به گزارش افکار نیوز به نقل از مهر، تلویزیون کانال پنج سوییس در برنامه Time to do ساعت ۸ تا ۹ بعدازظهر به صورت زنده با علیرضا سالاری سفیر جمهوری اسلامی ایران در برن در خصوص اوضاع در ایران مصاحبه ای انجام داده که به شرح ذیل است:

تصاویر زیادی در مورد حکومت ایران و مسائل مذهبی مطرح می شود. در سوییس هم در مورد اسلام بحثوجود دارد از جمله موضوع مساجد. از این رو برای بسیاری از بینندگان ما جالب توجه خواهد بود تا تفاوت بین اسلام شیعی و اسلام سنی را از زبان شما بشنوند؟

به نظر من تفاوت بین مذاهب تشیع و تسنن در برخی از موارد کوچک عملی است. همینطور از دیدگاههای فلسفی و نگریستن به دنیا تفاوتهایی وجود دارد. همه مسلمین به سه اصل اساسی معتقدند. اینکه خدای واحد و پیامبر واحد محمد(ص) و معاد وجود دارد - شیعه دو اصل دیگر به این اصول اضافه کرده است. یک اعتقاد این است که خداوند بسیار عادل است یعنی تاکید بر عدالت و بعد این اعتقاد که همه مردم نیازمند امامند که آنانرا به سوی خداوند(و راه راست) هدایت نماید.

کمی روشن تر به موضوع بپردازیم یعنی مانند سوییس که کاتولیک و پروتستان وجود دارد است؟

تا حدودی این گونه است.

ترکیب مردم ایران از نظر مذهبی چگونه است؟

اکثریت مردم ایران شیعه بوده و ما میلیون ها برادر و خواهر سنی هم داریم که در ایران زندگی می کنند و این کشور به آنها نیز تعلق دارد.

وضعیت آزادی مذهب در این کشور چگونه است؟

ما مذهب رسمی در ایران داریم که شیعه است. پیروان ادیان دیگر از جمله مسیحیت، یهودیت و … نیز در ایران زندگی می کنند. در قانون اساسی ما تصریح شده که پیروان تمامی ادیان در انجام اعمال مذهبی شان آزادی کامل دارند. هزاران یهودی حتی بالاترین شمار یهودیان در خاورمیانه در ایران بسر می برند. دهها هزار مسیحی در ایران از شاخه های مختلف این دین مانند آشوریان در کشورمان بسر می برند. از دیگر ادیان باستانی زرتشتی بوده که همه این ادیان نمایندگان خاص خود را در پارلمان ایران دارند.

یعنی همه پیروان ادیان دیگر هم می توانند آزادانه نمایندگان خود را برای مجلس انتخاب نمایند؟

بله قانون اساسی این حق را برای پیروان همه ادیان موجود پیش بینی کرده است و آنها این امتیاز را دارند که بدون توجه به جمعیت، نماینده خود را در پارلمان داشته باشند. برای هر یکصد و پنجاه هزار نفر مسلمان حداکثر یک نماینده در نظر گرفته شده است این در حالی است که اقلیت مذهبی یک صدو پنجاه هزار نفری در ایران پنج نماینده در مجلس دارند. این نسبت یک به پنج در مقایسه با مسلمانان است. این یک وضعیت کاملا دمکراتیک است.

اغلب در رسانه ها صحبت از حکومت الهی در ایران می شود. با استفاده از این واژه برداشت های یک جانبه ای را ارائه می دهند. ولی آن چیزی که شما در اینجا می گویید یک آزادی مذهبی کامل وجود دارد.

ورود اقلیتها به مجلس ایران امر مهمی است زیرا این مجلس در راس است و نمایندگان آن در اظهاران خود آزادی کامل دارند. بعلاوه طبق قانون اساسی ایران، بحثها در مجلس ایران بصورت زنده از رادیو و تلویزیون پخش می شود. تصور نمی کنم که در کشورهای دمکراتیک غربی چنین امتیازی وجود داشته باشد.

