وعده وزیر پیشنهادی نیرو برای رفع کامل ناترازی

 جلیل مختار سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در تشریح جلسه عصر روز (۲۳ مرداد) این کمیسیون با حضور وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، نیرو و فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌منظور ارائه برنامه‌ها و اهداف خود برای وزارتخانه‌های مذکور، گفت: نمایندگان در جلسه پس از حضور عباس علی‌آبادی وزیر پیشنهادی نیرو در کمیسیون بر موضوعاتی همچون سیل در استان خوزستان در فصل سرما و تحمل گرمای شدید در تابستان باوجود داشتن اصلی‌ترین سد‌های کشور در این استان، عدم استفاده از نیرو‌های متخصص خوزستانی در ابفا و توانیر، همچنین ضرورت ایجاد نیروگاه‌ها در مقیاس کوچک و توسعه نیروگاه‌های خورشیدی تاکید کردند. 

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی افزود: درخواست مدیریت مصرف و اجرای قانون بهینه‌سازی مصرف و ارائه برنامه برای رفع فرسودگی شبکه توزیع آب نیز با هدف رفع تنش آبی -که بسیار ضروری است- توسط نمایندگان مطرح شد.

وی ادامه داد: نمایندگان همچنین ناترازی آب را در کنار ناترازی برق که معضل بسیاری از مناطق کویری و جنوبی شده مورد تاکید قرار دادند و از علی‌آبادی خواستار ارائه برنامه در این زمینه شدند چراکه به اعتقاد کارشناسان طی سال‌های آینده منجر به کوچ گسترده مردم خواهد شد.

 این نماینده مجلس اظهار کرد: مشکلات جدی آبی در استان‌هایی که آب آنها به مناطق دیگر منتقل می‌شود اعتراض و انتقاد نمایندگان را به دنبال داشت به همین دلیل خواستار قطع وابستگی آب استان‌های کم آب را از دیگر استان را شدند.

مختار با اشاره به موضوعاتی که وزیر پیشنهادی نیرو نسبت به اصلاح و اجرای آن تاکید کرد، گفت: علی‌آبادی نسبت به اجرای قانون مانع‌زدایی از صنعت نفت، برنامه‌ریزی برای اجرای سیاست‌های مقام معظم رهبری در حوزه برق و آب، افزایش ظرفیت و راندمان نیروگاهی، رفع ناترازی تولید و توزیع برق، رفع فرسودگی و راندمان پایین نیروگاه‌ها تاکید کرد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس عدم سرمایه‌گذاری و بی‌میلی بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها را دلیل ناترازی‌های موجود از زبان وزیر پیشنهادی نیرو عنوان کرد و افزود: طبق برنامه‌های مطروحه توسط علی‌آبادی در سال ۱۴۱۲ علاوه‌بر اینکه ناترازی کاملا رفع خواهد شد، ۱۸ هزار مگاوات مازاد تولید و در نتیجه صادرات نیز خواهیم داشت.

وی با اشاره به تاکیدات نمایندگان در برنامه هفتم برای توسعه صنعت برق، مطرح کرد: به اعتقاد نمایندگان اجرای طرح‌های بخش بخار نیروگاه‌های خصوصی و دولتی، کنترل هوشمند و مدیریت مصرف برق باید اولویت اول وزارت نیرو باشد و باید اجرای آن و اصلاح شبکه توزیع -که در شرایط بسیار نابسامانی است- سرعت بگیرد.

مختار درباره برنامه‌های علی‌آبادی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، اظهار کرد: تولید ۷ هزار مگاوات برق از این مسیر در این حوزه پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شده است، همچنین ۶ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های فرسوده است که درصورت اصلاح بدون تولید اضافه به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه خواهد شد.

وی مطرح کرد: نسب ۱۰ میلیون کنتور هوشمند با هدف کنترل مصارف مازاد و اصلاح شبکه‌های انتقال که پاشنه آشیل شبکه برق شده است را نیز باید به تاکیدات و برنامه‌های این وزیر پیشنهادی نیرو افزود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه علی‌آبادی دلایل ایجاد وضعیت فعلی و شکاف با سیاست‌های ابلاغی را اقتصاد یارانه‌ای برق و عدم توجیه اقتصادی سرمایه‌گذاری در بخش برق عنوان کرد و گفت: عدم تعادل عرضه و تقاضا، رشد بی‌رویه مصرف را باید به این موارد افزود که ازجمله راه‌های تحقق سیاست‌های ابلاغی از نظر علی‌آبادی اصلاح اقتصاد و روابط مالی برق، افزایش ظرفیت و راندمان تولید انرژی تجدیدپذیر، اصلاح ساختار صنعت برق و… است.

