انتقاد تند یونیفل از نیروهای اسرائیلی

 یونیفل اعلام کرد که طی امروز یکشنبه عبور ۳ گروه از نیروهای ارتش اسرائیل از خط آبی به سمت لبنان را رصد کرده است.

یونیفل افزود: ۲ تانک مرکاوای اسرائیل دروازه پایگاه ما در رامیا را تخریب کرده و به زور وارد پایگاه شدند و پس از ۴۵ دقیقه آنجا را ترک کردند؛ ۱۵ سرباز ما بر اثر استنشاق دود ناشی از تیراندازی نیروهای اسرائیلی به پایگاه ما در رامیا، دچار حالت خفگی شدند.

نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان همچنین اعلام کرد: سربازان ارتش اسرائیل دیروز حرکت پشتیبانی نیروهای ما در نزدیکی شهرک میس الجبل را متوقف کرده و مانع از انجام مأموریت این نیروها شدند.

یونیفل همچنین گفت: از ارتش اسرائیل خواستیم تا درباره این تجاوزات وحشتناک علیه نیروهای ما توضیح بدهد، اسرائیل باید به حفظ سلامتی و امنیت نیروهای حافظ صلح پایبند باشد.

سازمان ملل متحد خط مرزی موسوم به «خط آبی» را در سال ۲۰۰۰ بین لبنان و فلسطین اشغالی ترسیم کرد. این خط بصورت دقیق با مرزهای رسمی همخوانی ندارد و نیروهای رژیم صهیونیستی بارها تلاش کرده‌اند از آن عبور کنند.

از سوی دیگر نتانیاهو امروز در تکاپو برای توجیه حملات به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان (یونیفل) مدعی شد: به دبیرکل سازمان ملل می‌گویم که امتناع شما از تخلیه سربازان یونیفل آنها را به گروگان حزب‌الله تبدیل می‌کند. متأسفانه برخی از رهبران اروپایی به جای انتقاد از اسرائیل، باید انتقاد خود را متوجه حزب‌الله کنند.

وی با چشم پوشی از حملات اخیر به نیروهای یونیفل ادعا کرد: ما هر کاری که می‌توانستیم برای جلوگیری از آسیب رسیدن به سربازان یونیفل در جنوب لبنان انجام دادیم.

این ادعاها پس از آن از زبان نتانیاهو بیان شد که یونیفل دیروز شنبه اعلام کرد: در پی مجروح شدن ۲ سرباز اندونزیایی در تیراندازی روز پنج‌شنبه تانک‌های اسرائیلی به برج مراقبت در پایگاه الناقوره و ادامه حملات روز جمعه، ۲ نیروی سریلانکایی و یک صلحبان دیگر اندونزیایی نیز مجروح شده‌اند.

حدود ۱۰ هزار نیروی صلح‌بان بین‌المللی در چارچوب ماموریت یونیفل در جنوب لبنان فعالیت می‌کنند که تقریبا یک هزار و ۲۰۰ نفر آنها را نیروهای ایتالیایی تشکیل می‌دهند.

یونیفل درواقع نیروهای موقت سازمان ملل متحد در لبنان هستند که توسط شورای امنیت در مارس ۱۹۷۸ برای تایید خروج رژیم صهیونیستی از لبنان، بازگرداندن صلح و امنیت بین‌المللی و کمک به دولت لبنان در بازگرداندن اقتدار موثر در منطقه ایجاد شد.