رای دادن آنژل عرب شیبانی همسر مشاور فرح در انتخابات مرحله دوم 1403/ عکس

آنژل عرب شیبانی همسر ۹۰ ساله‌ی احسان نراقی مشاور فرح پهلوی در انتخابات جمهوری اسلامی ایران شرکت کرد.

آنژل عرب شیبانی

آنژل عرب شیبانی کیست؟

آنژل عرب شیبانی مترجم و همسر احسان نراقی، پژوهشگر و نظریه‌پرداز ایرانی بود. او در 4 تیر 1315 در شیراز به دنیا آمد و از خانواده‌های برجسته و شناخته‌شده شیراز به شمار می‌رود. پدربزرگ آنژل، امیر سلیم‌خان عرب، عمده مالک و رئیس ایل عرب بود. آنژل در سال 1338 با احسان نراقی ازدواج کرد و صاحب سه پسر به نام‌های بهمن، بهرام و امین شدند.

عرب شیبانی علاوه بر نقشش در خانواده، به‌عنوان مترجم نیز فعالیت داشت. از جمله آثار ترجمه شده توسط او، کتاب‌های "سلین مبلغ داروئی" و "بی‌خوابی روشنفکران" هستند که در مجله بخارا منتشر شده‌اند.

خانواده عرب شیبانی دارای اعضای برجسته دیگری نیز هست. به عنوان مثال، دکتر سارا عرب شیبانی متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در شیراز است که در مطب خود به درمان بیماران مشغول است.

احسان نراقی (22 شهریور 1305 - 12 آذر 1391) جامعه‌شناس، پژوهشگر و نویسنده برجسته ایرانی بود. او تحصیلات مقدماتی خود را در ایران به پایان رساند و سپس برای ادامه تحصیل به اروپا رفت. نراقی لیسانس جامعه‌شناسی خود را از دانشگاه ژنو و دکترای خود را از دانشگاه سوربن فرانسه دریافت کرد.

نراقی به عنوان مشاور فرح پهلوی، آخرین شهبانوی ایران، و معاون یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) خدمت کرد. وی همچنین پایه‌گذار مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران بود و در حوزه فلسفه و جامعه‌شناسی فعالیت‌های بسیاری انجام داد.

 

نراقی در دوران پهلوی به حزب رستاخیز و ساواک نیز مشاوره می‌داد. پس از انقلاب، او دستگیر و پس از مدتی از زندان آزاد شد و از ایران خارج گردید. از جمله آثار او می‌توان به کتاب‌های "از کاخ شاه تا زندان اوین" و "آن که می‌گفت نه" اشاره کرد.