ناترازی گاز با افزایش ذخیره سازی قابل مدیریت است

  مصطفی نخعی ، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با افکارنیوز با اشاره به وضعیت تولید بنزین و گازوئیل در کشور و ناترازی گاز بیان کرد: همواره رفع ناترازی ها و اصلاح زیرساخت ها از اولویت ها و دغدغه های اصلی حوزه انرژی بوده و هست.

وی افزود: بخش قابل توجهی از ناترازی گاز با ذخیره‌سازی قابل مدیریت است و بهینه‌سازی موضوع مهمی است که باید با جدیت دنبال شود. در برنامه هفتم احکام خوبی در حوزه انرژی برای رفع ناترازی‌ها و اصلاح زیرساخت‌ها مصوب کردیم.

نخعی ادامه داد: افزایش ذخیره‌سازی گاز طبیعی در کشور معادل حداقل ١٠ درصد مصرف سالیانه گاز به منظور حل مسئله ناترازی فصلی(ناترازی در اوج مصرف) است. اصلاح ساختار متولی بهینه‌سازی در کشور از طریق تجمیع ساختارهای موجود به منظور پیگیری و در اولویت قرار گرفتن موضوع بهینه‌سازی انرژی در کشور قابل تحقق است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس همچنین اظهارداشت که طی هفته های اخیر گزارش وزیر نفت درباره آخرین وضعیت تولید بنزین و گازوئیل در کشور نیز بررسی شد و امروز متوسط ذخیره‌سازی گاز در دنیا طبق برآوردهای رسمی ۱۱ درصد کل مصرف گاز است.

مصطفی نخعی

او با اشاره به اینکه در کشورهای اروپایی و پیشرفته ذخیره‌سازی گاز بالای ۲۰ درصد انجام می‌شود، یادآورشد که متاسفانه عدد ذخیره سازی گاز در کشور ما یک و نیم درصد است که نگران کننده است و باید احکام و قانون های مصوب درراستای افزایش آن اجرایی شود.

نماینده مردم نهبندان در مجلس درانتها خاطرنشان کرد: بخش قابل توجهی از ناترازی گاز با ذخیره‌سازی قابل مدیریت است و بهینه‌سازی موضوع مهمی است که باید با جدیت دنبال شود. ازطرف دیگر لازم به ذگر است که ما در قانون تشکیل حساب بهینه‌سازی مصرف انرژی را پیش‌بینی کردیم و باید مورد توجه باشد.