کره شمالی گوترش را متهم کرد

خبرگزاری یونهاپ با انتشار این خبر افزود: کره‌شمالی آنتونیو گوترش را به این علت که از پیونگ‌یانگ خواسته تا در مورد تخریب راه‌های ارتباطی بین دو کره خویشتن‌داری کند، درحالیکه در مورد نفوذ پهپادهای کره جنوبی به همسایه شمالی سکوت اختیار کرده، به اتخاذ سیاست‌های دوگانه متهم کرد.

بنابراین گزارش، کیم سون گیونگ (Kim Son-gyong) معاون وزیرخارجه کره‌شمالی در امور سازمان های بین المللی پس از آنکه گوترش بدنبال انفجار راه‌ها و خطوط‌آهن بین دو کره که با تصمیم پیونگ‌یانگ در روز سه شنبه (۲۴ مهرماه ۱۴۰۳) صورت گرفت، خواستار تلاش‌ها برای کاهش تنش‌ها و از سرگیری مذاکرات شد، بیانیه‌ای در این خصوص صادر کرد.

دراین بیانیه که توسط «خبرگزاری مرکزی کره» (خبرگزاری رسمی کره شمالی) انتشار یافت، آمده است: ناخرسندی عمیق خود را در این مورد ابراز و اظهارات مداخله جویانه در امور داخلی کره شمالی را به شدت رد می‌کنم.

یونهاپ در ادامه گزارش داد: این مقام وزارت امور خارجه کره شمالی اعلام کرد که تخریب راه‌ها و خطوط راه آهن در داخل قلمرو و حق حاکمیتی کره شمالی بوده و دبیرکل سازمان ملل نباید موضوع مداخله جویانه‌ای اتخاذ کند.

این مقام رسمی وزارت خارجه کره شمالی در ادامه از گوترش خواست تا اقدام ارتش کره جنوبی را در فرستادن پهپادها به داخل حریم هوایی کره شمالی را محکوم کند که «نقض عمدی» قلمرو و حاکمیت کره شمالی محسوب می‌شود.

کیم سون گیونگ اعلام کرد: اظهارات یکجانبه و طرفدارانه رئیس سازمان ملل می تواند چراغ سبزی به آمریکا و کره جنوبی برای شعله‌ور ساختن جنگ علیه کره شمالی باشد. هشدار می‌دهیم که او می‌تواند مسئول تشدید تنش‌ها در شبه جزیره کره شناخته شود.

 کره شمالی مورخ سه‌شنبه ۲۴ مهر ماه ۱۴۰۳ پس از وعده قطع ارتباط جاده‌ای و ریلی بین دو کشور، بخش‌هایی از مسیرهای مواصلاتی به سمت کره جنوبی را منفجر کرد.

به گفته رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی در این تاریخ، ارتش کره شمالی انفجارهایی را انجام داد که گمان می‌رود با هدف قطع ارتباط جاده‌های «گئونگ‌گی» و «دونگ‌هه» انجام شده باشد و در حال انجام فعالیت‌های بیشتر با استفاده از تجهیزات سنگین است.

کره جنوبی در واکنش به اقدام همسایه شمالی خود، با انتشار بیانیه ای، به شدت انفجار بخش شمالی جاده بین دو کره توسط پیونگ یانگ را محکوم کرد و آن را یک اقدام بسیار غیرمعمول خواند.