ایران و اندونزی می‌توانند محور اتحاد کشورهای اسلامی در غرب و شرق آسیا باشند

فدا حسین مالکی در مورد سفر آیت الله رییسی به اندونزی گفت: سفر رییس جمهور حائز اهمیت است زیرا اندونزی بزرگترین کشور اسلامی است و در طول تاریخ هم دو کشور روابط دوستانه‌ای با هم داشته اند.

 

وی اضافه کرد: هم جهتی ایران و اندونزی، در معادلات بین المللی و جهان اسلام تاثیر گذار بوده است و دو کشور از جهات مختلف دیدگاه های مشترک و نزدیک به هم دارند.

نماینده مردم زاهدان تصریح کرد: ایران با داشتن موقعیت خاص استراتژیک در منطقه غرب آسیا و موقعیت اندونزی در شرق آسیا می تواند محوریت مهمی برای اتحاد کشورهای اسلامی در غرب و شرق آسیا باشد.

مالکی سفر آیت الله رییسی به اندونزی را مثبت ارزیابی کرد و بیان داشت: در این سفر سه روزه موضوعات مهم جهان اسلام، تحولات منطقه، شرایط فلسطین، حضور بیگانگان در منطقه و انسجام بیشتر جهان اسلام بررسی می شود و یکی از سیاست های مهم دولت موضوع انسجام و وحدت کشورهای مسلمان است که تاکنون در این زمینه موفق عمل کرده است.

وی افزود: با توجه به موقعیت خاص اندونزی در حوزه های مختلف اقتصادی یکی از موضوعات مورد بحث در این سفر تقویت بخش تجاری و اقتصادی ایران و اندونزی است که باید به تقویت بخش های خصوصی دو کشور در جهت سرمایه گذاری منجر شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه سفر رییس جمهور به اندونزی در رفع و دور زدن تحریم ها موثر است، تصریح کرد: بعد از رویکرد جدید دولت در ارتباط با حوزه شرق شاهد کاهش اثرات تحریم ها بوده ایم.

مالکی با بیان اینکه دولت سیزدهم در تعامل با همسایگان و تقویت روابط با حوزه شرق موفق عمل کرده است، گفت: رویکرد دولت از ابتدا تنش زدایی با کشورهای منطقه بوده است که این رویه جواب داده و استقبال خوبی هم از طرف کشورهای همسایه انجام شده است.

نماینده مردم زاهدان تصریح کرد: شخص رییس جمهور بر تقویت و تعامل با کشورها تاکید دارد و توانسته است نتایج مثبتی برای کشور در حوزه سیاست خارجی به همراه داشته باشد، رویکردی که در دولت‌های گذشته بی سابقه بوده است.

ایران و اندونزی می‌توانند محور اتحاد کشورهای اسلامی در غرب و شرق آسیا باشند

 آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» به دعوت رسمی «جوکو ویدودو» رئیس جمهور اندونزی و با هدف تعمیق و گسترش روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دو کشور، یکم خرداد در صدر هیأتی بلندپایه عازم جاکارتا شد.

دیدار دوجانبه با «جودو ویدودو» رئیس جمهور اندونزی و امضای اسناد همکاری دو کشور در بخش‌های مختلف، از جمله برنامه‌های سفر آیت‌الله رئیسی به اندونزی خواهد بود.

رییس جمهور در این سفر علاوه بر دیدار با رئیس جمهور اندونزی، با رؤسای مجلس نمایندگان و مجلس مشورتی این کشور نیز دیدار و گفت‌گو خواهد کرد.

نشست با تجار و فعالان اقتصادی دو کشور، گفت‌وگو با علما و اندیشمندان اندونزیایی و دیدار با ایرانیان مقیم اندونزی از دیگر برنامه‌های سفر سه روزه رئیس جمهور به جاکارتا است.