سهام عدالت به ۲۰ میلیون نفری داده شده که شرایطش را نداشتند

محمد رضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در صحن علنی امروز گفت: ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار کمیته امدادی و یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از تحت پوششین بهزیستی فاقد سهام عدالت هستند.  

به گفته این نماینده مجلس، دولت قبل برای مشمول شدن این افراد اقدامی انجام نداد، ولی رئیس جمهور در دولت جدید با کلیات آن موافقت کردند.

رئیس کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه تمام این افراد مشمول سهام عدالت می‌شوند و شرایط برخوردار شدن از سهام عدالت را دارند گفت:  ۴۹ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر سهام عدالت دادند، ولی در همان زمان به ۲۰ میلیون نفر که واحد شرایط نبودند سهام عدالت داده شد. ما موافق واگذاری سهام عدالت به جاماندگان هستیم.  

بعد از سخنان پور ابراهیمی، نماینده دولت در مجلس در پشت تریبون حاضر شد و گفت: دولت منبعی برای ایجاد سهام عدالت جدید در اختیار ندارد.

البته عسگر توکلی رئیس هیئت مدیره شرکت‌های تعاونی سهام عدالت گفته با ۲۲ میلیون نفر جامانده سهام عدالت جامعه هدف سهام عدالت ۷۱ میلیون نفر خواهد شد. منبع این طرح در لایحه بودجه ۱۴۰۱ نیامده است، اما حدود ۱۱ شرکت‌ سرمایه پذیر را دولت قبل، از سبد سهام عدالت حذف کرد که با بازگشت این سهام اصلا نیازی به سهام جدید برای افراد نیست.

سهام عدالت گونه‌ای یارانه است که بنابر تصمیم دولت نهم از طریق شرکت‌های تعاونی عدالت استانی به مشمولان آن واگذار می‌شود. دولت وقت، هدف از عرضه سهام عدالت را گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران اعلام کرد. بنابر طرح «سهام عدالت»، بخشی از سهام شرکت‌های دولتی معین، به قشرهای کم‌درآمدتر فروخته می‌شود.

سهام عدالت به ۲۰ میلیون نفری داده شده که شرایطش را نداشتند

سبد سهام عدالت ترکیبی از ۴۳ شرکت بورس و فرابورس است و برای هر نفر از مجموع پورتفوی سهام عدالت مبلغ یک میلیون تومان سهام اختصاص داده شده‌است؛ بنابراین سهام عدالت متعلق به شرکت خاصی نیست و مجموع سبد سهام در درصدی از ۴۳ شرکت دولتی تعریف شده‌است که سود و زیان شرکت‌های مذکور به‌صورت علی‌السویه بین سهامداران تقسیم می‌شود.