واکنش رسمی ایران به تصویب قطعنامه ضد ایرانی جدید حقوق بشری

اقدام سیاسی برخی کشورهای غربی در ارائه و تصویب قطعنامه ضد ایرانی حقوق بشری در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل واکنش ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را به همراه داشت.

قطعنامه پیشنهادی کانادا درباره وضعیت حقوق بشر در ایران با ۸۰ رای موافق، ۲۹ رای مخالف و ۶۵ رای ممتنع در سازمان ملل متحد در نیویورک تصویب شد.

در همین خصوص ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی امروز (پنجشنبه) 25 آبان ماه اقدام سیاسی برخی از کشورهای غربی در ارائه و تصویب قطعنامه ضدایرانی حقوق بشری در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل و بی توجهی آنان به جنایات رژیم صهیونستی در غزه را یک بی‌آبرویی برای آنان و نشان‌ دهنده نفاق آشکار و کذب فاحش آنان در دفاع از حقوق بشر خواند و این قطعنامه را بی ارزش و مردود برشمرد.

واکنش رسمی ایران به تصویب قطعنامه ضد ایرانی جدید حقوق بشری

وی افزود: چگونه آمریکا و برخی کشورهای غربی قتل عام کودکان و زنان توسط رژیم غاصب اسرائیل در غزه را نمی‌بینند و در مقابل با تکرار ادعاهای بی‌اساس و مبتنی بر اطلاعات نادرست و تعمیم های غیرصادقانه، علیه ایران قطعنامه صادر می کنند!

زهرا ارشادی سفیر و معاون نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد نیز قبل از به رای گذاشتن این قطعنامه در اظهاراتی گفته بود: جمهوری اسلامی ایران قطعنامه مغرضانه و با انگیزه سیاسی را که وضعیت حقوق بشر در کشور ما را هدف قرار می‌دهد، به شدت رد می‌کند. در حالی که ما اذعان داریم که همیشه جا برای پیشرفت وجود دارد، ضروری است که ماهیت گزینشی، جانبدارانه و ریاکارانه اتهامات علیه ما را مورد بحث قرار دهیم.

ارشادی عنوان کرده بود: کانادا، در حالی که مدعی می‌شود از جایگاه اخلاقی بالایی برخوردار است، تلاش می‌کند تا ملت‌های دیگر را محکوم کند، باید با واقعیت ناراحت‌کننده و دردناک کشف سالانه اجساد متعدد کودکان بومی مواجه شود. استثمار و بدرفتاری با کارگران مهاجر، همانطور که توسط گزارشگر ویژه در مورد اشکال معاصر برده‌داری مورد توجه قرار گرفته است، به عنوان لکه‌ ننگی، عمیقاً نگران‌کننده و غیرقابل توجیه است که ریشه در میراث استعماری کانادا دارد. در حالی که کانادا به سابقه مثلا درخشان محافظت از حقوق کودکان افتخار می‌کند، این واقعیت‌ها تصویر کاملاً متفاوتی از وضعیت حقوق بشر در کانادا نشان می دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه واکنش به این قطعنامه ضد ایرانی به تلاش آمریکا، کانادا و برخی دیگر از کشورهای غربی در کمک تمام عیار به رژیم صهیونیستی برای ارتکاب جنایات وحشیانه، جنایات جنگی و نسل‌کشی علیه مردم بی‌گناه و بی‌دفاع فلسطین اشاره کرد و افزود: این کشورها که سابقه طولانی در نقض سازمان یافته حقوق بشر داشته و بسیاری از ملت‌های جهان تجربیات تلخ و دردناکی از دخالت‌ها و جنایت‌های آنان در خاطر دارند، در جایگاهی قرار ندارند که به دولت و مردم ایران توصیه‌های حقوق بشری داشته باشند.

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین با یک‌سویه و غیرواقع‌بینانه خواندن مفاد این قطعنامه، اقدام بانیان آن در سوءاستفاده از مفاهیم و ارزش‌های متعالی حقوق بشری برای پیشبرد اغراض کوته‌بینانه سیاسی را محکوم کرد و این قطعنامه را فاقد مشروعیت و اعتبار خواند.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران نظام مبتنی بر مردم سالاری دینی است و همواره و همیشه در امر ارتقای حقوق بشر و عمل به تعهدات بین‌المللی خود جدی بوده و آماده است تا براساس اصول متعالی خود در جهت حمایت واقعی از حقوق بشر و ارتقای جایگاه آن در سراسر جهان، گفت‌وگوها و همکاری‌های سازنده را با تمامی سازوکارهای مشروع بین‌المللی و کشورهای علاقه‌مند به تحکیم و حمایت واقعی از حقوق بشر در چارچوب احترام متقابل، برابری کشورها و عدالت و انصاف و دوری از اغراض سیاسی داشته باشد.