 سخنگوی کمیسیون انرژی اضافه کرد: به اعتقاد این وزیر پیشنهادی شاه بیت این غزل واگذاری تامین مالی تولید برق به بخش خصوصی است بنابراین در این راستا تلاش کرد. برق تولید شده توسط بخش خصوصی در بازار بورس انرژی فروخته خواهد شد، اما علی‌آبادی برای جلوگیری از افزایش قیمت قبوض در پی تولید برق توسط بخش خصوصی، طرح اجرای برنامه الگوی مصرف را ارائه کرد. بدین معنا که استفاده بیشتر از الگوی مصرف مشمول جریمه و استفاده کمتر از این الگو تشویق مشترکان را به دنبال دارد لذا مردم دغدغه افزایش قیمت برق را نداشته باشند. 

وی توضیح داد: علی آبادی معتقد است راهکار جلوگیری از افزایش سقف تعرفه‌ها حرکت به سمت عرضه و تقاضا و تعامل با بخش خصوصی است که با ارائه الگوی مصرف مانع از آوردن فشار اقتصادی به مردم خواهد شد.

نماینده مردم آبادان در مجلس اظهار کرد: همچنین انتقال آب و چالش‌های پیرامون آن میان استان‌ها، سوءمدیریت مدیران در انجام وظایف خود، سوءمدیریت در تخصیص آب و تجدیدنظر در اتمام و ساخت سد‌ها و پروژه‌های انتقال آب که فاقد مجوز‌ها و پیوست‌های فرهنگی، زیست محیطی، میراث فرهنگی و اجتماعی هستند، ازجمله دغدغه‌های اصلی نمایندگان بود که نسبت به حل این معضلات تاکید کردند.

وی همچنین توضیح داد: از آنجا که یک میلیون مترمکعب آب به استان‌های همجوار از استانی همچون هرمزگان منتقل می‌شود این اقدام علاوه‌بر آسیب به محیط زیست و مراتع، مردم را هم ناراضی کرده است، لذا با توجه به تاکید نمایندگان باید برای تحقق خواسته‌های به حق مردم باید نسبت به تامین آب شرب و کشاورزی مردم استان هرمزگان از محل تخصیص حداقل ۳۰ درصد خرید تضمینی توسط دولت اقدام شود.

به گفته مختار این وزیر پیشنهادی به پرداخت ضرر‌های قطعی برق چاه‌های آب کشاورزان و برق صنایع و به بهره‌برداری رساندن نیروگاه سیکل ترکیبی متعهد شد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به رای‌گیری درباره برنامه‌ها و سوابق این وزیر پیشنهادی در کمیسیون با توجه به ماده ۲۲ قانون آیین نامه داخلی مجلس در پایان این نشست اشاره کرد و گفت: اعضای کمیسیون انرژی به برنامه‌های علی‌ابادی به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو رای موافق دادند.

وی به حضور علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه جلسه این کمیسیون اشاره کرد و کفت: اجرای سند تحول بنیادین اموزش و پرورش، سند جامع نیروی انسانی اجرای برنامه هفتم توسعه با نگاه مسیله محور، عدالت بخشی و کیفیت بخشی به مسایل آموزشی و تربیتی، جلوگیری از تهدید‌های کلان نظام تعلیم و تربیت، ترویج سواد رسانه‌ای، ارایه برنامه برای هوش مصنوعی و فضای مجازی و… ازجمله موضوعات مورد توجه وزیر پیشنهادی بودند.

این نماینده مجلس با اشاره به به مظلوم و مهجور بودن آموزش و پرورش، اظهار کرد: تاکید نمایندگان بر اصالت خانوادگی این وزیر پیشنهادی، خواستار پاسخگوی به دغدغه نمایندگان بر مسیله بازگشت سند ۲۰۳۰ شدند. ایجاد عدالت آموزشی با افزایش کیفیت مدارس دولتی، اجرای دقیق قانون رتبه‌بندی معلمان، توسعه و نوسازی مدارس، تعیین تکلیف خرید خدمات آموزشی را باید به موارد مورد تاکید در جلسه نمایندگان با این وزیر پیشنهادی افزود.

مختار همچنین به حضور وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در این کمیسیون اشاره کرد و گفت: آقای عباس صالحی در صحبت‌های خود بر ایجاد عدالت فرهنگی، جدی گرفتن اقتصاد فرهنگ و افزایش مشاغل فرهنگی تاکید کردند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: نبود زیرساخت‌ها و امکانات فرهنگی و هنری، تعداد ناچیز سینما و سالن تئاتر در شهر‌های کوچک، ارائه برنامه برای فضای مجازی، حجاب و عفاف و ضرورت کمک نمایندگان به افزایش بودجه حوزه فرهنگ نیز موضوعات مورد نظر نمایندگان به شمار می‌آیند.