تحریم‌های جدید آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران معرفی شد

رویترز نوشت: آنتونی بلینکن ، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه ای گفت: ایالات متحده روز پنجشنبه تحریم های جدیدی را علیه ایران در پاسخ به تداوم تشدید تنش های هسته ای صادر کرد.

بلینکن گفت: «در طول یک ماه گذشته، ایران گام‌هایی را برای گسترش بیشتر برنامه هسته‌ای خود به روش‌هایی که هدف صلح‌آمیز معتبری ندارد، اعلام کرده است. ما متعهد هستیم که هرگز اجازه ندهیم ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد و آماده استفاده از تمام عناصر قدرت ملی برای اطمینان از این نتیجه هستیم.»

اقدام روز پنجشنبه وزارت خارجه و وزارت خزانه داری علیه ایران، سه شرکت مستقر در امارات متحده عربی را که بنا به ادعای آمریکا متهم به دست داشتن در حمل و نقل فرآورده های نفتی یا پتروشیمی ایران و همچنین ۱۱ کشتی مرتبط هستند، تحریم می کند.

در اوایل ماه جاری، گروه هفت کشور ثروتمند به ایران نسبت به پیشبرد برنامه غنی‌سازی هسته‌ای خود هشدار دادند و گفتند اگر تهران موشک‌های بالستیک را به روسیه ارسال کند، آماده اجرای اقدامات جدید خواهند بود.

تحریم‌های جدید آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران معرفی شد

اوایل ژوئن، شورای حکام ۳۵ کشوری سازمان ملل متحد، قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن از ایران می‌خواست همکاری‌های خود با این سازمان را افزایش دهد و محدودیت‌های اخیر برای بازرسان را لغو کند. بر اساس ادعای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران در حال غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد، نزدیک به درجه ۹۰ درصد تسلیحات است و در صورت غنی‌سازی بیشتر، مواد غنی‌سازی شده تا این سطح را برای سه سلاح هسته‌ای در اختیار دارد.

ایران همه این ادعاها را رد کرده و تاکید دارد که برنامه هسته‌ای صلح آمیز دارد.