مسلما کم و بیش این گونه است. از اول صحبت نیز گفتیم که تلاش داریم برداشت درستی از ایران ارائه شود و نه برداشتی که رسانه ها تلاش دارند از ایران ارائه دهند. در بسیاری از کشورهای اروپایی در مورد موضوع زنان بحثزیادی صورت می گیرد. ما تصویری از آقای لودربورکهالت در مورد زنان داریم که زنان باید پشت سر مردان راه بروند و حق اظهار نظری ندارند. و این که حقوق حقه شان از آنها سلب شده است. ولی واقعیت در ایران چگونه است؟

اولا از شما بخاطر طرح این سوال تشکر می کنم. در ایران زنان آزادی زیادی دارند. در ایران البته استفاده از حجاب یا روسری قانون است. برای تصویب این قانون نیز اکثریت زنان به آن رای داده اند. لکن در زندگی روزمره زنان کاملا آزادند. آنها در بسیاری از ارگان های دولتی یا بخش خصوصی و بویژه در بخش های آموزشی و درزمینه های بهداشتی به عنوان پزشک یا پرستار و … مشغول بکارند. آنها حقوق برابر با مردان دریافت می کنند. علاوه بر این در ایران چهار میلیون دانشجو داریم که شصت درصد آنانرا زنان و دختران تشکیل می دهند. در خانواده های ایرانی زنان رئیس واقعی هستند.(خنده) …

این بدین معنی است که زنان در ایران می توانند رانندگی کنند؟

مسلما. زنان بهتر و محتاطانه رانندگی می کنند و من ترجیح می دهم که در اتومبیل به رانندگی یک زن بنشینم تا یک مرد.

بنابراین آن تصویری که از ایران در خصوص زنان داده می شود خلاف آن چیزی است که به ما ارائه می شود؟

پیشنهاد می کنم زنانی که در سوییس در خصوص حقوق زنان در ایران سوال دارند به ایران سفر نمایند و خودشان از نزدیک شاهد واقعیات باشند.(در اینجا مجری خطاب به بینندگان خود تاکید کرد از این دعوت استفاده نمایند و از نزدیک ببینند که ایران واقعا چه کشور زیبایی است)

در مورد حقوق زنان می خواهم اضافه کنم که اکنون تبعیض علیه مرد ایرانی وجود دارد. امروز هزاران مرد در زندانهای مختلف ایران هستند برای آنکه مهریه همسرانشان را نپرداخته اند. در حالی هیچ زنی بخاطر اینکه به مردش پرداختی نکرده در زندان نیست.

آقای سفیر، با این توضیحاتی که می دهید نکند زنان ما نیز درخواست های مشابه را مطالبه نمایند(خنده) در سوییس، در صورت طلاق اگر زنی از شوهرش حقوق بیشتری دریافت نماید باید هزینه شوهر سابق را نیز بپردازد.

بر گردیم به موضوع دیگر، وضعیت آزادی مطبوعات و تهیه گزارش در ایران چگونه است؟

اگر من این را بگویم شاید گفته شود که من نماینده دولت هستم اما خواهش دارم به اینترنت مراجعه کنید و کلمه Iran ranking را در موتور جستجو تایپ نماید. آن وقت می ببینید چه تعداد روزنامه و رسانه در ایران وجود و وضعیت مقایسه ای آنها با بقیه جهان چگونه است.

آیا من به عنوان نماینده یک رسانه آزاد جهانی می توانم به آسانی در ایران قدم بزنم و کار کنم؟

اگر شما به عنوان نماینده رسانه با روادید مطبوعاتی به ایران سفر کنید می توانید کارهای مطبوعاتی خود را انجام داده و مجددا به کشورتان مراجعت نماید. رئیس جمهور ایران در این ماه و یا هر ماه با شبکه های تلویزیونی بسیاری در جهان مصاحبه دارد مثلا یک ماه قبل با فرید زکریا خبرنگار سی ان ان مصاحبه داشتند اگر شما خواستید می توانید به ایران بیایید و بعدا برای همکارانتان برداشت هایتان را شرح دهید.

موضوع دیگری که از سوی رسانه ها بسیار دنبال می شود موضوع برنامه هسته ای ایران است. می دانیم که دانشمندان اتمی ایران بر روی برنامه هسته ای کار می کنند ولی به ما این گونه گفته می شود که خطر بزرگی در کمین ماست بخاطر اینکه در زمینه انرژی هسته ای می توان پلوتونیوم یا دیگر موادی که برای ساخت سلاح هسته ای است تولید کرد. مردم از این امر می ترسند که تعداد قدرت اتمی در دنیا افزایش یابد. موضع ایران در این خصوص چیست؟

موضع ایران و شعار اصلی ما این است که انرژی هسته ای برای همه و بمب اتمی برای هیچکس. ما امضا کننده معاهده منع اشاعه سلاح های هسته ای بوده و بسیار به این امر متعهدیم. لکن درغرب شعار ما را تغییر داده و تصویر مخدوشی از ما نشان می دهند. در حالیکه کلیه ساختارهای هسته ای ما زیاد نظر IAEA است. این سازمان در بیست سال گذشته هیج عملی بر خلاف تعهدات کشورمان مشاهده نکرده است. این امر مخدوش نمودن جدی تصویر ایران است. این سیاست جنایتکارانه ابرقدرتهاست.

