اقدام قابل قبول و ویژه صداوسیما در دوره جدید / صدا و سیما مستقل عمل کند

در هفته اخیر شاهد اتفاقات مختلفی ازجمله حمله به شبکه توزیع بنزین و همچنین انتصاب داماد شهردار تهران در این سازمان بودیم. اما نکته قابل‌توجه و مسئله‌ای که ما می‌خواهیم به آن بپردازیم پوشش سریع این اخبار و مطالبه گری و انعکاس نظر آحاد مردم جامعه در صداوسیما ی ملی بود.

صداوسیما در هفته اخیر بلافاصله این اخبار را پوشش داد و این روند به‌واسطه انتصاب پیمان جبلی در سمت رئیس سازمان صداوسیما بود. در همین راستا و هم‌زمانی این انتصاب و اتفاقات هفته اخیر با عملکرد صداوسیما با نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس به گفت‌وگو پرداختیم و نظر او را در مورد تغییرات حاصله جویا شدیم.

اقدام قابل قبول و ویژه صداوسیما در دوره جدید / صدا و سیما مستقل عمل کند

*تغییر و اصلاح در صداوسیما آغازشده است/ این سازمان باید مستقل بماند

غلامرضا منتظری ، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «افکارنیوز» بیان کرد: به تعبیر امام خمینی(ره) صداوسیما یک دانشگاه عمومی برای تمام اقشار جامعه است. امروز ما در شرایطی هستیم که برای ارتباط با اقشار مختلف مردم و انتقال پیام انقلاب اسلامی ایران در ابعاد بین‌المللی نیازمند رسانه‌های توانمند قوی و کارآمد هستیم.

وی افزود: بدون تردید در چنین سازمان‌هایی نقش مدیریت بسیار حائز اهمیت است. در گام اول انقلاب اسلامی مدیران مختلفی در سازمان صداوسیما فعالیت داشتند و به‌وضوح شاهد کم و کیف و تحولات مدیران مختلف در این سازمان بودیم.

منتظری تأکید کرد: با توجه به شواهد، افق و چشم‌انداز صداوسیما در گام دوم انقلاب باید امیدوارکننده‌تر از قبل باشد. در شرایط فعلی که هجمه‌های بسیاری به انقلاب اسلامی و عملکرد مسئولان وارد می‌شود باید از تخصص جوانان در صداوسیما بهره برد تا هم بتوانند برنامه‌های جذاب با محوریت مطالبه گری تولید و هم اعتماد عمومی را جلب کنند.

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس می‌گوید: طبق گفته جبلی، رئیس سازمان باز شدن پنجره ارتباطی سازمان با هنرمندان مختلف و استفاده از ظرفیت نخبگان در سراسر کشور باید برای تحول سازمان در دستور کار قرار گیرد و ما این را به فال نیک می‌گیریم. به گفته حضرت علی (ع) خردمند کسی است که از دامنه تجربیات دیگران به تجارب خود بیفزاید.

او بابیان اینکه در شروع کار باید به چند نکته حائز اهمیت توجه داشت، مطرح کرد: اول اینکه سازمان بایستی از آراء و اندیشه اکثریت عناصر مؤثر در برنامه‌سازی و تولیدات صداوسیما بهره‌مند شوند.

منتظری ابراز کرد: این روزها شاهد هستیم برخی از هنرمندان ما ارتباطی با صداوسیما ندارند. لذا باید کارگروه‌هایی تشکیل شود و در قالب این کارگروه‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف کارها پیش رود و نیاز است تا یک کارگروه بازنگری هم تشکیل شود و ارزیابی مناسبی از فعالیت‌های صداوسیما داشته باشند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح کرد: نکته بعدی اینکه باید افزایش جاذبه‌های برنامه‌های صداوسیما در دستور کار قرار گیرد. چراکه اگر جاذبه برنامه‌ها را افزایش ندهیم نمی‌توانیم از فرصت به وجود آمده استفاده لازم را ببریم. سازمان صداوسیما باید بتواند مستقل عمل کنند تا تمام مردم را به خوب جذب کند زیرا رسانه ملی است و سمت‌وسوهای سیاسی برای این سازمان باید بی‌معنی باشد.

وی افزود: امروزه تعداد زیادی از منتقدان و مخاطبان نقدهای جدی به صداوسیما دارند و از تعداد زیاد آگهی‌های تبلیغاتی و به‌نوعی از این وضعیت خسته شدند. پس بایستی با تفکر بیشتری پیش برویم تا جاذبه‌ها را افزایش دهیم.

منتظری در انتها یادآور شد که مورد سوم اینکه صداوسیما باید با الهام از فرهنگ ایرانی به شادی و نشاط توجه بیشتری داشته باشد. سریال‌هایی مثل پایتخت یا نون خ بااینکه تکرار می‌شوند بازهم مردم‌دوست دارند و تماشا می‌کنند. این نشان می‌دهد که ما در این بخش خلأ داریم.