ترامپ: آماده مذاکره با ایران در مورد توافق هسته‌ای جدید هستم

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری کشور آمریکا و رئیس‌جمهور پیشین این کشور در مصاحبه‌ای گفته است آماده مذاکره با ایران در مورد نسخه جدید توافق هسته‌ای مهمی است؛ توافقی که او پیشتر به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا از آن خارج شده بود.

ترامپ ، شامگاه پنجشنبه در نیویورک سیتی در گفت‌وگو با خبرنگاران، به جزئیات در مورد اینکه در صورت انتخاب مجدد، در هر توافقی به دنبال چه چیزی خواهد بود، توضیحی نداد، اما مدعی شد «مذاکرات ضروری است، زیرا احتمال دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای وجود دارد.»

رئیس‌جمهور سابق آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا با ایران معامله خواهد کرد، گفت: «مطمئناً این کار را انجام خواهم داد. ما باید به توافق برسیم، زیرا عواقب آن غیرممکن است. ما باید معامله کنیم.»

ترامپ در حالی چنین اظهاراتی را مطرح کرده است که او با ایران، چه در زمان ریاست جمهوری و چه در زمان مبارزات انتخاباتی خصومتی جدی داشته است؛ از جمله اتهامات اخیر او به تلاش‌های ایران برای ترور او، قابل توجه است.  

در ۸ مه سال ۲۰۱۸، ترامپ از توافق بین ایران و قدرت‌های بزرگ جهانی که ایران را ملزم می‌کرد برنامه تسلیحاتی خود را در ازای لغو تحریم‌ها برچیند، خارج شد. دولت او به جای آن، کمپین «فشار حداکثری» را انتخاب کرد که شامل تحریم‌های سخت‌تر علیه نظام بانکی و صنعت نفت ایران می‌شد، تحریم‌هایی که جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی تا حد زیادی آنها را حفظ کرده است.

خروج آمریکا از برجام با امضای ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا باعث شد تا این توافق که ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد بود سیاست خارجی ایالات متحده را تحت تاثیر قرار دهد.

در پی بد عهدی آمریکا در برجام، ایران نیز غنی‌سازی اورانیوم مورد نیاز خود را از سر گرفت.

به نظر می‌رسد ترامپ با اظهارات خود در تلاش برای کاهش تنش با دولت ایران است. او گفت که اگر در سال ۲۰۲۰ پیروز شده بود، آمادگی داشت «در عرض یک هفته پس از انتخابات» با ایران به توافق برسد. او مدعی شد: «ایران با ما توافق می‌کرد، این برای آنها بسیار عالی بود. تنها مساله این است که آنها نمی‌توانند سلاح هسته‌ای داشته باشند.»

ترامپ در حالی چنین اظهاراتی را بیان کرده است که در سال ۲۰۲۰ دستور ترور ژنرال ایرانی حاج قاسم سلیمانی، از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را صادر کرد؛ حرکتی که تنش‌ها را به حداکثر رساند.

سیدعباس عراقچی ، وزیر امور خارجه ایران، روز دوشنبه در جریان سفر به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که تهران آماده گفت‌وگو درباره مذاکرات هسته‌ای است. اما او اذعان داشت که تنش‌های خاورمیانه ممکن است تجدید مذاکرات را دشوار کند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز ادعا کرد که این سازمان برای راستی‌آزمایی پیشرفت‌های صنعت اتمی ایران به نسخه به روز برجام نیاز دارد.