برنامه‌های اقتصادی موفق نیاز به رویکردی دوراندیش و بلندمدت دارد/راهبردها و استراتژی‌های دولت موثر در پیشرفت کشور

  دکتر هادی قوامی نماینده  مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز پیرامون راهبردها و استراتژی دولت چهاردهم برای رشد و توسعه اقتصاد کشور گفت:در واقع باید منتظر ارائه کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم باشیم تا با برنامه‌ها و استراتژی‌های اقتصادی ایشان، نظر خود را اعلام کنیم. 

نماینده مردم اسفراین،بام و صفی آباد در مجلس دوازدهم  با تاکید بر اینکه انتصاب اعضای کابینه و رویکردی که دولت در این زمینه انتخاب می‌کند، نقش بسیار مهمی در اجرای برنامه‌های اقتصادی دارد،افزود: باید منتظر بمانیم و برنامه‌های اقتصادی و اجرایی دولت چهاردهم را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم چرا که این امر به کارآیی بهتر اجرای برنامه‌ها و کارکردهای اقتصادی کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه انتصاب مشاور عالی و معاون راهبردی رئیس‌جمهور نشان از نگاه جدید و تلاش برای افزایش بهره‌وری در ساختار دولتی دارد،تاکید کرد:این اقدام نشان از تلاش برای افزایش اثربخشی و کارآیی در اجرای برنامه‌ها وتصمیم‌گیری‌های راهبردی دولت دارد. با تعیین مشاور عالی و معاون راهبردی، رئیس‌جمهور می‌تواند از تجربه و دانش افراد متخصص استفاده کند و به صورت مطلوبی سیاست‌ها و تصمیمات خود را شکل دهد. امیدواریم این اقدام منجر به بهبود و افزایش بهره‌وری در دولت و اجرای برنامه‌های اقتصادی کشور شود.

این نماینده مجلس درباره مواردی که باید در انتخاب وزرا مورد توجه دولت چهاردهم  باشد، تصریح کرد:بدیهی است که چیدمان کابینه در واقع یک مسئله حیاتی و مهم برای هر دولتی است. انتخاب وزرا و اعضای کابینه باید با دقت و توجه به تخصص‌ها و توانایی‌های هر فرد صورت بگیرد، تا بتوان با هماهنگی صحیح بین اعضای کابینه و رئیس‌جمهور، برنامه‌ها و استراتژی‌های اقتصادی موثر و پایداری برای کشور تدارک دید. از این رو، باید انتظار داشت که رئیس‌جمهور و دولت چهاردهم با نگاهی بلندمدت و توجه به نیازها و اولویت‌های اقتصادی و اجتماعی کشور، کابینه‌ای موثر و موفق را شکل دهند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی یادآور شد:در واقع دولت چهاردهم برای انجام موفقیت‌آمیز برنامه‌های اقتصادی نیاز به رویکردی دوراندیش و بلندمدت دارد، بنابراین، توجه به راهبردهای و استراتژی‌های طولانی‌مدت می‌تواند نقش بسیار مهمی در عملکرد دولت و پیشرفت کشور داشته باشد، اگر رئیس‌جمهور در چیدمان نیروی انسانی و تخصیص منابع کشور یک اقدام موثر انجام دهد مانند امیرکبیر سال‌ها در ذهن مردم ماندگار خواهد شد اما اگر مسائل سیاسی، قومیتی و رفاقتی برای ایشان مهم باشد،بی تردید یک دور تسلسل مزمن است.

وی ضمن توصیه  به رئیس جمهور برای داشتن یک تیم اقتصادی منسجم عنوان کرد:قطعا تیم اقتصادی دولت باید منسجم و هماهنگ باشد تا برنامه‌ها و سیاست‌های موثری را برای تحقق اهداف اقتصادی کشور اجرا کند،هماهنگی میان نهادهای اقتصادی، از جمله بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، و وزرای اقتصاد، صمت و جهاد کشاورزی اقدامی اساسی برای بهبود و توسعه اقتصادی کشور است.

قوامی در پایان خاطرنشان کرد: هماهنگی و انسجام میان تیم اقتصادی دولت باعث می‌شود که برنامه‌ها و سیاست‌های اقتصادی با اندازه‌گیری درست و بر طبق نیاز‌های واقعی اقتصاد کشور تدوین شود و از آنجایی که رئیس‌جمهور نقش مهمی در تعیین سیاست‌های اقتصادی دولت دارد، تلاش برای شکل‌دهی به یک تیم اقتصادی منسجم بسیار حیاتی است.