امیرعبداللهیان: شورای امنیت رژیم یاغی اسرائیل را مهار کند

 سومین حضور امیرعبداللهیان در نیویورک و مقر سازمان ملل متحد پس از جنگ غزه و اولین حضورش در سال نو خورشیدی؛ رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران صبح پنجشنبه در رأس هیأتی برای شرکت در نشست عالیرتبه شورای امنیت درباره «وضعیت خاورمیانه، شامل مسأله فلسطین» وارد فرودگاه جان اف کندی نیویورک شد.رضا نجفی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و مهدی شوشتری دستیار وزیر و مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقا امیرعبداللهیان را در این سفر همراهی می‌کردند.امیرعبداللهیان اوایل بهمن ۱۴۰۲ برای دومین بار پس از جنگ غزه و به منظور شرکت در نشست شورای امنیت درباره خاورمیانه که از سوی فرانسه رئیس دوره‌ای شورای امنیت برگزار شد، به نیویورک سفر کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی چهارم آبان ماه ۱۴۰۲ نیز به نیویورک رفت تا در نشست فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل درباره موضوع فلسطین شرکت کند.نخستین دیدار امیرعبداللهیان در روز پنجشنبه ۳۰ فروردین با «یان بورگ» وزیر خارجه مالت که کشورش در حال حاضر رئیس دوره‌ای شورای امنیت است، انجام شد. امیرعبداللهیان در این دیدار به تشریح پاسخ اخیر نیروهای مسلح ایران به رژیم صهیونیستی پرداخت و نسبت به هرگونه ماجراجویی توسط این رژیم هشدار داد. یان بورگ وزیر امور خارجه مالت نیز در این این دیدار ضمن تأکید بر مخاطرات ناشی از گسترش دامنه تنش‌ها در منطقه، اظهار داشت: مالت خواستار تنش‌ زدایی در منطقه است و تمام تلاش خود را برای کمک به برقراری صلح و امنیت در منطقه به کار می‌گیرد.

* در تحقق امنیت و منافع خود با هیچ طرفی تعارف نداریم

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پس از آن در نشست شورای امنیت حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت.وی در این نشست گفت: اکنون دفاع مشروع و اقدام متقابل و متناسب ایران پایان یافته است. بنابراین، باید رژیم اسرائیل وادار شود از تکرار هرگونه ماجراجویی نظامی افزون‌تر علیه منافع ایران دست بردارد. امیرعبداللهیان تصریح کرد: مسلماً، در صورت هرگونه استفاده رژیم اسرائیل از زور و تعرض به منافع ایران، جمهوری اسلامی ایران نیز در استیفای حق ذاتی خود در دادن پاسخ آنی، قاطع و قوی به آن و پشیمان ساختن قطعی و کامل این رژیم لحظه‌ای تردید نخواهد کرد. این تصمیمی تغییر ناپذیر است.وزیر امور خارجه در این نشست با بیان اینکه در تحقق حداکثری امنیت ملی و منافع کشور و امنیت جمعی منطقه حساس غرب آسیا با هیچ طرفی تعارف نخواهیم داشت، گفت: در صورت هرگونه استفاده رژیم اسرائیل از زور و تعرض به منافع ایران، در استیفای حق ذاتی خود در دادن پاسخ آنی، قاطع و قوی به آن و پشیمان کردن قطعی و کامل این رژیم لحظه‌ای تردید نمی‌کنیم.وی با بیان اینکه هیچ دولتی در مقابل این حمله گستاخانه ساکت نمی‌نشیند، گفت که حمله نظامی ۱۳ آوریل ایران؛ اول، کاملاً ضروری بود، چون ایران گزینه دیگری جز آن نداشت؛ دوم، ابتدای به ساکن نبود، بلکه در پاسخ به یک سلسله جنایات و حملات موشکی رژیم اسرائیل به منافع ایران بویژه به سفارت ما در سوریه انجام شد؛ سوم، در استیفای حق دفاع مشروع ایران تحت حقوق بین‌الملل صورت گرفت؛ چهارم، با رعایت معیار عدم تعرض به افراد و اماکن غیرنظامی انجام شد؛ و پنجم، صرفاً بر دو تأسیسات نظامی رژیم اسرائیل که در حمله به سفارت ما استفاده شدند، متمرکز شد.

