قدر متیقن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

  مناظره انتخاباتی اول بایدن و ترامپ ، بیش از آنکه نقطه آشکارساز شیوع لمپنیسم در قاموس سیاسی آمریکا باشد، خروجی و برآیند منظومه قدرت در این کشور محسوب می‌شود. بایدن خواب‌آلود و ترامپ متوحش ، هر دو در حالی به مصاف یکدیگر می‌روند که طبق نظرسنجی‌های عمومی و ایالتی، اکثریت قریب به‌اتفاق شهروندان آمریکایی نسبت به حضور مجدد این دو در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ میلادی رویکرد ایجابی و مثبتی ندارند. فراتر از آن، ساختار انتخاباتی آمریکا( کالج الکترال) ، مملو از ابهام، چندگانگی و مصداق عینی دخالت در آرای عمومی و تقلیل آن به آرای ایالتی به شمار می‌آید. در اینجا قصد نداریم بر روی دوگانه "بایدن-ترامپ" تمرکز کنیم ، بلکه آینده‌پژوهی تحولات آمریکا موضوعی به‌مراتب مهم‌تر محسوب می‌شود. 

ثوابت و بدیهیات تحولات داخلی آمریکا مشخص است:شکل‌گیری دولتی ضعیف در آمریکا میان سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۸ میلادی مورد انتظار است. در چنین شرایطی خشم ناشی از تمدید حضور بایدن در کاخ سفید یا خشم ناشی از پیروزی ترامپ در انتخابات مولد بحران‌های جدید داخلی در آمریکا خواهد بود.اساسا اهمیتی ندارد که کدام یک از دو حزب سنتی آمریکا در انتخابات پیروز شود زیرا اصل"تثبیت و تعمیق بحران"در این کشور غیرقابل‌انکار خواهد بود. به قول رکس تیلرسون وقوع جنگ داخلی نیز در برخی ایالات آمریکا در آینده‌ای نزدیک با توجه به تشدید شکاف‌های داخلی، اجتناب‌ناپذیر است. 

دولت آتی آمریکا"بحران زیست"و " بحران‌ساز"است:زیرا از یک‌سو با استناد به آرای سلبی ( و نه آرای ایجابی و انتخاب مؤثر شهروندان ) بر سر کار آمده و از سوی دیگر، حضور آن در مسند قدرت به‌هیچ‌عنوان از سوی رقیب و طرفدارانش تحمل نمی‌شود. این دولت، ناچار است جهت بقای حداقلی خود، در بحران به حیات خود ادامه دهد و حتی لحظه‌ای به دغدغه ایجاد صلح و ثبات در کشور آمریکا فکر نکند.  دولتی که بر اساس آرای سلبی و نه ایجابی بر سر کار آید، دارای قوی‌ترین مخالفان سیاسی و اجتماعی داخلی خواهد بود. 

قدر متیقن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

ضمن اینکه شرایط داخلی آمریکا پس از ظهور ترامپیسم سخت‌ترین بحران‌های امنیتی و داخلی را خواهد دید. 

درهرحال، برگزاری مناظره انتخاباتی جوبایدن رئیس‌جمهور آمریکا و دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق این کشور، پرده از واقعیت دموکراسی آمریکایی برداشت. جو بایدن و دونالد ترامپ در طول این مناظره در مورد موضوعاتی نظیر اقتصاد آمریکا و تورم، حق سقط جنین، مهاجرت، جنگ‌های اوکراین و غزو حتی بازی‌های گلف، یکدیگر را مورد انتقاد قرار دادند و درگیری‌های لفظی شدیدی میان آن‌ها درگرفت.این منازعات لفظی ، پیش‌درآمدی بر منازعاتی به‌مراتب گسترده‌تر در سطح جامعه آمریکایی ، خصوصا برخی ایالات حساس این کشور مانند کالیفرنیا و تگزاس خواهد بود. قدر متیقن برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مشخص است: این کشور باید در انتظار روزهای سختی پس از انتخابات ماه نوامبر باشد.

حنیف غفاری