائه خدمات بهداشتی و تغذیه‌ای به کودکانی می‌شود که از کتونوری رنج می‌برند. همچنین به منظور بهبود رشد کودکان اجرای برنامه معیشتی برای خانواده‌های نیازمند دارای فرزندان زیر ۵ سال در ۸ استان انجام شده که ۳۶ هزار ۷۴۲ کودک را پوشش می‌دهد. ارائه خدمات روانشناختی و اجتماعی در مراکز فوریت‌های اجتماعی به کودکان در معرض خشونت، سو استفاده کودکان خیابانی، کودکان کار و کودکانی که در معرض بلایای طبیعی بودند، ارائه خدمات به کودکان خیابانی اتباع خارجی در مراکز فوریت‌های اجتماعی و همچنین فعالیت ۳۵۰ مرکز فوریت‌های اجتماعی در سراسر ایران از دیگر اقدامات است.

آزاد اضافه کرد: همچنین طبق قانون تأمین تحصیلات برای کودکان و نوجوانان ایرانی، هیچیک از کودکان و نوجوانان ایرانی که به سن مدرسه رسیده باشند، با هیچ مانعی روبرو نیستند، این قانون بر تحصیل رایگان تا پایان دبیرستان تاکید می‌کند. در ایران کلینیک‌های حقوق کودک به عنوان ساز و کار علمی و هدفمند تأسیس شده که هدف آنها نیل به اهداف والای صیانت از حقوق کودکان است. حدود ۲۲ کلینیک حقوق کودک در استان‌های گوناگون فعال است تا با ارائه مشاوره روانشناختی، حمایت تحصیلی و حقوقی و ترویج حقوق کودک آسیب‌های اجتماعی وارد شده به کودکان را کنترل کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان از جامعه بین‌المللی خواست که به محنت‌های کودکان فلسطینی نیز توجه کرده و کمک‌های بشردوستانه به مردم فلسطین ارسال شود.