توافق نهایی هسته ای در راه است؟/ ضرب الاجل های ساختگی آمریکا برای ایران

مذاکرات وین به مراحل حساسی رسیده و دیدارهای فشرده‌ای میان هیأت‌های مختلف طرف مذاکرات در سطوح کارشناسی در حال برگزاری است.

در طول چند روز گذشته  علی باقری مذاکره‌کننده ارشد ایران با انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات و همچنین هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها دیدار کرد.

باقری چهارشنبه شب بود که در توئیتی اعلام کرد: بعد از هفته‌ها مذاکرات فشرده، بیش از هر زمان به توافق نزدیک شده‌ایم اما تا وقتی درباره همه‌چیز توافق نشده باشد، درباره هیچ چیز توافق نشده است.

وی افزود: واقع‌بینی، خودداری از زیاده‌خواهی و توجه به تجربه چهار سال گذشته، لازمه تحقق این هدف است؛ زمان تصمیم‌گیری طرف‌های مذاکراتی ما فرا رسیده است.

اما از سوی دیگر آمریکایی ها با بازی رسانه ای با کلید واژه ضرب الجل به دنبال توافقی هستند که تنها منافع آنها را تامین کند و همواره اعلام کرده اند که این توافق مربوط به دولت فعلی بوده و دولت های آینده آمریکا می توانند این توافق را قبول نکنند.

توافق نهایی هسته ای در راه است؟/ ضرب الاجل های ساختگی آمریکا برای ایران

جالب اینجاست که کارین ژان پیر معاون سخنگوی کاخ سفید درباره آخرین وضع مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ در وین اتریش اظهار کرد: یک توافق که به نگرانی‌های همه طرف‌ها رسیدگی کند، در دسترس است.

وی در راستای سیاست بکارگیری ضرب‌الاجل‌های ساختگی آمریکا درباره مذاکرات وین برای فشار بر ایران در میز مذاکره ادعا کرده که اگر در چند هفته آینده به این توافق دست نیابیم، پیشرفت‌های هسته‌ای ایران بازگشت به برجام را غیرممکن می‌سازد.

مطرح کردن ضرب الاجل های ساختگی نشان می دهد آمریکایی ها می خواهند همان سیاستی که در دوران اوبما در برجام به کار گرفتند و با آمدن ترامپ از توافق خارج شدند را دوباره عملیاتی کنند.

آنچه مهم است اینکه مطمئنا اگر درباره همه موارد توافقی صورت نگیرد در واقع درباره هیچ موضوعی توافق نشده است.

مهمترین موضوع و اصلی ترین توافق همان تضمین طرف غربی است. اگر آمریکا تضمین تعهدهای خود در بر داشته شدن تحریم ها به شکل دائمی ندهد نمی توان انتظار داشت به همین زودی توافقی صورت گیرد.

بازی رسانه ای رویترز برای مذاکرات هسته ای

رویترز دو روز پیش متنی را منتشر و از توافق ایران و آمریکا خبر داد و مدعی سه موضوع اصلی در این توافق از جمله اعمال محدودیت جدید برای برنامه غنی‌سازی اورانیوم در ایران، تعیین‌تکلیف هفت‌میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه‌شده کشورمان در کره‌جنوبی و آزادی زندانیان غربی در ایران شد.

این گزارش رویترز با واکنش مقامات ایران روبرو شد و آن را جعلی خواندند. گزارش رویترز نشان می دهد که آمریکایی ها با فضاسازی رسانه ای به دنبال رسیدن به اهداف خود هستند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز راجع به متن منتشره توافق‌شده در مذاکرات وین از سوی خبرگزاری رویترز گفت که این متن از سوی مسئولان جمهوری اسلامی تکذیب شد و غیرواقعی است.

عباس‌زاده مشکینی با بیان اینکه اقدام اخیر رویترز بخشی از عملیات‌ روانی غربی‌ها در خلال مذاکرات است، افزود: انتشار این‌گونه متون  برای فشار وارد کردن به ایران  و تیم مذاکره‌کننده کشورمان است، قطعاً متنی که منافع ملی کشورمان را تأمین نکند از سوی تیم مذاکره‌کننده پذیرفته نخواهد شد و زیربار آن نمی‌‌رویم.

وی افزود: غربی‌ها تلاش دارند در مذاکرات پیوست جنگ روانی از طریق رسانه‌های وابسته به خود ایجاد کنند که این موضوع مسبوق به سابقه است، البته جمهوری اسلامی نیز اثبات کرده است که تحت تأثیر این جوسازی رسانه‌‌ای قرار نمی‌گیرد و هرچه این فشارها بیشتر شود بر احقاق حقوق ملت خود پافشاری بیشتری می‌کند.

این نماینده مجلس درباره اظهارات اخیر مقامات آمریکایی‌ درخصوص اینکه ایران باید در زمان حاضر تصمیم‌ سیاسی مهم در توافق برجامی بگیرد، گفت: این غربی‌ها به‌ویژه آمریکایی‌ها بودند که یک‌طرفه برجام را نقض کردند و از آن خارج شدند آنها باید امروز تصمیم مهم سیاسی بگیرند که تحریم‌های ظالمانه‌ای را که علیه ملت ایران وضع کرده‌اند لغو کنند.این  آمریکایی‌ها بودند که با خروج از برجام و اعمال تحریم‌ علیه بیماران کشورمان مانع از ورود دارو به ایران شدند و آنها را دچار سختی کردند حال امروز طلبکار شده‌اند و می‌گویند "ایران باید تصمیم سیاسی مهم بگیرد".

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در دیداربا وزیر خارجه آلمان تاکید کرده که جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد طرف‌های اروپایی و برجامی خطوط قرمز ایران را با دقت در نظر داشته و تلاش کنند پس از سالها بی‌عملی، نقش موثری در تامین حقوق مشروع ایران به عنوان طرف متضرر از خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا داشته باشند.

وزیرامورخارجه با رد برخی اظهارات در خصوص تعیین ضرب‌الاجل های ساختگی، تاکید کرد: تهران کیفیت توافق را در کنار عنصر زمان می‌بیند و اگر همین امروز به خواسته‌های مشروع تهران توجه شود می‌توان در وین به توافق دست یافت.

وی تاکید کرد: ضروری است در این گام‌های آخر طرف مقابل اشتباه محاسباتی نکرده و مذاکرات را به فضای رسانه‌ای نکشاند.

به نظر می رسد بر خلاف ادعاهای مقامات آمریکایی و فضاسازی های رسانه ای آنها، توپ در زمین ایالات متحده و متحدان غربی آنها است تا تصمیم خود را درباره توافق بگیرند.