ایران، روسیه و ترکیه پس از نشست تهران بیانیه مشترک می‌دهند

«یوری اوشاکوف» دستیار امور بین المللی در کاخ کرملین دوشنبه به خبرنگاران گفت ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور روسیه ، ابراهیم رئیسی ، رئیس جمهور ایران و رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه تصمیم دارند تا پس از مذاکرات شان در تهران در تاریخ ۱۹ ژوئیه (فردا) بیانیه مشترکی را به عنوان کشور‌های ضامن روند آستانه صادر کنند.

وی گفت: ما انتظار داریم تا در نتیجه نشست استانه در تهران، بیانیه مشترکی صادر شود. پیش نویسی از آن اماده شده است و از لحاظ عملی، بر سر آن توافق شده است؛ صدور آن بلافاصله پس از نشست این سه رئیس جمهور خواهد بود.

یوری اوشاکوف در ادامه افزود: چارچوب آستانه کارآمدی خود را اثبات کرده و همچنان آن را ثابت می‌کند و احتمالا تنها ابزار بین المللی است که می‌تواند تأثیر واقعی و مثبتی بر اوضاع سوریه داشته باشد.

او همچنین گفت: از امروز، آتش بسی پایدار، در بخش بزرگی از سرزمین سوریه برقرار است و اوضاع میدانی بطور کلی با ثبات باقی خواهد ماند.

وی در ادامه افزود: به لطف تلاش‌ها و کار مشترک روسیه، ایران و ترکیه سطح خشونت‌ها کاهش یافته است و گروهک‌های داعشی شکست خورده اند و پتانسیل دیگر گروه‌های تروریستی و همدستان آن‌ها به شکلی قبل توجه تضعیف شده و کنترل دولت [سوریه]بر بیشتر مناطق کشور بازگشته است.

ایران، روسیه و ترکیه پس از نشست تهران بیانیه مشترک می‌دهند

وی همچنین با اشاره به این مطلب که تا کنون ۱۸ عدد از چنین نشست‌هایی برگزار شده، گفت: در چارچوب روند آستانه، کار در سطوح مختلفی؛ از جمله رایزنی در سطح کارشناسی در جریان است.