ماجرای سانحه هلی کوپتر ابراهیم رئیسی/ گزارش لحظه به لحظه

دقایقی پیش هلی‌کوپتر حامل رئیس‌جمهور به‌دلیل مه‌آلود بودن هوای منطقه شمال آذربایجان شرقی بر زمین نشسته و هم‌اکنون کاروان رئیس‌جمهور به‌صورت زمینی راهی تبریز شده است.
دقایقی قبل شایعه بروز حادثه برای یکی از ۳ هلی کوپتر کاروان رئیس جمهور در فضای مجازی منتشر شد.

با این حال تسنیم نوشته است:
برخی اخبار حاکی از آن است که بالگرد حامل آیت الله رئیسی، رئیس جمهور در آذربایجان شرقی دچار سانحه شده است.
با این حال برخی همراهان رئیس جمهور در این بالگرد توانسته اند تماسی با مرکز برقرار کنند و بدین جهت امیدواری برای پایان این حادثه بدون تلفات جانی افزایش یافته است.
در این کاروان، ۳ هلیکوپتر حضور داشته اند که دو هلیکوپتر که برخی وزرا و مسولان در آن حضور داشته اند سالم به مقصد رسیده اند.

شنیده شده است آیت الله آل هاشم امام جمعه تبریز و آقای امیرعبداللهیان وزیر خارجه نیز در هلیکوپتر حامل رییس جمهور حضور داشتند.
صداوسیما اعلام کرد: تلاش تیم های امدادی برای رسیدن به محل سانحه ادامه دارد.
این هلی کوپتر در منطقه عمومی ورزقان‌ دچار سانحه شده و تیم های امدادی واکنش سریع استا‌ن‌های آذربایجان شرقی و اردبیل و زنجان به سوی دمحل سانحه اعزام شده‌اند.

توضیحات مجری شبکه خبر سیما از اخبار مرتبط با سانحه بالگرد رئیس‌جمهور

احمد وحیدی وزیر کشور در گفت‌وگو با خبر صداوسیما، درباره سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی گفت: امروز افتتاح سد قیز قلعه‌سی را با حضور رئیس‌جمهور آذربایجان داشتیم و بعد از آن، رئیس‌جمهور با همراهان در مسیر برگشت با چند بالگرد بودند که یکی از بالگردها بر اثر بدی هوا و وضعیتی که در منطقه بوده، مجبور به فرود سخت می‌شود.

جزئیات «فرود سخت» بالگرد حامل رئیس‌جمهور از زبان وزیر کشور +فیلم

به گفته بهادری جهرمی، محسن منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور نیز به همراه برخی از اعضای دولت عازم تبریز شدند.

ساعت 18- کولیوند: 40 تیم واکنش سریع در منطقه حضور یافتند

پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر گفت: 40تیم واکنش سریع ما در منطقه در حال جست‌وجو هستند. شرایط جوی بسیار نامساعد است و محل صعب‌العبور است و با تمام تلاش اقدامات در حال انجام است.

اعت 18:10- توقف جستجوی هوایی

بابک یکتاپرست سخنگوی سازمان اورژانس کشور متاسفانه به دلیل مه شدید در منطقه، ادامه عملیات هوایی ممکن نبود و برای همین، تعداد 8 دستگاه آمبولانس اورژانس تبریز راهی محل سانحه شده‌اند.

وی گفت: با توجه به فاصله محل احتمالی سانحه تا جاده، تیم‌های پیاده 3 نفره اورژانس تبریز با تجهیزات برای تجسس و ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی در منطقه هستند.

ساعت 19- همه امکانات درمانی در محل سانحه مستقر شده است

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که به محل وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس جمهور اعزام شده بود اظهار داشت: ما الان در منطقه هستیم و همه نیروهای امدادی مشغول جست‌وجو هستند اما به دلیل آن که منطقه شدیداً مه‌آلود بوده، امکان جست‌و‌جو سخت است.

وزیر بهداشت افزود:‌ همه امکانات درمانی را شامل نیروهای امدادی، متخصصان طب اورژانس، متخصص جراحی و آمبولانس‌ها را در منطقه مستقر کرده‌ایم و امیدواریم پس از یافت شدن بالگرد اقدامات درمانی انجام شود.

ساعت 19:20- دستور سرلشکر باقری برای امدادرسانی و تفحص بالگرد رئیس‌جمهور

سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد: از همه امکانات، تجهیزات و ظرفیت‌های ارتش، سپاه و فرماندهی انتظامی برای امدادرسانی و تفحص (سانحه بالگرد رئیس‌جمهور و همراهان) استفاده شود.

ساعت20- تکذیب جلسه شورای عالی امنیت ملی

علی رغم برخی شایعات، شورای عالی امنیت ملی جلسه‌ای در خصوص وقوع سانحه برای بالگرد حامل آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و همراهانش برگزار نکرده و شایعات منتشر شده در فضای مجازی در ارتباط با تشکیل جلسه اضطراری از سوی این شورا نادرست است.

ساعت 20:45- رهبر انقلاب: امیدواریم رئیس جمهور به آغوش ملت برگردند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از خانواده‌های سپاهیان پاسدار که به مناسبت شب میلاد امام رضا(ع) برگزار شد، با ابراز تاثر از حادثه نگران کننده عصر امروز برای رئیس جمهور محترم و همراهان ایشان گفتند: امیدواریم خداوند متعال رئیس جمهور محترم و مغتنم و همراهان ایشان را به آغوش ملت برگرداند. همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند. ملت ایران نگران و دلواپس نباشند، هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمی‌آید.

