"سلام فرمانده" به دهه‌های هشتادی و نودی ها هویت بخشید

محمد حسن دهقانی اظهار داشت: سرود《 سلام فرمانده 》در دو بعد اجتماعی و راهبردی قابل بررسی است، در بعد اجتماعی اصلی‌ترین مخاطب دهه‌های هشتاد و نودی ها هستند که از نظر استراتژیک و راهبردی سرمایه‌های انقلاب اسلامی ایران در دهه ۱۴۰۱ همین دهه‌ هشتادی و نودی‌ها هستند، این سرود در واقع به این دو نسل از انقلاب اسلامی هویت بخشی کرد.

وی افزود: یک انقلاب در سال‌های مختلف باید سرمایه اجتماعی خود در بین نسل‌ها را افزایش دهد و این امر با انتقال اصول و ارزش‌های اولیه انقلاب به نسل‌های بعد از خود امکان پذیر است که نام این کار هویت‌دهی یا هویت‌ بخشی است‌ که یکی از مهمترین کارکردهای این سرود هویت بخشی بود و به واسطه پرداختن اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی به نسل دهه‌ چهارم و پنجم منتقل شد.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به عدم لمس حوادث و وقایع در طول سال‌های پس از انقلاب اسلامی توسط نسل‌های جدید، گفت: این سرود مجددا با بیان اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی که همانا گسترش فرهنگ ظهور است، یک حس بسیار خوب و دارای هویت ملی– مذهبی به این نسل‌ها و در واقع به تمام مردم منتقل کرد.

وی بیان داشت: یکی دیگر از اهداف انقلاب اسلامی، مردمی سازی فرهنگ بوده به گونه‌ای که خودِ مردم برنامه ریز و متولی اجرای هنجارهای فرهنگی- اجتماعی در جامعه باشند که به نظر من این سرود توانست این ظرفیت را در بین مردم مجدداً احیاء کند، همچنین می‌توان اینگونه تعبیر کرد که این بار دهه هشتادی و نودی‌ها نشان دادند صحنه گردان‌های اصلی این واقعه در کشور طی این چندماه و همچنین درآینده خواهند بود. 

 

*《سلام فرمانده》سربازان انقلاب را در گام دوم انقلاب نشان داد

دهقانی با اشاره به یکی از بزرگترین کارهای امام راحل در کشور ایران و دنیا، گفت: امام خمینی(ره) هویت بخشی جدیدی برای مردم ایران رقم زد و مردم را از آن شکلی که در حکومت شاهنشاهی و طاغوت به آن خو گرفته بودند که همانا نگاه از بالا به پایین و بدون کرامت به آنها بود، نجات داد و به آنها هویت جدید بخشید. امام در خردادماه ۴۲ فرمودند: " سربازان من در گهواره‌ها هستند" ، بازتاب‌های سرود《سلام فرمانده》هم نشان داد که نسل چهارم و پنجم در واقع همان سربازان انقلاب در گام دوم انقلاب هستند. 

وی با اشاره به تاکتیک "ایجاد دوگانگی " و "دو قطبی سازی" ضدانقلاب در سال‌های پس از انقلاب، بیان داشت: ایجاد دوگانگی‌های مختلف در بین مردم یکی از اهداف اصلی جریان معاند و ضد انقلاب است که هرگاه به دنبال تاثیرگذاری و سپس شکاف بین مردم بودند، قطبی سازی کردند. در این مورد هم به دنبال اجرای همین تاکتیک بودند، چرا که این سرود در این مدت تبدیل به میثاق‌نامه ملی و عامل وحدت شده بود و دشمنان می‌خواستند با بزرگ نمایی شرایط اقتصادی و مشکلات کشور، موجب عدم مشارکت و حضور مردم در اجرای این سرود شوند‌.

