هشدار آلمان به آمریکا

به نقل از روزنامه "دی ولت" آلمان، "کریستین لیندنر"، وزیر دارایی آلمان از حزب لیبرال دموکرات به شدت با اردوگاه دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مشکل دارد.

وی در حاشیه نشست سالانه صندوق بین المللی پول و بانک جهانی به خبرنگار آمریکایی درباره واکنش آلمان در صورت آغاز جنگ تجاری با اتحادیه اروپا هشدار داد. "بیلد" به نقل از این مقام آلمانی نوشت: در اختلافات تجاری هیچ برنده ای وجود ندارد و فقط بازنده وجود خواهد داشت.

این بیانیه به مذاق یکی از نزدیکان "دونالد ترامپ"، نامزد جمهوری خواه ریاست جمهوری آمریکا خوش نیامد. ریچارد گرنل، سفیر سابق آمریکا در برلین، پس از این مصاحبه در پلتفرم آنلاین ایکس به لیندنر حمله کرده و اظهار داشت: لیندنر "ساده لوح" است که معتقد است روسای بازرگانی آلمانی چنین اظهاراتی را از سوی وزیر دارایی آلمان تایید می کنند. وی تاکید کرد: رهبران تجاری آلمان مرتباً با دونالد ترامپ تماس می گیرند تا مشخص کنند که سیاست های او را دوست دارند و می خواهند با او کار کنند.

لیندنر سپس در واکنش به این اظهارات ریچارد گرنل گفت که که اگر روسای شرکت های آلمانی واقعاً خواهان اعمال تعرفه های آمریکا بر محصولات آلمانی باشند، «تعجب بزرگی» خواهد بود. لیندنر با ذکر حروف اول خود در انتهای پست نوشت: «فقط یک نام به من بده، ریچارد!». وی در ادامه نوشت: آیا ما نباید به همکاری های ترانس آتلانتیک ادامه دهیم؟ ما متحد هستیم!»

گرنل در سال 2018 به عنوان سفیر ایالات متحده به آلمان آمد و به سرعت به دلیل اظهارات جنجال برانگیز خود که به گفته منتقدان مناسب موقعیت او نبود باعث نارضایتی هایی شد. برای مثال، کارستن اشنایدر، سیاستمدار حزب سوسیال دموکرات او را در آغاز سال 2019 به شکست کامل متهم کرد و ولفگانگ کوبیکی، معاون حزب لیبرال دموکرات خواستار اخراج او شد. گفته می شود در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات، گرنل شانس این را دارد که وزیر امور خارجه آمریکا شود.

لیندنر روز جمعه در مصاحبه‌ای با رویترز هم اظهار داشت که مبارزات انتخابتی میان دونالد ترامپ و کامالا هریس در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را دنبال می‌کند . وی تاکید کرد که در دولت آتی ایالات متحده خطر اعمال تعرفه بر کالاهای دو سوی اقیانوس اطلس وجود دارد.

وزیر دارایی آلمان تاکید کرد: هر کسی که وارد کاخ سفید شود، مجبوریم دوره جدیدی از دیپلماسی با شرکای آمریکایی را آغاز کرده و تاکید کنیم که ما بجای اعمال تعرفه‌های جدید به یک توافقنامه تازه‌ای میان آمریکا و اتحادیه اروپا نیاز داریم.

موسسه اقتصادی آلمان (IW) هم اخیرا در گزارشی اعلام کرد که اگر "دونالد ترامپ"، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در ماه نوامبر مجددا انتخاب شود، دوره چهار ساله او ممکن است برای آلمان در جنگی تجاری 180 میلیارد یورو (تقریبا 194.2 میلیارد دلار) هزینه در بر داشته باشد.

بر اساس این گزارش، وعده ترامپ برای افزایش تعرفه‌ها در کاهش کسری تجاری آمریکا می‌تواند اختلالات قابل توجهی در تجارت جهانی ایجاد کند.

اتحادیه اروپا در این شرایط پیش‌نویس استراتژی متقابل در برابر چنین تهدیدی تهیه کرده است به گونه ای که اگر دولت ترامپ تعرفه‌های وارداتی را به 10 درصد برای اتحادیه اروپا و 60 درصد برای چین افزایش دهد، اتحادیه اروپا نیز افزایش‌هایی معادل در تلافی این مورد اعمال خواهد کرد.

نتایج یک بررسی هم که اخیرا انجام شده است نشان می‌دهد که تقریباً نیمی از شرکت‌های صنعتی آلمان از پیامدهای منفی برای فعالیت‌های خود در صورت پیروزی "دونالد ترامپ"، نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هراس دارند.

ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا بین سال‌های 2017 تا 2021، جرقه درگیری تجاری با چین را برانگیخت و مجموعه ای از تعرفه های تنبیهی را بر محصولات اتحادیه اروپا اعمال کرد. او در جریان مبارزات انتخاباتی اعلام کرد که برای کالاهای کشورهایی که «سال‌هاست ما را دریده‌اند» تعرفه‌های ده تا 20 درصدی وضع خواهد کرد.