صدور بیانیه مهم گروه ۷ درباره ایران

وزرای امور خارجه کشورهای عضو گروه- ۷ امروز سه شنبه در بیانیه‌ای بدون اشاره به گزارش‌های پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص ماهیت صلح آمیز برنامه‌ای هسته‌ای ایران از یک سو و نقض گستاخانه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل (قطعنامه تأیید برجام) از سوی آمریکا در سال ۲۰۱۸ از سوی دیگر، با صدور بیانیه‌ای مشترک ضمن تکرار ادعاهای نخ نمای گذشته در خصوص تهران، از راه‌حل دیپلماتیک به عنوان بهترین گزینه برای حل و فصل مسائل مربوط به پیشرفت‌های اتمی ایران یاد کردند.

در بیانیه صادره از سوی کشورهای عضو گروه- ۷ بی اشاره به مجاهدت‌های همه جانبه تهران در مبارزه با تروریست‌های چند ملیتی مورد حمایت محور غربی- عبری در منطقه ادعا شده است: اعضای گروه- ۷ از ایران می‌خواهند تا به کاهش تنش در منطقه کمک کند! آنها از ایران می‌خواهند تا اقدامات بی ثبات کننده خود در خاورمیانه (غرب آسیا) را متوقف کند!

بیانیه مذکور اضافه می‌کند: تهران هرگز نباید سلاح هسته‌ای تولید کند یا به آن دست یابد! گروه- ۷ به همکاری با یکدیگر و سایر شرکای بین‌المللی برای بررسی تنش هسته‌ای ایران ادامه خواهد داد. راه حل دیپلماتیک بهترین راه برای حل این موضوع است.

کشورهای گروه- ۷ در واکنش به تدابیر جبرانی و متقابل ایران در نقض تعهدات طرف مقابل برجام یعنی قانون راهبردی مجلس شورای اسلامی ایران ادعا کردند: از آنجایی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قادر نیست ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را راستی آزمایی کند، از ایران می‌خواهیم تا فعالیت‌های هسته‌ای را که هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارند متوقف کند و بدون تأخیر بیشتر با آژانس همکاری کند تا به طور کامل توافقنامه الزام‌آور پادمان و تعهدات خود را بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ اجرا کنند!

گفتنی است که انگلیس، فرانسه، آلمان، کانادا، ایتالیا، ژاپن، ایالات متحده و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از صادر کنندگان بیانیه مذکور هستند.