مسئولان به قانون حمایت از توسعه صنایع نفت و گاز کمتر از 10 درصد عمل کرده است

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با افکارنیوز از لزوم ذخیره سازی گاز بیان کرد: مجلس شورای اسلامی تاکنون به روش های مختلفی از لزوم ذخیره سازی گاز گفته و حمایت کرده است اما متاسفانه اقدامات لازم از سوی مسئولان رخ نداده است.

وی افزود: به طورمثال حمایت از توسعه پایین دستی صنایع نفت و گاز با سرمایه گذاری مردمی درسال 1398 توسط مجلس تصویب شد اما تاکنون کمتر از 10 درصد از این قانون اجرا شده است.

حاجی دلیگانی تصریح کرد: همچنین مطابق با یکی دیگر از قوانین مجلس 14.5 درصد از میزان صادرات نفت و میعانات گاز در اختیار شرکت ملی نفت است و سوال ما این است که آیا این 14.5درصد به واقع در اختیار این وزارتخانه است یا خیر و اگر واقعاً در اختیار وزارت نفت است آیا سرمایه گذاری در بخش زیرساخت‌های نفت و گاز انجام می‌شود یا خیر.

وی ادامه داد: با این اوصاف از علت های اصلی ناترازی انرژی اجرایی نکردن قانون مذکور است. همچنین در قانون بودجه سال 1402 لزوم ذخیره سازی گاز تصویب شد و ما انتظار داریم که مسئولان توضیح دهند چه اقداماتی برای اجرای این قانون انجام شده و چقدر گاز ذخیره شده است تا در زمستان با مشکل رو به رو نشویم.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس همچنین ابرازکرد: با این حال علی‌رغم اینکه در آغاز دولت سیزدهم عده‌ای در تأمین دخل و خرج این کشور ناامید بودند، اما در دولت سیزدهم شاهد بودیم کهانضباط‌بخشی و افزایش فروش نفت اتفاق افتاد و شاهد بازگشت پول آن بودیم که منجر به اتفاقات خوبی شد.

حاجی دلیگانی درانتها خاطرنشان کرد: با این وجود در شرایط جدید فعلی مسئولان باید مراقب باشند که تمام میزان تولید و مصرف و مقدار کمبود و ناترازی تحت کنترل باشد چراکه نه تنها باید بازوی صادرات انرژی را تقویت کنیم بلکه بتوانیم در فصل سرما از پس مصرف برآییم