مخالفت آمریکا با آتش بس به معنای تجویز جنگ در غزه است

  مجمع عمومی سازمان ملل برای دومین بار پس از آغاز جنگ غزه قطعنامه برقراری آتش بس فوری در نوار غزه را به تصویب رساند.

قطعنامه مذکور پس از آن به تصویب مجمع رسید که آمریکا برای دومین بار و علیرغم درخواست دبیرکل ذیل ماده 99 منشور، با اعمال حق وتو مانع از تصویب این درخواست جامعه بین‌المللی شده بود.

امیرسعید ایراوانی، نماینده دائم کشورمان در نیویورک، در اظهاراتی که پس از تصویب این قطعنامه ایراد گردید، اظهار داشت: «وضعیت کاملاً روشن است. یک کشور عضو، یکی از اعضای دائم شورای امنیت، با سوء استفاده از اختیار ناعادلانه وتو و با بی‌توجهی آشکار به اراده  جامعه بین‌المللی، تصمیم گرفته است در کنار رژیم جنایتکار اسرائیل بایستد و این رژیم را قادر به ادامه کشتار غیرنظامیان در غزه کند.» 

وی افزود: «مخالفت آشکار ایالات متحده با آتش بس، به معنای تجویز جنگ، خشونت و در نهایت مرگ بیشتر برای کودکان و زنان در غزه است.»

در اظهارات نماینده کشورمان آمده است: «وضعیت روی زمین تمامی عوامل خطر برای نسل کشی و تعاریف مندرج در ماده دوم کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت نسل کشی را داراست که مسئولیت جلوگیری و جلوگیری از وقوع آن را بر عهده همه کشورهای عضو است. علیرغم مخالفت‌های عمده کشورهای سراسر جهان، رژیم اسرائیل با اتخاذ سیاست زمین سوخته و با تخریب عمدی زیرساخت‌ها و ساختمان‌های مسکونی عامدانه غزه را غیر قابل سکونت کرده است. این جنایات باید با پاسخ قاطع جامعه جهانی مواجه شود.»

مخالفت آمریکا با آتش بس به معنای تجویز جنگ در غزه است

قطعنامه مذکور با کسب دوسوم آرا و با 153 رای مثبت در مقابل 10 رای منفی، شامل رژیم اسرائیل و آمریکا به تصویب رسید. تلاش آمریکا و کشورهای غربی برای تغییر قطعنامه و معرفی حماس به عنوان گروه تروریستی با مخالفت کشورهای عضو و با عدم کسب حدنصاب آرای لازم برای دومین بار با شکست مواجه شد.

جمهوری اسلامی همراه با تصمیم کشورهای اسلامی و عرب و با ثبت مجدد تحفظ خود نسبت به راه کار مطرح در مسئله فلسطین و شناسایی اسرائیل، به قطعنامه مذکور رای مثبت داده است.