* انتظار برای صدور قطعنامه

وزیر امور خارجه ایران همچنین در این نشست تأکید کرد که مستشاران نظامی ضد تروریسم ایران با قدرت به تلاش خود برای نیل به امنیت پایدار منطقه ادامه خواهند داد.رئیس دستگاه دیپلماسی در پایان نیز عنوان کرد: قویاً از شورای امنیت انتظار می‌رود با تصویب یک قطعنامه جامع، قاطع و تحت فصل هفتم منشور ملل متحد، نسبت به این موارد اقدام کند:۱- برقراری آتش‌بس فوری، کامل، بی‌قید و شرط و دائم در تمام مناطق غزه از جمله در رفح؛ و حتی کرانه باختری۲- رفع کامل محاصره انسانی غزه؛۳- تبادل انسانی اسرا؛۴- موظف ساختن رژیم به خروج فوری، کامل و غیرمشروط تمامی نیروهای نظامی و ادوات و تجهیزات آنها از غزه و ضرورت بازگشت امن مردم به مناطق و اماکن خود؛۵- اعمال تحریم جامع و فوری تسلیحاتی علیه رژیم اسرائیل؛۶- حمایت از قرار موقت الزام آور دیوان بین‌الملل دادگستری و فراهم ساختن زمینه محاکمه و مجازات تمامی آمران، عاملان و حامیان جنایات اسرائیل به دلیل ارتکاب نسل‌کشی، کشتار هدفمند خبرنگاران، کارکنان نهادهای مردمی خدمات رسانی، کاربرد مکرر سلاح‌های غیرمتعارف از جمله بمب‌های فسفری و تهدید مکرر مقامات رژیم اسرائیل به استفاده از بمب هسته‌ای در غزه؛

* وزیر خارجه اردن: مصمیم که در تحولات غزه، آسمان اردن مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نگیرد

وزیر امور خارجه ایران همچنین در حاشیه این نشست با ایمن الصفدی همتای اردنی دیدار و گفت‌وگو کرد و گفت: پاسخ نظامی به حمله رژیم اسرائیل صرفاً عملیاتی محدود و حداقلی بود و در صورت ارتکاب هرگونه اقدام ماجراجویانه بعدی از سوی این رژیم، این بار پاسخ ایران قاطع، فوری و حداکثری خواهد بود.ایمن الصفدی نیز در این دیدار شرایط فلسطین را سخت و پیچیده خواند و با تبیین تلاش‌های سیاسی جاری گفت اردن با تمام امکان، تلاش خود را برای توقف جنگ علیه غزه ادامه خواهد داد. وی دیدگاه‌های کشورش در خصوص راه حل سیاسی بحران فلسطین را تشریح کرد. همچنین مخالفت قاطع اردن را با هرگونه تلاش برای کوچاندن فلسطینی‌ها به کشورهای همجوار مورد تاکید قرار داد.البته رئیس دستگاه دیپلماسی جمعه شب به وقت تهران و در مدت حضورش در نیویورک یک بار هم تلفنی با همتای اردنی به گفت‌وگو پرداخت. وزیر خارجه اردن در این گفت‌وگو عنوان کرد: امروز منطقه بیش از هر زمان دیگری نیازمند آرامش است و رژیم اسرائیل از مسیر جنگ روانی به دنبال منحرف کردن اذهان از موضوع اصلی غزه است.الصفدی بیان کرد: اردن مصمم است که در تحولات غزه، آسمان این کشور مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نگیرد.

* رایزنی با گوترش

دیدار با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل از دیگر برنامه‌های امیرعبداللهیان در مدت حضورش در نیویورک بود. وزیر امور خارجه در این دیدار با یادآوری اینکه امنیت منطقه برای ایران از اهمیت بسزایی برخوردار است، تاکید کرد که رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا و متحدانش در حال قتل عام و نسل کشی کودکان و زنان بی دفاع فلسطینی در غزه است.امیرعبداللهیان از رویکرد و تلاش‌های مثبت دبیر‌کل برای توقف جنگ علیه غزه و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه برای‌ مردم فلسطین قدردانی کرد و افزود: ایران از ابتکارات و تلاش‌های دبیرکل سازمان ملل متحد در تحقق امنیت پایدار در منطقه استقبال می‌کند.دبیرکل سازمان هم بار دیگر هرگونه حمله و تعرض به اماکن دیپلماتیک را به شدت محکوم کرد و با تأکید بر مخاطرات ناشی از گسترش دامنه تنش‌ها در منطقه، گفت که سازمان ملل خواستار تنش‌ زدایی در منطقه است و تمام تلاش خود را برای کمک به برقراری صلح و امنیت بکار می‌گیرد.