برای ما انسانهای عادی که اخبارمان را از روزنامه ها و رسانه ها دریافت می کنیم این تصور وجود دارد که یک رویارویی نظامی رخ خواهد داد. گفته می شود که کشورهای همسایه ایران و همچنین اسرائیل خود را از این برنامه هسته ای در خطر احساس می کنند. همانطوری که از صحبت هایمان تا کنون مستفاد شده است تعداد زیادی یهودی، بالاترین تعداد در خاورمیانه، در ایران زندگی می کنند. اگر این موضوع درست باشد که من به آن تردیدی ندارم پس(احساس ترس) موضوع بیهوده ای است.

این کاملا درست است. این تصویر سازی واژگون و مخدوش از ایران است. اینها دیدگاه و نیات نادرست سیاسی است. خیلی از کشورها که این اخبار را دامن می زنند فراموش کردند که ایران حداقل در چهارصد سال گذشته حمله تهاجمی به هیچ کشوری نداشته است. برعکس همواره به کشور ما حمله شده است. در جنگ های اول و دوم جهانی، قدرت های بزرگ وارد کشور ما شده و ایران را تحت اشغال درآورند. در حالی که جنگ در اروپا صورت می گرفت ولی ما میلیون قربانی دادیم. این در حالیست که ما تاکید می نمودیم که بیطرفیم مانند سوییس. اما متاسفانه ما ارتش میلیشایی مانند سوییس نداشتیم. ولی ما الان بیست میلیون بسیجی داریم.

پس این حرف ها از کجا نشات می گیرد. اگر شما خطر تهاجمی برای همسایگانتان ندارید پس چرا رسانه ها این موضوع را دامن می زنند. نظر شما در این زمینه چیست؟

دلیل آن استقلال ایران است. ایران یک قدرت بزرگ است. مهمترین قدرت در منطقه و یک قدرت در دنیا و کاملا غیر وابسته است. این قدرتها شعار دمکراسی را می دهند ولی در هیچ کجای دنیا قدرت مستقل و غیر وابسته را تحمل نمی کنند. دلیل دیگرش اینست که ایران در زمینه اقتصادی، اجتماعی و نظامی قوی شده است. از طرف دیگر این قدرت مستقل می تواند الگویی برای بسیاری از کشورها در جهان باشد. به همین خاطر باید این الگو بودن را از میان برداشت.

این حرف شما بدان معنا است که هر کشوری که قدرتمند شود کشورهای بزرگ و بازیگران قدرتمند تلاش می کنند که قدرت جدید را کنترل نمایند؟

کاملا این گونه است.

یک قدرت بزرگ دیگری در ایران است که به آن نفت گفته می شود. داستان دیگری که در رسانه ها درباره آن بحثمی شد تحریم نفتی علیه اروپا بود. این یک کنش یا واکنش از سوی ایران بود؟

منظور شما تحریم اروپا علیه ایران است؟

نه برعکس، اینکه ایران به اروپا نفت ارسال نکند.

اول اروپا بود که در شش ماه قبل تلاش کرد تا تحریم نفتی را علیه ایران اعمال نماید. ولی ما چون ایام زمستان بود دست نگه داشتیم و تحمل کردیم که مردم اروپا در فصل سرما دچار مشکل نشوند. لکن آنان به اعمال فشار ادامه دادند. در پایان زمستان، ایران اعلام کرد تا صدور نفت به آن کشورهای محور فشار را متوقف خواهد نمود. اول انگلیس و بعد شرکتهای فرانسوی.

پس در عمل این یک واکنش بود؟

دقیقا

در این قضیه نفت، گفته می شود که منافع نفتی دیگر و زیادی وجود دارد. این بدان معناست که موضوع نفت در ایران هم اولویت را از دست می دهد.

من دقیقا متوجه منظور شما نشدم. امکان دارد بیشتر توضیح دهید؟

آیا نفت در زمینه صادراتی همچنان اصلی ترین کالای صادراتی ایران است یا منابع دیگری نیز در این زمینه وجود دارد؟

در گذشته، نفت نود درصد از صادرات ایران را تشکیل می داد. سال گذشته نود میلیارد دلار صادرات نفت و گاز و همچنین حدود نیمی از این میزان نیز صادرات غیر نفتی داشتیم. امسال پنجاه درصد صادرات ما نفت و پنجاه درصد دیگر غیر نفتی خواهد بود.

