اگر امتیازات لازم به ایران داده نشود، توافقی وجود نخواهد داشت

سیدمصطفی خوش چشم، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با افکارنیوز مباحث مذاکرات هسته‌ای وین را که به مرحله نهایی رسیده است، تشریح کرد: با توجه به صحبت هایی که گروسی داشت به نظر میرسد مسیر بسته شدن پرونده های پادمانی ما در آژانس فراهم شده است و مسیری شروع شده که در انتهای آن این اتفاق خواهد افتاد.

وی افزود: اما در مذاکرات هسته‌ای به غیر از موارد پادمانی با آژانس هنوز 2،3  مسئله اصلی و یکسری نکات فرعی وجود دارد که بایستی بر سر آن ها هم با طرف های مقابل به توافق برسیم و این موارد جز خطوط اصلی نظام و بسیار مهم است.

خوش چشم بیان کرد: این موارد مربوط به حوزه های تضمین و تحریم است و قطعا باید این امتیازات هم از مذاکرات حاصل شود. در صورتی که این امتیازات گرفته نشود توافقی هم وجود نخواهد داشت.

او می‌گوید: اما با توجه به روندی که از چند روز پیش شروع شده و هم اکنون هم آقای گروسی در تهران است و صحبت هایی که امروز داشت می‌توان نتیجه گرفت که طرف غربی به واسطه دیپلماسی مقاومتی که جمهوری اسلامی ایران در طری ماه های گذشته از خود نشان داده است، مجبور به عقب نشینی شده اند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: اگر چه که طرف مقابل ما یک قدرت بزرگ به همراه چندین قدرت بزرگ اروپایی دیگر هستند و گرفتن هر کدام از امتیازات باقی مانده که هر کدام بسیار امتیازات حساس و مهمی هستند کار بسیار سخت و دشواری است.

خوش‌چشم ادامه داد: اما مقاومت مردم ایران در زیر فشار تحریم ها و دیپلماسی مقاومتی که با مصوبه راهبردی مجلس در سال گذشته شروع شد و با روی کار آمدن دولت انقلابی و رویکردهای جدید مذاکراتی به اوج خود رسید و باعث شده تا طرف غربی و آمریکایی که نیازمند رسیدن به یک توافق با ایران است نرمش بیشتری داشته باشند. یادمان نرود در دوران افول آمریکا به سر میبریم.

وی تاکید کرد آمریکایی‌ها خوب میدانند ابزارهای دیگری مانند تهدید نظامی و تحریم کارایی خود را از دست داده و این نشان می دهد که مقاومت های آخر طرف آمریکایی و اروپایی است.

اگر امتیازات لازم به ایران داده نشود، توافقی وجود نخواهد داشت

تحلیلگر مسائل غرب آسیا درانتها خاطرنشان کرد: البته هم اکنون نمی توان با قطعیت صحبت کرد اما روال مذاکرات و پرونده اینگونه نشان می دهد که این امتیازات باقی مانده هم برای ایران کسب خواهد شد.