درخواست ایتالیا برای بازگشت دوباره گروه 8

این مقام ایتالیایی در جریان کنفرانس خبری روز گذشته با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا درکاخ‌سفید گفت: «موضع ترامپ در زمینه تقسیم منصفانه هزینه‌های دفاعی میان کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و نیز بازگشت روسیه به گروه ۷ کاملا منطقی است.»

وی افزود: « من هم همین موضع را دارم.اگر بخواهم رک صحبت کنم باید بگویم که ترامپ اهمیت توازن در هزینه‌های دفاعی ناتو را مشخص کرد. این وضعیت به طور سنتی متناسب نبود و چنین  موضع‌گیری کاملا منطقی است.»

کنته تاکید کرد که از این موضوع حمایت خواهد کرد ضمن اینکه می‌کوشد تا در میان دیگر اعضای ناتو هم آن را مطرح کند.

نخست‌وزیر ایتالیا در بخش دیگری از سخنانش گفت: «ایتالیا معتقد است که مذاکره میان آمریکا و روسیه از اهمیت اساسی برخوردار است و به این وسیله می‌توان در زمینه ثبات و صلح جهانی اقدام کرد.» وی در عین حال به روابط اقتصادی حساس کشورش با روسیه اشاره کرد. کنته همچنین تاکید داشت که تحریم‌هایی که علیه روسیه اعمال شده‌اند تاثیری بر جامعه و  عملکرد شرکت‌های اقتصادی کوچک و متوسط ندارند.

چندی پیش و در پی برگزاری نشست گروه هفت، کنته خواستار بازگشت روسیه به این گروه و تشکیل مجدد گروه ۸ شده بود. وی معتقد است که این اقدام به سود همه طرف‌ها خواهد بود.

در پی بالا گرفتن اختلاف میان روسیه و غرب در زمینه تحولات شرق اوکراین و پیوستن شبه جزیره کریمه به روسیه، در دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» رئیس جمهور پیشین آمریکا، سران بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، کانادا و ژاپن، خروج روسیه را از گروه ۸ موسوم به هشت کشور بزرگ صنعتی جهان، اعلام کردند. آنها اعلام کردند که تا زمانی که روسیه در سیاست خود تجدید‌نظر نکند، همچنان به این رویه ادامه خواهند داد.