آن طوری که من از واکنش های بینندگان متوجه شدم علاقمند هستند بدانند ایران چگونه علیه تحریم های اعمالی برخورد می نماید؟ ما در رسانه ها زیاد می خوانیم که ایران مورد تحریم قرار گرفته است. می خواهم بدانم چه چیزی باعثشده تا این تحریم ها علیه ایران اعمال گردیده است؟

تحریم ها در طبقه بندی تروریزم قرار می گیرد. این تحریم ها افراد بیگناه را هدف قرار می دهد. به عبارت دیگر تحریم ها همسان عمل تروریستی است که با هدف تحمیل مقاصد و اهداف غیر مشروع اعمال می شود. تحریم ها با هدف تحمیل فشار علیه کشورهای مستقل است - این مفاهیم برای ایران کاملا صحیح است. تحریم ها نتایج مختلطی را در بردارد. از یک سو به خودکفایی ایران منجر می شود ولی از سوی دیگر متاسفانه مردم کشور ما را به رنج و زحمت می اندازد.

منظور شما اینست که مردم عادی بیشتر از این امر آسیب می بینند؟ در صورتی که آنها هیچ گناهی مرتکب نشده و مسبب این تحریم ها نبودند؟

مسلما، از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران از سی و سه سال پیش تا کنون تحت تحریم های مختلفی قرار داشتیم بویژه در زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در دوره صدام حسین. ما به دلیل تحریم و یا زدن کشتیهای حامل، حتی گاه پنیر بر سر سفره صبحانه نداشتیم. بخاطر تحریم ها ما نمی توانستیم این محصولات را وارد کنیم. این امر باعثشد تا ایران به قدرت منطقه ای در تولید محصولات لبنی مبدل شود. آنزمان حتی سیم خاردار به ما نمی فروختند و استدلال شان این بود که کاربرد نظامی دارد. اما امروزه ارتش ما کاملا مستقل بوده و نیازهای خود را تامین می کند. بعنوان مثال در حال حاضر ما قویترین قدرت نظامی در منطقه هستیم. هدف تحریم ها تضعیف ایران بوده اما این اهداف برآورده نشده است. اکنون ایران قدرت شانزدهم یا هفدهم اقتصادی جهان است. دهمین تولید کننده آهن در دنیاست که امری مهم برای ساخت و ساز است. سومین کشور در زمینه تولید سیمان پس از چین و هند، بازهم محصولی دیگر در عرصه ساخت و ساز. ایران علاوه بر این، دوازدهمین تولید کننده خودرو در جهان است. بنابراین تحریم ها ما را به گذشته بر نگردانده اند. ولی این ها به مردم آسیب رسانده است. ما در سفارت ایران در برن داروهای بسیار ضروری بیماران را تهیه می کنیم ولی بخاطر تحریم های موجود در بخش نقل و انتقال پول ما نمی توانیم پول فروشندگان دارو را پرداخت کنیم که البته ما در ایران پول داریم ولی انتقال آن امکان پذیر نیست.

یعنی این بدان معنی نیست که شما پول ندارید بلکه به دلیل تحریم سویفت شما نمی توانید این پول را در سطح بین المللی انتقال دهید؟

دقیقا، حتی پیش از اعمال تحریم ها از سوی سویفت هم ما مشکل انتقال پول را داشتیم که در نتیجه بیماران سرطانی ما دچار مشکل شده و یک کودک شش ساله میتلا به سرطان خون بخاطر عدم دسترسی به داروی مورد نیاز جان خود را از دست داد. اینهاداروهایی است که تاریخ انقضای آنها یکهفته تا بیست روز است. این زجر و دردها را اینها بر ملت ایران تحمیل کردند. ولی در برابر قدرت ملت ایران نتوانستند کاری صورت دهند.

اگر من درست متوجه شده باشم آنها می خواهند با این کارها استقلال و تمامیت ارضی ایران را در هم بشکنند؟

دقیقا، این تروریزم علیه زندگی است.

من در اینترنت مرتبا اخبار جهان را دنبال می کنم. متاسفانه این حرف های که مردم باید بزنند در تعداد کمی از رسانه هاست که آنها نیز تحت کنترل قرار دارند. ایران چه امکاناتی دارد که این حرف ها را به گوش بخش بزرگی از مردم برساند متاسفانه ما رسانه محدودی هستیم و این امکان را نداریم.