امیرعبداللهیان همچنین در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: روز پنجشنبه در جریان سخنرانی در نشست عالیرتبه شورای امنیت سازمان ملل، تأکید کردم که ایران همواره بر عدم توسعه دامنه تنش در منطقه تاکید دارد. ضمن تبیین چرایی و ابعاد پاسخ مشروع کشورمان در حمله موشکی رژیم اسرائیل به سفارت کشورمان در دمشق، به صراحت نسبت به هرگونه ماجراجویی جدید از سوی رژیم صهیونیستی هشدار دادم. در ادامه با ابراز نگرانی از تبعات تداوم نسل‌کشی و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه و کرانه‌باختری، شش پیشنهاد فوری و عملیاتی جهت پایان وضعیت بحرانی فعلی، در چارچوب تصویب قطعنامه شورای امنیت ذیل فصل هفتم، ارائه کردم.امیرعبداللهیان در مدت حضورش در نیویورک با وزرای خارجه امارات عربی متحده و ترکیه نیز تلفنی گفت‌وگو کرد.

* ریزپرنده‌های ساقط‌ شده هیچ خسارت مالی و جانی در بر نداشته‌

امیرعبداللهیان روز جمعه ۳۱ فروردین نیز در نشستی با حضور سفرای کشورهای عضو سازمان همکاری‌ اسلامی در محل سازمان ملل شرکت و به ایراد سخنرانی پرداخت.رئیس دستگاه دیپلماسی در این نشست تصریح کرد: در صورتی‌ که رژیم اسرائیل مجدداً دست به ماجراجویی بزند و اقدامی علیه منافع ایران انجام بدهد، پاسخ بعدی ایران فوری، حداکثری و قاطع خواهد بود و این پیام به روشنی به آمریکا و سایر طرف‌ها منتقل شده است.امیرعبداللهیان همچنین در واکنش به ساقط شدن چند ریز پرنده توسط پدافند ایران در اصفهان، گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند؛ در حالی که ریزپرنده‌های ساقط‌ شده هیچ خسارت مالی و جانی در بر نداشته‌ است.

شورای امنیت رژیم یاغی اسرائیل را مهار کند

* گفت‌وگو با همتای برزیلی

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین روز جمعه با «مائورو وییرا» وزیر امور خارجه برزیل دیدار و گفت‌وگو کرد.وی در این دیدار ضمن هشدار نسبت به هرگونه ماجراجویی توسط رژیم صهیونیستی، تأکید کرد: ایران با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم صهیونیستی پاسخ خواهد داد.امیرعبداللهیان همچنین بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای روابط در تمامی سطوح سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و همچنین سفر متقابل مقامات دو کشور تاکید کرد.وزیر امور خارجه برزیل هم در این این دیدار ضمن تأکید بر مخاطرات ناشی از گسترش دامنه تنش‌ها در منطقه، اظهار داشت: برزیل خواستار تنش‌ زدایی در منطقه است و تمام تلاش خود را برای کمک به برقراری صلح و امنیت در منطقه به کار می‌گیرد.

* رایزنی وزرای خارجه ایران و الجزایر

احمد عطاف وزیر امور خارجه الجزایر نیز از دیگر وزرای خارجه‌ای بود که امیرعبداللهیان روز جمعه و در مدت حضورش در نیویورک با وی دیدار و گفت‌وگو کرد.وی ضمن قدردانی از میزبانی گرم الجزایر از رئیس جمهور ایران در خلال سفر به این کشور به‌ منظور شرکت در نشست سران اوپک گازی و دیدارهای دوجانبه، خواستار افزایش رایزنی‌ها و تقویت همکاری‌ها در راستای استقرار و تثبیت امنیت در منطقه شد.وزیر امور خارجه الجزایر هم ضمن تشکر از تلاش‌های دیپلماتیک ایران برای توقف جنگ علیه غزه، گفت: قضیه فلسطین برای الجزایر از اولویت بسیاری برخوردار است و ما به تلاش‌های خود برای پایان جنگ علیه غزه ادامه خواهیم داد.

