3 نکته اساسی که کاندیداها در مناظرات بدان پاسخ شفاف ندادند!

 مناظره اول از دور دوم انتخابات میان «سعید جلیلی»‌ و «مسعود پزشکیان» انجام شد. مناظره‌ای که در آ‌ن کاندیداها سعی کردند بر اساس اصول اخلاقی با یکدیگر در خصوص مباحث چالش برانگیز مختلف سیاسی گفت‌و گو و بحث کنند اما در این مناظره چند موضوع مهم و محوری مطرح شد که پاسخ شفافی از سوی کاندیداها بدان داده نشد که برخی از این موارد می‌پردازیم.

چگونه به برنامه هفتم توسعه عمل می‌کنید؟

برنامه هفتم توسعه برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران است که از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا پایان سال ۱۴۰۷ اجرا خواهد شد. این برنامه در قالب یک لایحه تدوین شده و شامل ۲۲ فصل و هفت بخش مختلف است که بخش‌های اقتصادی، زیربنایی، فرهنگی و اجتماعی، علمی، فناوری و آموزشی، سیاست خارجی، دفاعی و امنیتی، اداری، حقوقی و قضایی را شامل می‌شود.درواقع این برنامه سیاست‌های کلی و چارچوب‌هایی که کشور باید بر اساس آن عمل کند را مشخص کرده و اهداف و چشم‌اندازهای کشور که در سال 1407 باید به آن برسد را ترسیم کرده است. بنابراین این موضوع چارچوب‌ها و چشم اندازها را تعیین کرده است اما در خصوص موارد اجرایی و جزئی بایستی برنامه عملیاتی برای بخش‌های مختلف با نگاه به برنامه هفتم توسعه خصوصا با توجه به لایه‌های مختلف مدیریتی طراحی و اجرا شود.مسعود پزشکیان که همواره مطرح می کرد نیازی به برنامه نیست و باید همین برنامه هفتم را اجرا کرد نگفت که با چه راهکاری می خواهد این اهداف را نشانه بگیرد. خصوصا در موارد جزئی‌تر که نیاز به سازوکار و برنامه است،‌ با چه شیوه‌ای قرار است کشور به این اهداف نزدیک شود. سعید جلیلی نیز بایستی برنامه مدون خود را به طور شفاف در اختیار مردم قرار دهد.

برنامه کاندیداها برای آینده برجام چیست؟

برجام به عنوان توافقی است که هر دولتی بر سر کار بیاید باید با توجه به منافع کشورمان آن را دنبال کند. مسعود پزشکیان توافق را یک بده بستان توصیف کرد و مدعی شد که در داخل گروهی اجازه اجرای آنرا ندادند؛ این درحالی است که در آن سوی میدان یعنی آمریکا مناظره اول به نفع «دونالد ترامپ»‌ تمام شده و فشارها بر روی «جو بایدن»‌ برای کناره گیری به سبب کهولت سن وی افزایش یافته است. با این حال احتمال حضور ترامپ کسی که آمریکا را از برجام خارج کرد وجود دارد. با این حال‌ برنامه کاندیداها برای این موضوع چیست؟ سعید جلیلی راه تقویت کشور و گرفتن ابزار تحریم را مطرح کرد و به مواردی چون صادرات و باز کردن بازارهای مختلف و استفاده از قابلیت ترانزیتی ایران اشاره کرد. پزشکیان در این راستا گفت و گو را علاج کار دانست اما اشاره نکرد این مذاکرات که در دولت روحانی 8 سال بی‌نتیجه انجام شد،‌ در دولت احتمالی وی چه تفاوتی خواهد داشت.

 با نظر متفاوت کارشناسان چه کار می‌کنید؟

سئوالی که نسبت به ساختار کارشناسی مسعود پزشکیان مطرح است که از زمان میز گرد اقتصادی وی شروع شده تا ورود افراد دیگر به ستاد انتخاباتی‌اش تداوم یافته، این است که با کارشناسانی که نظرات مختلف دارند، چگونه عمل خواهد کرد.حسین عبده تبریزی و احمد میدری ( دو اقتصاددان لیبرال و چپ)، حمیده زرآبادی و محمدجواد آذری جهرمی، علی طیب‌نیا و محمدجواد ظریف در ستاد پزشکیان از زمان انتخابات و حتی پیش از آن با هم اختلافاتی داشته‌اند و این تفاوت‌ آرا در زمان انتخابات بیشتر مورد تاکید قرار گرفته است.

پزشکیان خود را متخصص ندانسته و عنوان کرده است که کارشناس نیست و نظر کارشناسان را بکار می‌گیرد. حالا با توجه به تفاوت دیدگاه‌ها و اختلافات نظر کارشناسی در میان افرادی که در ستاد وی جمع شدند، چگونه فردی که خود را کارشناس نمی‌داند در خصوص دو دیدگاه متفاوت کارشناسی تصمیم گیری خواهد کرد؟ سئوالی که مجری برنامه مناظره نیز از وی پرسید.