شما هزاران یا صدها هزار بیننده دارید که من امیدوارم به میلیون ها برسد. من می توانم از مردم سوییس که سوالات یا ابهامات در مورد ایران دارند دعوت کنم آزادانه به کشورما بیایند هزاران نفر از سوییس سالانه به ایران می روند ما به آنها خوش آمد می گوییم و خودشان می توانند در محل از وضعیت مطلع و آگاه شوند. ایرانیان ملتی میهماننوازند. ما اصلا خارجی ستیز نیستیم.

وضعیت زیر ساختاری در ایران چگونه است؟ تصویر ما آنچنانی است که از دنیای عرب مانند یمن و لیبی می آید یا حتی از افغانستان و پاکستان و همه را یک جور می ببینیم. تهران چگونه شهری است آیا مانند پاریس، کپنهاگ و برلین است یا ما باید به گونه دیگری تصور داشته باشیم؟

ما مناطق مختلفی در تهران داریم. برخی از آنها مثل سوییس و پاریس است آسمانخراشهای بلند در این مناطق وجود دارد در بخش جنوب تهران خانه ها کوچک تر بوده و مردم زندگی ساده تری دارند. اما در ایران امروز ما کسی را نداریم که گرسنه باشد. کسانی نداریم که نیازمند مایحتاج اولیه باشند. خدمات پزشکی ایران یکی از بالاترین در جهان است. برخی از جراحی ها مانند پیوند قلب و پیوند کلیه به میزان هزاران مورد انجام می گیرد. و بسیاری جراحی های حرفه ای با قیمت بسیار ارزان تر از اروپا انجام می پذیرد.

شواهد حکایت از آن دارد که همه تدابیر که علیه شما از سوی غرب با هدف اعمال فشار اتخاذ شده نتایج معکوس داشته است؟

دقیقا. در ابتدای پیروزی انقلاب ما نیازمند پزشک از هند و بنگلادش بودیم اما در حال حاضر ما چهار میلیون دانشجو در دانشگاهها داریم. پزشکان زیادی خارج از ظرفیت داریم که حتی می توانیم به سوییس هم صادر کنیم(خنده)

من شنیده ام که در روستاهای سوییس کمبود پزشک وجود دارد. این تبادل بین المللی باید باشد تا بهتر بتوانیم همدیگر را درک کنیم. هدف برنامه من اینست که اطلاعات بیشتر به مردم بدهم تا ایران را بهتر بشناسند. سوال شخصی است که برایم جالب است از شما بپرسم و آن مربوط به روابط سوریه و ایران است. ما در اینجا مرتب می شنویم که اسد خیلی خشونت بار علیه مردم خود عمل می کند و مردم را تحت فشار قرار می دهد و ایران از رژیم اسد در این زمینه حمایت و پشتیبانی می نماید؟

در سوریه وضعیت بسیار پیچیده است. در یک سال گذشته کشورهای مختلف در سوریه یک جنگ همه جانبه علیه ملت سوریه به راه انداختند. امروز و هر روزه یک یا دو عملیات تروریستی با هدف تغییر رژیم در این کشور انجام می گیرد. ایالات متحده می گوید اسد باید برود نخست وزیر انگلیس هم همین را می گوید. این در حالی است که مردم سوریه هستند که باید در این زمینه تصمیم بگیرند. ما عقیده داریم که هیچ کشوری در خارج نباید مداخله ای در امور کشور دیگر داشته باشد و هیچکس متاسفانه به درد و رنج مردم توجهی ندارد. هزاران نفر از مردم سوریه از سنی گرفته تا مسیحی با عملیات تروریستی قتل عام شده اند - در افغانستان نیز آمریکاییها به خانواده ها حمله نموده و زن و بچه مردم را می کشند و آنها همزمان در سوریه به تروریست ها کمک می کنند تا بمب بسازند و مردم بیشتری را بکشند مسلما هر دوی اینها جنایت علیه مردم این دو کشور است. این وضعیتی است که امروز در سوریه وجود دارد.

پس این موضوع مربوط به دو کشور مستقلی می شود که نمی خواهند کشورهای دیگر در امور داخلی آنها مداخله نمایند؟

دقیقا.