ساعت 20:54 - اعزام تیپ‌ صابرین سپاه برای جستجوی بالگرد رئیس‌جمهور

پس از آنکه بعد از ظهر امروز بالگرد حامل رییس جمهور در جریان بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی دچار سانحه شد و هنوز هیچ خبری از وضعیت سلامت سرنشینان این بالگرد در دسترس نیست.

اعزام تیپ نیروهای ویژه صابرین پس از دستور سردار باقری به کلیه نیروهای مسلح برای کمک به جستجوی بالگرد حامل آیت الله رییسی صورت گرفته است.

ساعت 21:08- اعزام مرزبانان به محل سانحه فرود سخت بالگرد رئیس‌جمهور

سردار احمدعلی گودرزی؛ فرمانده مرزبانی فراجا در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: از ابتدای دریافت خبر بروز سانحه برای بالگرد حامل ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران و همراهان ایشان، دستورات لازم جهت اعزام مرزبانان به محل سانحه صادر گردید و مرزبانان در کنار دیگر تیم های امدادی در حال جست‌وجو هستند.

وی ادامه داد: تمامی امکانات و تجهیزات برای تسریع در عملیات جست‌وجو نیز به محل سانحه اعزام شده‌ است.

فرمانده مرزبانی انتظامی جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: جغرافیای جنگلی و مرتفع منطقه و همچنین وضعیت آب و هوایی که بسیار مه آلود و همراه با بارش باران است، کار جست‌وجو را سخت کرده است.

سردار گودرزی با بیان اینکه مرزبانان انتظامی جمهوری اسلامی ایران در کنار دیگر اقشار جامعه دعاگوی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران هستند، صحت و سلامت ایشان و همراهانشان را از خداوند متعال خواستار شد.

ساعت 21:13-قالیباف: برای سلامتی آقای رئیسی و همراهان ایشان دعا کنیم

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در پی حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور در صفحه شخصی خود در شبکه ایکس نوشت: "برای سلامتی خادم‌الرضا علیه‌السلام، ریاست محترم جمهوری، جناب آقای رئیسی و همراهان ایشان دعا کنیم. خداوند به برکت دعای مؤمنین ایشان را از گزند بلایا حفظ کند.

در شب میلاد امام رئوف (ع) از صمیم قلب منتظر خبر صحت و سلامت کامل ایشان هستیم. إن‌شاءالله."

ساعت 21:20-منصوری: دو نفر از بالگرد رئیسی با ما ارتباط گرفتند

محسن منصوری معاون اجرایی رئیس‌جمهور در گفت‌وگویی در خصوص حادثه بالگرد رئیس‌جمهور گفت: از ساعت 8 صبح امروز، آیت‌الله رئیسی برای افتتاح سد قلعه‌قیز در استان آذربایجان شرقی حضور داشتند و برنامه‌هایشان تا ساعت 13 طول کشید.

وی افزود: حوالی ساعت 13 برای افتتاح یک پروژه نفتی عازم تبریز شدند که به‌همراه کادر پرواز، وزیر خارجه، امام جمعه تبریز و استاندار این استان حضور داشتند. سه بالگرد برای حرکت بلند می‌شود که نیم‌ساعت بعد از آغاز حرکت، ارتباط بالگرد رئیس‌جمهور با دو بالگرد دیگر قطع می‌شود.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: این سه بالگرد با هم حرکت می‌کردند ولی ارتباط بالگرد رئیس‌جمهور قطع می‌شود. همان لحظه دو بالگرد دیگر عملیات جستجو را ادامه می‌دهند.

منصوری اظهار داشت: از نکات امیدوار کننده این بوده که با یکی از سرنشینان بالگرد رئیس‌جمهور و کادر پرواز ارتباط برقرار شده که نشان می‌دهد میزان سختیِ حادثه خیلی بالا نبوده؛ چون دو تن از افراد در چند نوبت با ما ارتباط گرفتند.

وی تصریح کرد: بلافاصله همه مجموعه‌های ذی‌ربط در منطقه حاضر شدند و اتاق فرماندهی شکل گرفته و عزیزان امدادگر به منطقه اعزام شده‌اند.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: با توجه به تمهیدات وزارت ارتباطات و هم‌چنین کار فنی دستگاه‌های امنیتی، محدوده حادثه تا شعاع دو کیلومتری مشخص شده و کار دنبال می‌شود.

منصوری بیان کرد: به دلیل شرایط خاص منطقه، کار مقداری کُند پیش می‌رود و هوا سرد و مه‌آلود است و دسترسی به منطقه سخت شده است.

وی گفت: امیدوارم شاهد اخبار خوبی خواهیم بود؛ شب میلاد امام رضا(ع) از مردم می‌خواهیم برای خادم‌الرضا(ع) آیت‌الله رئیسی دعای ویژه کنند تا خدا به ایشان و همراهان‌شان صحت عنایت کند.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور عنوان کردک در این گونه حوادث معمولا اخبار ضد و نقیض منتشر می‌شود و از مردم عزیزمان می‌خواهیم از مبانی رسمی و وزیر کشور اخبار را دنبال کنند تا بتوانیم در آرامش، کار امداد و نجات را انجام دهیم.

ساعت 21:28-روحانی: برای رئیس‌جمهور و همراهانشان آروزی سلامتی دارم

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور سابق در پیامی در توییتر نوشت: در شب میلاد امام هشتم، از درگاه پروردگار متعال برای رئیس‌جمهور محترم و همراهان‌شان، سلامتی آرزومندم و صمیمانه امید دارم ایشان هرچه زودتر به آغوش ملت بازگردند.