تکریم صداقت به جای رویافروشی

  محسن پیرهادی عضو سابق هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی  با اشاره به مناظره‌های نامزدهای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ، گفت: آخرین دور مناظرات تلویزیونی رقابت‌های چهاردهمین دوره ریاست جمهوری چند تفاوت‌ جدی و اساسی با ادوار گذشته داشت، عدم تخریب شخصیت کاندیداها از سوی یکدیگر، تکریم صداقت، فسادستیزی و پاکدستی، نهی رویا فروشی و اتفاق نظر بر رفع تحریم‌ها و... وجه مشترک موضع‌گیری اغلب کاندیداها بود که ازجمله رویکردهای مثبت این دوره از رقابت‌های ریاست جمهوری محسوب می‌شود که البته سبک برگزاری مناظرات و جنس سوالات کارشناسان که از سوی رسانه ملی تعیین و تدوین شده بود در ایجاد این رویکرد اثر گذار بود.

وی افزود: به هر روی پرهیز تعمدی قاطبه کاندیداها از تخریب عملکرد گذشته یکدیگر و بی‌اعتنایی به معدود مواردی که مطرح می‌شد همگی در کنار هم حکایت از بلوغ سیاسی جامعه و آگاهی سیاستمداران از توجه به اصل تقویت اعتماد عمومی‌ دارد، منش و رویکردی که شاخص‌ترین ویژگی مناظرات انتخابات 1403 محسوب می‌شود و در مدار تقویت انسجام داخلی قابل اعتنا و توجه است.

عضو سابق هیئت رئیسه مجلس یازدهم، ادامه داد: همچنین ارائه برنامه از سوی قاطبه کاندیداها نیز موضوع قابل توجه مناظرات چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری محسوب می‌شود، برنامه‌هایی که البته عمدتا بر شناسایی مسائل کشور متمرکز شده بودند و راهکارهای کلی برای آن ارایه شده بود، اگرچه ارائه راهکاری که مبتنی بر مدل اجرایی و عملیاتی باشد، خیلی محل مانور کاندیداها قرار نگرفت اما تاکید بر شناسایی و حل مسائل کشور از طریق برنامه و تقید به ارائه برنامه برای رفع آنها نیز از نکات حائز توجه مناظرات بود.

پیرهادی بیان کرد: اینکه پاکدستی، فسادستیزی، اعتنا به تجربه و تخصص کارشناسان موضوعات مطرح کشور، رونق بخشیدن به اقتصاد کشور، توجه به توسعه کشور، داشتن صداقت عملکردی با مردم به عنوان اصول عملکردی مورد وفاق هر 6 کاندیدا بود، خواسته یا ناخواسته منجر به شکل گیری میثاقی نانوشته مدعیان کرسی ریاست جمهوری با مردم بدل شد که هرکدام فردای پیروزی باید به آن متعهد باشند و بر اساس این اصول حل مسائل کشور و مطالبات اقشار مختلف کشور را پیگیری کنند.

تفاوت‌‌های اساسی مناظرات انتخاباتی اخیر با ادوار گذشته

مدیر مسئول رسالت  اضافه کرد: در نهایت اما سبک موضع‌گیری کاندیداها بر سر مباحث مذکور حل طرح دیدگاه‌ها و شیوه عملکردی متفاوت قرار گرفت و همین طرح رویکردها تفاوت در سبک مدیریتی آنان را برای مردم روشن کرد، تفاوتی که بر اساس آن مردم می‌توانند تصمیم بگیرند چه کسی در شرایط فعلی کشور برای تکیه زدن بر کرسی ریاست جمهوری اصلح است.

نماینده سابق مردم تهران در پایان اظهار داشت:در این میان اما نکته‌ای که کاندیداها باید به آن توجه کنند این است که طبق قانون اساسی رئیس جمهور باید رئیس جمهور همه مردم ایران باشد و خواسته‌ها و مطالبات همه ملت ایران را ورای حداقلی یا حداکثری بودن آنها دنبال کند و پیگیر حقوق همه مردم ایران باشد. آنچه ایران اسلامی در قبال بدخواهان و معاندانش به آن نیاز دارد، تقویت انسجام و وحدت ملی است و برگرداندن نشاط اجتماعی به سیاست داخلی کشور است .

محسن پیرهادی