آلمان به دنبال استقرار یگان ضد ترور در دریای بالتیک مستقر

روزنامه "تاگس اشپیگل" در مطلبی نوشت: نانسی فایزر، وزیر کشور فدرال آلمان در حال مسلح کردن پلیس فدرال آلمان در دریای شمال و بالتیک است. هفته نامه "اشپیگل" روز جمعه گزارش داد، یک واحد دریایی از GSG 9 قرار است به طور دائم در Neustadt، Schleswig-Holstein مستقر شود.

از این شهر دریای بالتیک، نیرویی که در عملیات ضد تروریستی تخصص دارد باید بتواند در شرایط بحرانی با سرعت بیشتری مداخله کند. دلیل این اقدام دولت فدرال آلمان تهدیدات برای زیرساخت های حیاتی عنوان شده است.

بر اساس این گزارش، محافل امنیتی همچنین اعلام کردند که خطر اقدامات خرابکارانه در دریای شمال و بالتیک با حملات به خطوط لوله گاز نورد استریم مشخص شد. در نتیجه، توانایی پلیس فدرال آلمان برای واکنش باید افزایش یابد.

این نیروها و ارتش آلمان مدتی است که این مسئله را مورد بررسی قرار داده اند که ده ها کشتی جاسوسی روسیه به طور گسترده در حال نقشه برداری از شبکه متراکم خطوط لوله و سایر خطوط زیردریایی در کف دریاهای شمال و بالتیک هستند.

وزارت کشور فدرال آلمان البته با استناد به "دلایل تاکتیکی" این استقرار را در برابر خبرگزاری AFP تأیید نکرد. با این حال، یک سخنگوی این وزارتخانه اعلام کرد که GSG 9 "قابلیت ها و منابعی برای عملیات دریایی دارد." این سخنگو اعلام کرد: با توجه به موقعیت‌های تهدید کنونی، مانند اقدامات خرابکارانه در زیرساخت‌های حیاتی یا تهدیدات تروریستی، توانایی بحران و واکنش سریع مهم است، بنابراین نیروها باید بتوانند به سرعت جابجا و مستقر شوند.

واحدهای دریایی GSG 9 دارای قایق های تندرو هستند و غواصان آموزش دیده ویژه را استخدام می کنند. آنها می توانند از کشتی های پلیس فدرال برای عملیات استفاده کنند. GSG 9 قبلاً سه واحد عملیاتی در Sankt Augustin در نزدیکی بن و یک واحد در برلین برای عملیات ضد ترور داشت.

فایزر آخرین بار در ماه اوت در کشتی عملیاتی پلیس فدرال "Neustadt" در دریای بالتیک ایده ای از قابلیت های دریایی ارائه داد.

در پایان سپتامبر 2022، چندین انفجار به دو خط لوله گاز نورد استریم 1 و 2 آسیب رساند و آنها را قطع کرد. این انفجارها در نزدیکی جزیره بورنهولم در دریای بالتیک دانمارک ثبت شده است. کمی بعد، چهار نشت در سه خط از چهار خط لوله نورد استریم کشف شد.

گاز طبیعی روسیه قبلاً از طریق نورد استریم 1 به آلمان می رفت. نورد استریم 2 به دلیل جنگ روسیه علیه اوکراین و بحث های سیاسی پس از آن هنوز عملیاتی نشده بود.

اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان خرابکاری خط لوله نورد استریم در دریای بالتیک را "اقدامی تروریستی" توصیف کرده و اعلام کرده که می‌خواهد عاملان آن را در آلمان به دست عدالت بسپارد. وی در یک گفتگوی شهروندان در اواسط سپتامبر گفت که تصمیم روشنی در این باره اتخاذ کرده است.

وی در این باره گفت : این بدان معناست که ما از همه مقامات امنیتی و دادستان کل فدرال می خواهیم که بدون رعایت حال کسی در این باره تحقیق کنند. وی تاکید کرد: هیچ چیزی پنهان نمی شود. ما می خواهیم کسانی را که این کار را انجام داده اند، در صورتی که بتوانیم به دست آوریم و به دادگاهی در آلمان ببریم.

البته هنوز مشخص نیست که چه کسی دستور این جنایت را صادر کرده است. گمان می رود که این اقدام مربوط به جنگ روسیه علیه اوکراین باشد. اما در آلمان در جریان تحقیقات در این باره دادستان کل فدرال آلمان اولین حکم بازداشت یک شهروند اوکراینی را صادر کرده است.

نشریه "دی سایت"، زوددویچه سایتونگ و "آ اردی" آلمان در اواسط ماه اوت گزارش دادند که این مرد و دو تبعه اوکراینی دیگر - یک مرد و یک زن - مظنون به ارتکاب این جنایت هستند. بر اساس گزارش ها، گفته می شود که آنها در این حملات دست داشته‌اند. این نشریه ها گزارش دادند که آن ها غواصانی بوده اند که مواد منفجره روی خطوط لوله کار گذاشته بودند. دفتر دادستانی فدرال نخواست در مورد این گزارش های رسانه ای اظهار نظر کند.

حالا دولت فدرال آلمان واحد GSG-9 را در دریای بالتیک برای مقابله با این گونه تهدیدات مستقر می کند.

به این ترتیب با توجه به اقدامات خرابکارانه احتمالی، دولت فدرال آلمان پلیس فدرال در دریای بالتیک را مسلح می کند. بر اساس گزارش رسانه ها، یک واحد عملیات دریایی از واحد ویژه GSG 9 در آینده به طور دائم در Neustadt در Schleswig-Holstein مستقر خواهد شد.

هفته نامه اشپیگل گزارش داد که نانسی فایزر، وزیر کشور فدرال آلمان تصمیم به مکان یابی در این باره کرده است. از طرف Neustadt، نیروی متخصص در عملیات ضد ترور باید بتواند سریعتر در موقعیت های بحرانی مداخله کند. در محافل امنیتی گفته شد که خطر اقدامات خرابکارانه علیه زیرساخت های حیاتی در دریای شمال و دریای بالتیک با حملات به خطوط لوله گاز نورد استریم آشکار شده است؛ در نتیجه، توانایی پلیس فدرال برای واکنش باید افزایش یابد.