دولت باید تا پایان شهریور مطالبات گندمکاران را پرداخت کند

محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با افکارنیوز درمورد پرداخت مطالبات گندم‌کاران بیان کرد: قرار است طبق حداکثر زمانی که برای پرداخت مطالبات گندمکاران تعیین شده، پایان شهریور ماه امسال بدهی دولت به این قشر پرداخت شود و امیدوار هستیم دولت در زمان تعیین شده برای پرداخت مطالبات گندمکاران اقدام کند.

وی با اشاره به تاخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران افزود: دولت وظیفه دارد بلافاصله بعد از اینکه گندم را از کشاورزان تحویل می گیرد، مبالغ گندم‌های خریداری شده را بر اساس نرخ مصوب پرداخت کند.

نماینده مردم داراب ادامه داد: در قانون تعیین شده است هرچقدر دولت در پرداخت مطالبات گندمکاران تاخیر داشته باشد، این تاخیر باید در قالب جریمه دیرکرد با سود روزشمار یا خسارت از سوی دولت پرداخت شود.

دولت باید تا پایان شهریور مطالبات گندمکاران را پرداخت کند

عسکری درمورد نرخ خرید تضمینی گندم تاکید کرد: بر اساس آنالیزی که از قیمت تمام شده کاشت، داشت و برداشت گندم در سراسر کشور انجام شد، قیمت تمام شده گندم به اضافه سود متعارف حدود 16 هزار و 800 تومان استخراج شد که به مبلغ 17 هزار تومان رند شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس بیان کرد: این عدد برای سال زراعی جدید طی 2 نامه از سوی اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس برای رئیس‌جمهوری ارسال و قیمت به دولت اعلام شد. با 3 دلیل توضیح داده شد اگر این عدد تعیین نشود، چه اتفاق‌هایی برای این محصول استراتژیک رخ خواهد داد.

او افزود: نخستین تبعات عدم تعیین این نرخ قاچاق شدن گندم به کشورهای همسایه است که با قیمت بالاتری حاضر به خرید هستند.

دلیل دوم برای افزایش قیمت این بود که ممکن است محصولات خوراک دام شوند. موضوع سوم هم چراگاه شدن مزارع سبز بود.عسکری درانتها خاطرنشان کرد: متاسفانه با وجود قول و دستوری که رئیس جمهور در این بخش دادند، اما همچنان دستگاه‌های متولی هماهنگی لازم را در این بخش انجام نمی‌دهند و همچنان پرداختی از سوی دولت صورت نگرفته است.