من این مواردی که می بینم نشان از آن دارد که کشورهایی بدنبال تسلط خود بر دیگری می باشند. آیا ایران هم این حق را برای خودش قائل است که به عنوان یک قدرت جهانی مطرح باشد؟

ما می خواهیم قدرتی در قد و قواره خودمان باشیم و این امکان را داشته باشیم که از استقلال مان دفاع کنیم ما هیج مقاصد جاه طلبانه ای در قبال همسایگانمان نداریم. تاریخ نشان داده که ایران کشوری توسعه طلب نبوده و ما از مرزهای خودمان که در طول چهار صد سال گذشته مرتبا از سوی قدرت های خارجی کوچک تر شده، دفاع می کنیم و اجازه نمی دهیم که بیش از این ما را کوچکتر نمایند. این سیاست توسعه طلبانه نیست دفاع مشروع است.

آیا امروز اختلافاتی با همسایگان به صورت مسلحانه وجود دارد؟

نه از سوی ما، بلکه آنها از سوی قدرت های بزرگ علیه ما تحریک می شوند. قدرت های بزرگ کشورهای عرب خلیج فارس را تحریک می کنند که ایران علیه شماست اما فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی اشغال شده و خطر اصلی نیز این رژیم است.

اگر شما یک آرزو داشتید و آن را در رسانه های جهانی بگویید که تصویر کشور شما را به گونه درست تشریح نمایید چه می گفتید؟

ما همیشه پیام همکاری را با تمام دنیا به اضافه ابرقدرتها اعلام می کنیم. اگر آنها این پیام را درک نمایند ما به آسانی می توانیم با یکدیگر بنشینیم و مشکلات را حل و فصل نمائیم. ما بیش از این نمی خواهیم.

بر می گردیم به یک نکته ای که شخصا به خود شما ارتباط پیدا می کند. شما در خصوص رسانه ها یک مبتدی نیستید.

من با رسانه ها تا حدودی کار کردم.

خوب، آن مدتی که شما در زمینه رسانه ها فعال بودید. آن زمان نظرات شما در خصوص سیستم چگونه بود؟ آیا نظرات انتقادی هم به سیستم داشتید؟

شما می دانید که رسانه ها در ایران نسبت به دولت بیشتر موضع انتقادی تا تائید کننده دارند. دولت فعلی و مجلس بصورت مرتب و روزانه مورد انتقاد قرار می گیرند. حتی گاهی به دادگاه می روند ولی رسانه ها کار خود را انجام می دهند و پارلمان هم وظیفه خود را انجام می دهد. رسانه هایی که انتقاد سازنده می کنند و نه اینکه از سوی دیگران و خارجیها تحریک شده و علیه منافع کشور فعالیت نمایند این رسانه ها نقش ستون دمکراسی را ایفاء می نمایند. چگونه بدون انتقاد سازنده دولت میتواند راه خود را پیدا کند. بطور کلی من هم عقیده شما می باشم.

مهم اینست که مردم یک جانبه به آنها اطلاعات داده نشود. من هم یک زمانی هشت سال در ارتش آلمان بودم. و در آن زمان جنگ سرد کلاسیک وجود داشت. آن زمان هم این تصویر دشمن فرضی وجود داشت که هر لحظه پیمان ورشو به ما حمله خواهد کرد. بعد از آن که بخاطر حرفه ام به خیلی از کشورهای عضو این پیمان سفر کردم با مردم بسیاری صحبت کردم ولی حتی یک نفر از آنها این را تاکید نکرد که دلیلی داشته باشد که یک زمان به آلمان حمله نماید. آیا این امکان وجود ندارد که عده اندکی افکار دستکاری شده را به ما ارائه دهند؟

مسلما، به عنوان مثال در موضوع ایران ، ما مردم خودمان و مردم غریبه را دوست داریم . وقتی خارجی ها به کشور ما می آیند توجهی که به آنها می شود خیلی بیشتر از آن است که به مردم خودمان می شود. بخاطر اینکه از کودکی این امر را فرا گرفته ایم که با خارجیان با احترام برخورد نمائیم. در زمینه کشورهای اروپایی، سوییس جایگاه ویژه ای نزد ما دارد. برای اینکه سوییس ارزش هایی مانند استقلال و بیطرفی دارد که این ارزش ها در قانون اساسی ما درج شده است. ما علاقمندیم با اروپاییان در صلح و دوستی زندگی و همکاری کنیم و تمایلی به برخورد نداریم. ما امیدواریم که رسانه هایی مانند رسانه شما کمک کنند که ما به این موضوع دست پیدا نمائیم.