کارشناس مسائل سیاسی افزود: در نهایت ضدانقلاب‌ها با شرکت مردم در این سرود گفتند، اینها همه مردم نیستند و حتی نمی‌توان افراد حاضر در ورزشگاه آزادی را به مثابه مشت نمونه خروار بدانیم. آنها با تزریق شایعه‌‌های گوناگون به دنبال القای این مسئله بودند که حاکمیت می‌خواهد به زور و اجبار مدارس و ارگان‌های دیگر، مردم را برای اجرای این سرود فراخوان کند، اما ترکیب ناهمگون شرکت‌کنندگان چه به لحاظ خانوادگی و چه به لحاظ ظاهری و اعتقادی همه‌ نقشه آنها را خنثی کرد. 

دهقانی با اشاره به ایستادن دشمنان بر روی دوقطبی سازی‌ها، تصریح کرد: یکی از دو قطبی‌هایی که در این مدت بسیار مطرح شد، دو قطبی جشن و عزا بود که حالا یک حادثه ناگوار در آبادان اتفاق افتاده است و مردم اندوهگین عزیزان خود هستند اما در تهران در حال جشن گرفتن هستند که هدف از دوگانه‌سازی جشن و عزا، نفاق بین ملت ایران بود اما تلقی همه آنهایی که در این مراسم شرکت کرده‌اند و یا آن را دیدند این بود که افراد حاضر خود را در غم مردم آبادان شریک می‌دانستند.

*دشمن بر روی مدار دو قطبی سازی، برای نفاق بین مردم ایران است

وی ادامه داد: همچنین مضمون شعر نیز دعا برای امام زمان(عج) بود نه مضامین شادی و جشن، این را در چهره تمام کسانی که با چشمی اشک بار سرود را اجرا می‌کردند به وضوح می‌توان دید، این مراسم ابتدا با دعا برای روح درگذشتان حادثه آبادان و طلب صبر برای بازماندگان شروع شد که خود این امر گواه بر بی‌اساس بودن شایعه پیش ساخته آنان بود.

دهقانی بیان داشت: دوقطبی بعدی گرفتن جشن در شب شهادت امام صادق(ع) بود که در واقع تمام دلایل پیش گفته به علاوه روضه خوانی برای حضرت توسط مداحان مطرح کشوری، تمامی این شایعات منفی را خنثی کرد.

دهقانی با اشاره به دوگانگی دیگر یعنی بحث ورود بانوان به ورزشگاه، گفت: مردم ایران بین مسائل فرهنگی و غیرفرهنگی خود بسیار تمییز قائل می‌شوند و کاملاً فرق بین دلیل عدم ورود زنان به ورزشگاه برای تماشای یک بازی فوتبال و حضور بانوان در یک فعالیت فرهنگی را می‌دانند، ما هرگاه اینگونه تصمیم‌گیری‌ها را به مردم واگذار کردیم خودشان بهترین تصمیم را گرفتند، در واقع برای اجرای این سرود بیش از صد هزار نفر از خانم‌ها و آقایان با رعایت تمامی ملاحظات شرعی و قواعد اجتماعی بدون کمترین مسئله مراسم را اداره کردند که خود نمونه کار تمیز فرهنگی است. 

*حضور دهه هشتادی و نودی‌ها در میدان، تو دهانی محکمی به دشمن بود

وی با اشاره به اینکه دهه نودی‌ها با اجرای این سرود خود را به دنیا نشان دادند، افزود: نسل‌های جدید انقلاب اسلامی اثر خود را در دنیا گذاشتند و خار چشم ضدانقلاب شدند که این مهمترین دلیل عصبانیت دشمنان این مردم از اجرای این سرود است چرا که علیرغم سال‌ها کار فرهنگی‌ آنها بر روی همه مردم و به خصوص نسل چهارم و پنجم، باز هم در بزنگاه مردم ایران مجدداً در صحنه حاضر شدند.

دهقانی در پایان خاطرنشان کرد: با حضور به موقع مردم در میدان، تو دهانی محکمی به جریان ضدانقلاب داخلی و خارجی خورد، در واقع اجرای سرود سلام فرمانده نمونه‌ای از حضور کامل مردم در حکمرانی سیاسی – فرهنگی، در یک نظام مردم سالاری دینی بود.