* نگرانی از وضعیت غزه و رفح

خانم میریانا اسپولیاریک ایگر، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ هم از جمله مقاماتی بود که در مدت حضور امیرعبداللهیان در نیویورک با وی دیدار کرد.وزیر امور خارجه در این دیدار گفت: متأسفانه رویکردهای سیاست‌زده، دوگانه و غلط تاکنون باعث شده است تلاش‌های سیاسی برای پایان بحران غزه بی‌نتیجه باقی بماند.امیرعبداللهیان افزود: آنچه اتفاق افتاده، یک فاجعه انسانی در غزه است و تهدیدات نتانیاهو برای حمله به رفح، می تواند ابعاد این فاجعه را عمیق تر کند. خانم میریانا اسپولیاریک ایگر هم با تشکر از تلاش‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران برای کمک به پایان جنگ، از وضعیت وخیم انسانی در غزه شدیدا ابراز نگرانی کرد. وی نسبت به شرایط خطرناک رفح نیز ابراز نگرانی کرد و گفت که همه تلاش‌های خود را به منظور عدم وقوع یک فاجعه انسانی به کار خواهد بست.

* نتانیاهو از کنترل خارج شده و باید مهار شود

تور ونسلند، دستیار ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور صلح خاورمیانه هم از دیگر مقامات سازمان ملل بود که با امیرعبداللهیان دیدار کرد. وزیر امور خارجه در این دیدار با بیان اینکه عامل اصلی ثبات و امنیت در منطقه، توقف جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و کرانه باختری و برقراری آتش‌بس پایدار است، خاطر نشان کرد: نتانیاهو از کنترل خارج شده است و باید مهار شود.تور ونسلند، دستیار ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور صلح خاورمیانه نیز ضمن تأکید بر مخاطرات ناشی از گسترش دامنه تنش‌ها در منطقه، اظهار داشت که شرایط از کنترل خارج شده و وضعیت مردم فلسطین تاسف آور است. وی گفت که سازمان ملل متحد خواستار تنش‌ زدایی در منطقه است و تمام تلاش خود را برای کمک به برقراری صلح و امنیت به کار می‌گیرد.

* پرواز ۲ یا ۳ کوادکوپتر در حد اسباب بازی کودمان ما در ایران

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در این سفر با سی.ان.ان و شبکه آمریکایی ان.بی.سی گفت‌وگو کرد.وزیر امور خارجه در گفت‌گو با سی.ان.ان گفت: حمله ما غافلگیرانه نبود و طرف‌های مقابل ما، اگرچه از ساعت و زمان حمله اطلاع نداشتند، اما می‌دانستند که بزودی این اتفاق خواهد افتاد. ما عملیاتی موفق، پاسخی صریح و پیامی روشن به رژیم صهیونیستی دادیم.امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با ان.بی.سی هم گفت: چیزی که پنجشنبه شب اتفاق افتاد، هیچ حمله‌ای نبود. پرواز ۲ یا ۳ ریزپرنده و کوادکوپتر در حد اسباب بازی کودمان ما در ایران و در یک فضای بسیار محدود بود که فوراً هم منهدم شد و مسئولیت این موضوع را هم کسی نپذیرفته است.وی همچنین درباره حمله تنبیهی ایران گفت: می‌توانستیم حیفا و تل‌آویو را مورد اصابت قرار دهیم، می‌توانستیم همه بنادر اقتصادی رژیم اسرائیل را هدف قرار بدهیم، می‌توانستیم موسسات حکومتی و اقتصادی رژیم اسرائیل را هدف قرار دهیم. اما خط قرمز ما غیرنظامیان بود. هدف ما صرفاً نظامی تعریف شد، و آن هم دو پایگاه نظامی که برای حمله به سفارت ما در دمشق مورد استفاده قرار گرفت. می‌خواستیم این اراده را نشان بدهیم که برای دفاع از منافع و امنیت ملی آماده هستیم و همچنین برای تبعات پس از آن هم آماده هستیم. رژیم اسرائیل اگر خطا کند، پاسخ بعدی قاطع، فوری و پشیمان‌کننده خواهد بود.رئیس دستگاه دیپلماسی در پایان این سفر در گفت‌وگو با خبرنگاران نیز درباره رایزنی‌هایش در نیویورک گفت: به دلیل ماهیت و طبیعت کار در نیویورک، موضوع دیپلماسی برای لغو تحریم‌ها مورد توجه ما قرار داشت.