دولت سیزدهم روی ریل اعتمادسازی

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم بیان کرد که امید و اعتماد مردم آسیب دیده و از وظایف دولت است که اعتماد مردم را بازآفرینی کند.

اما اینکه چگونه اعتماد اجتماعی ترمیم و بازگردانده شود جای سوال دارد؛ علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت معتقد است که اصلی‌ترین راهکار برای تقویت اعتماد مردم، عملکرد درست دولت است.

همچنین به اعتقاد بهادری جهرمی تضعیف و یا تقویت اعتماد مردم در گرو عملکرد دولت است نه در گرو شعارها، گفتار درمانی چاره درد مردم نیست؛ به همین دلیل اصلی‌ترین راهکار برای تقویت اعتماد مردم عملکرد درست دولت و خدمت رسانی صادقانه و جلوگیری از اعلام وعده‌هایی است که محقق نشدنی هستند.

شنیدن صدای مردم، مردمی بودن و حذف فاصله‌ها با مردم، خدمت صادقانه و گفت و گوی صادقانه با مردم در دستور کار دولت قرار دارد؛ دولت، مردم را محرم‌ترین و نزدیک‌ترین افراد به خود می‌داند و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، هرجا که عمل به وعده‌ای با مشکل مواجه شود حتما با مردم در میان می‌گذارد؛ این بخشی دیگر از سخنان سخنگوی دولت است.

دو راهکار اساسی برای بازگرداندن اعتماد اجتماعی

به گفته برخی کارشناسان از بین رفتن اعتماد اجتماعی، عواقب بازدارنده و بدی را برای جامعه و حکمرانی ایجاد می‌کند و هر دولتی باید برای ترمیم آن تدبیری بیاندیشد؛ حسین کنعانی مقدم تحلیلگر مسائل سیاسی معتقد است که عمل به وعده و صادق بودن با مردم، دو رکن اساسی برای بازگرداندن اعتماد اجتماعی توسط مسئولان است.

کنعانی مقدم بر این باور است که یکی از سرمایه‌های اجتماعی، اعتماد اجتماعی در نظام حاکمیت است؛ حاکمیتی که پشوانه مردمی داشته باشد قطعا می‌تواند از بحران‌ها عبور و به کمک مردم مسائل و مشکلات را حل کند.

پیش از این رهبر انقلاب هم بر این موضوع تاکید داشتند که مسئولان به وعده‌های خود جامه عمل بپوشانند و اگر دلیل عملیاتی نشدن آن را برای مردم تشریح کنند.

این در حالی است که کاظم انبارلویی تحلیلگر مسائل سیاسی بر این باور است که دوری از تجمل گرایی و اشرافی گری یکی دیگر از راه‌های بازگرداندن اعتماد اجتماعی است.

البته دوری از اشرافی گری هم یکی دیگر از تاکیدات رهبر انقلاب به مسئولان بود؛ ایشان در خطبه‌های نماز عید فطر سال ۹۵ خطاب به مسئولان بیان کردند که ما آسیب‌های ناشی از فقر را شناخته‌ایم، روی آن‌ها برنامه‌ریزی میکنیم، درباره‌ی آن‌ها جلسه میگذاریم، امّا آسیب‌های ناشی از مستی اشرافی‌گری را کأنّه درست نمی‌شناسیم؛

دولت سیزدهم روی ریل اعتمادسازی

وقتی اشرافی‌گری، اسراف، و تجمّل در جامعه وجود داشته باشد و ترویج بشود، همه دنبال این هستند که یک طعمه‌ای به دست بیاورند و خودشان را از آن سیر کنند، شکم‌ها را از این مال‌های حرام پُر کنند. با این پدیده بایستی با جدّیّت مقابله بشود؛ مردم نسبت به این مسئله اهمّیّت میدهند و اگر چنانچه این قضیّه اتّفاق نیفتد و دنبال‌گیری نشود، اعتماد مردم به نظام کاسته میشود که این فاجعه‌ی بزرگی خواهد بود. بایستی با اقدام جدّی، اعتماد مردم را حفظ کرد.

با این حال، به باور انبارلویی سه قوه با دستور کار تحول در خدمات رسانی به مردم و کارآمدسازی امر حکومت و حکمرانی، توانستند اعتماد مردم که در دولت قبل آسیب دیده بود را بازگردانند و سرمایه اجتماعی دولت به میزان قابل توجه‌ای ترمیم شد.