افزایش قدرت ایران رویکرد عربستان را تغییر داد

زهره سادات لاجوردی ، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز درخصوص توافق جدید بین ایران و عربستان مطرح کرد: طی سال‌های گذشته عربستان به دلیل سیاست‌های مداخله‌جویانه ضد ایرانیِ آمریکا و اسراییل، رویکردی نامناسبی نسبت به ایران در پیش گرفت و 7 سال پیش بود که قطع روابط با تهران را رسماً اعلام کرد.

وی افزود: اما، عربستان سعودی دریافت که ادامه این مسیر تنها به خشم ملت خود و ملت‌های اسلامی و منزوی شدن در میان کشورهای همسایه انجامیده و مولفه‌های قدرت جمهوری اسلامی ایران روز بروز در حال افزایش بوده است.

لاجوردی ادامه داد: اتحاد با آمریکا نه تنها سودی برای عربستان نداشته و ندارد بلکه باید با عبور از تمامیت‌خواهی بلوک غرب، روابط خود را با قدرت‌های منطقه مانند ایران اصلاح نموده و بهبود بخشد.

نماینده مردم تهران درمجلس گفت: امروز، با وجود تحریم‌ها و انواع توطئه‌های داخلی و خارجی تحمیل شده بر ما، جمهوری اسلامی ایران و متحدان منطقه‌ای بسیار قوی‌تر از قبل هستند و حاکمیت عربستان سعودی دریافته که عزم ایران و جبهه مقاومت برای مقابله با آمریکا و بیرون کردن او از منطقه جدی است و امروز نه تنها ایران بلکه منطقه قصد کوتاه آمدن در مقابل آمریکا و زیاده‌خواهی غرب را ندارد.

افزایش قدرت ایران رویکرد عربستان را تغییر داد

وی اظهارداشت: همچنان که از بازتاب رسانه‌ای توافق اخیر در سطح بین‌‎الملل پیداست، این توافق به منزله مشت محکمی بر دهان جریان غربی و غربگرایانی بود که به دنبال بسط ایران‌هراسی، شعله‌ور نگهداشتن آتش جنگ در خاورمیانه، گسترش حضور اسراییل در میان کشورهای اسلامی و عادی سازی روابط کشورهای منطقه با این رژیم غاصب بودند.

لاجوردی عنوان کرد: به همین دلیل، علاوه بر آمریکا، اسراییل نیز از متضرران مستقیم توافق دو همسایه مسلمان خواهدبود و این شکست در سیاست خارجی در حالی برای اسراییل رخ داد که اعتراضات وسیع و دامنه‌دار مردمی نیز ناقوس شکست داخلی تل آویو را به صدا درآورده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: به علاوه، باید دانست که بازگشت روابط عادی و دوستانه میان کشورهای خاورمیانه بزرگترین ضربه کاری به اسراییل و جریان‌های مشابهی است که از تفرقه میان کشورهای اسلامی ارتزاق می‌کنند.

او گفت: همچنین نزدیک شدن آمریکا (به عنوان حامی رژیم اسراییل) به خطِ پایان حضور در خاورمیانه و ایفای نقش بازیگر اصلی منطقه از دیگرخروجی‌های این توافق خواهد بود که قطعاً قدرت نرم و سخت اسراییل را روز بروز کاهش داده و به حاشیه می‌راند.

نماینده مردم تهران درمجلس خاطرنشان کرد: در پایان، با یادآوری آینده‌بینی مقام معظم رهبری در آن سال‌ها مبنی بر اینکه عربستان سعودی از قطع روابط با ایران پشیمان خواهد شد؛ باید در نظر داشت که این توافق در سایه افزایش مولفه‌های اقتدار جمهوری اسلامی ایران و در دوران مرگ برجام به وقوع پیوسته است.

لاجوردی افزود که این مهم نباید دستخوش تحریف گردد. اکنون نیز محتوا و خروجی این توافق باید با هوشیاری ارزیابی گردد تا ثمرات این توافق بین دو کشور استراتژیک و همسایه فراتر از مرزهای سرزمینی را تحت الشعاع قرار داده است.

وی درانتها خاطرنشان کرد: اتفاقات مبارکی از جمله حذف دلار از مبادلات نفتی و تجاری، توسعه تجارت میان کشورهای همسایه، کاهش جنگ و خونریزی در خاورمیانه و افزایش ثبات و امنیت منطقه بویژه میان مسلمانان، قطع دست آمریکا و سایر بازیگران غربی از مداخلات و معادلات منطقه‌ای و حذف لکه ننگ اسراییل از منطقه بیرون راندنش از مناطق اشغالی با اتحاد حداکثری میان کشورهای اسلامی در کوتاهترین زمان ممکن به بار بنشیند.

حمیدرضا پیرهادی