پشت پرده بیانیه مشترک آمریکا، مصر و قطر در خصوص آتش‌بس در غزه!

کانال تلگرامی افق ایران نوشت:

پشت پرده بیانیه مشترک آمریکا، مصر و قطر در خصوص آتش‌بس در غزه !

کشورهای مصر، قطر و آمریکا به عنوان میانجی‌گران مذاکرات آتش‌بس میان حماس و اسرائیل در بیانیه مشترکی خواستار تسریع در امضای توافق آتش‌بس و آزادی اسرا شدند.

در این بیانیه آمده است: اکنون زمان آن فرا رسیده است که فوراً به درد و رنج ساکنان نوار غزه، گروگان‌ها و خانواده های آنها پایان دهیم، زمان امضای توافق آتش بس و آزادی گروگان‌ها و بازداشت شدگان فرا رسیده است.

این سه کشور افزودند: «ماه‌ها به دنبال دستیابی به توافق بودیم و اکنون روی میز است و تنها جزئیات اجرایی آن باقی مانده است؛ دیگر نباید زمان تلف شود و هیچ طرفی نباید برای تعویق بیشتر بهانه‌ای داشته باشد».

آمریکا، مصر و قطر همچنین گفتند که از اسرائیل و حماس خواسته‌اند تا در تاریخ 15 آگوست مذاکرات را در دوحه یا قاهره از بگیرند تا اختلاف‌های باقی مانده حل و فصل شود.

نکته بسیار مهمی که در رابطه با این بیانیه وجود دارد، همزمانی آن با آماده شدن ایران برای حمله به اسرائیل است و بدون تردید بی ارتباط با این موضوع نیست.

دو فرض در این رابطه قابل تصور است:

نخست آنکه، این بیانیه برای آن صادر شده تا در صورت حمله ایران و محور مقاومت به اسرائیل، آن ها را مقصر شکست آتش بس غزه جلوه‌ دهند و به همین جهت فشار سیاسی جدیدی را به ایران برای توقف حمله یا محدود کردن آن وارد کنند.

دوم اینکه ممکن است پیام هایی میان ایران و آمریکا تبادل شده است که در این پیام ها، آتش بس در غزه به عنوان یکی از شروط و مشوق ها برای عدم پاسخ ایران مطرح شده است‌.

هر چه هست، صدور این بیانیه ناگهانی در شرایطی که عملا مذاکراتی برای آتش بس در غزه در جریان نبوده و پس از ترور اسماعیل هنیه نیز کاملا متوقف شده بود، جالب توجه است و بلاشک به یکی از دو فرضیه مطرح شده مربوط می شود.

از سوی دیگر، چندان نمی توان به این بیانیه و نتایج آن خوشبین بود؛ مگر آنکه همه به صورت واقعی بخواهند مانع از وقوع یک جنگ بزرگ شوند!