تسلیم شدن جایی در قاموس نصرالله ندارد

 در سایه تشدید درگیری‌ها در مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی، به ویژه بعد از تجاوزات وحشیانه رژیم اشغالگر به جنوب لبنان طی چند روز گذشته، یک مقام نظامی سابق صهیونیست درباره عواقب گسترش جنگ با حزب‌الله و ورود زمینی ارتش اسرائیل به لبنان، هشدار داد.

حزب‌الله با واژه تسلیم بیگانه است

ژنرال «رونین مانیلیس» سخنگوی پیشین ارتش رژیم صهیونیستی طی سخنانی به این منظور نسبت به ورود زمینی ارتش اسرائیل به لبنان هشدار داده و گفت که اسرائیل طی روزهای اخیر تصمیم گرفت از زور نظامی استفاده کند تا بتواند (سید) حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله را وادار به عقب نشینی کرده و کاری کند که نصرالله بگوید من از معادله‌ای که برای حمایت از غزه ترسیم کردم، عقب نشینی می‌کنم.

این ژنرال صهیونیست افزود، روشن است که نصرالله حزب خود را برای دفاع از حماس و یحیی السنوار، رئیس دفتر سیاسی این جنبش تشکیل نداده، اما زمانی که تصمیم گرفت در این جنگ شرکت کند، به طور کامل وارد آن شد و اکنون نمی‌توان با استفاده از زور او را وادار به عقب نشینی کرد. باید اشاره کنیم که جنگ سومی با لبنان در کار نیست؛ بلکه این جنگ در واقع جنگ اول با محور مقاومت خواهد بود.

وی ادامه داد که ما بیش از هر زمان دیگری به جنگ نزدیک شده‌ایم و اسرائیل همه جهان را به چالش خواهد کشید تا وضعیت جبهه شمالی را حل و فصل کند. ما تلاش می‌کنیم باور کنیم که نصرالله پرچم سفید را بالا خواهد برد، اما واقعیت این است که این امر (تسلیم شدن) در قاموس او نیست.کابینه اسرائیل تصور می‌کند که اگر استفاده از زور را افزایش دهد، مسئله سریع حل و فصل می‌شود اما این یک اشتباه اساسی است.

ورود زمینی ارتش اسرائیل به لبنان آرزوی نصرالله است

این مقام نظامی سابق صهیونیست تصریح کرد، در واقع حمله زمینی ارتش اسرائیل به لبنان بزرگترین آرزوی نصرالله است؛ زیرا این موقعیتی است که امتیازات زیادی برای او دارد و میزان عیارش را نشان خواهد داد. بنابراین سوال ما اکنون این است که آیا کابینه اسرائیل زمانی که تصمیم به تشدید درگیری‌ها به این شکل گرفت، به این مسئله فکر کرده بود که جایگزین‌هایی که ارائه داده هدف آن را محقق نمی‌سازند؟ ما هر روز شاهد اموری هستیم که انتظارش را نداشتیم و به زودی به دوره رکود خواهیم رسید. با توجه به تجربه‌ای که در جبهه جنوب نوار غزه داشتیم، در واقع تصمیماتی که اسرائیل می‌گیرد بدون فکر کردن است.

رونین مانیلیس گفت که ما در رسانه‌های بین‌المللی تلاش می‌کنیم به عنوان طرفی شناخته شویم که به شکل نامناسبی مورد حمله قرار گرفته‌ایم و من در اینجا احساس می‌کنم که در گفتمان بین‌المللی اسرائیل شکستی وجود دارد.

3 سناریو برای پایان جنگ غزه

وی در سخنان دیگری هم اظهار داشت جنگ غزه روی یک دور باطل افتاده و ما تا پیروزی مطلق فاصله زیادی داریم و همه چیز به سمت سه احتمال پیش می‌رود:

-اول اینکه احتمال دارد، جنگ توسط دیوان بین‌المللی دادگستری یا دیوان کیفری بین المللی پایان یابد و با توجه به تحولات نوار غزه، این سناریو بسیار محتمل است.

-احتمال دوم این است که جنگ به همین شکلی که هست متوقف گردد، به طوری که اسرائیل بدون رسیدن به هیچ پیروزی روشنی، در اینجا و آنجا دست به عملیات‌های پراکنده بزند.

-اما احتمال سوم هم این است که اسرائیل جنگ را به صورت یک طرفه متوقف کند و بعد از آن به مسائل راهبردی بپردازد، اسرای اسرائیلی را از غزه برگرداند، آوارگان اسرائیلی را به خانه‌هایشان بازگرداند و مشکلات امنیتی در مرزها با لبنان را حل کند.

سخنگوی پیشین ارتش رژیم صهیونیستی در ادامه به مانع تراشی‌های بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم در مذاکرات آتش بس و تبادل اسرا اشاره و اعلام کرد که نتانیاهو هرگز نمی‌خواهد معامله تبادل اسرا با حماس را بپذیرد و در هر زمان، شروطی از خود ابداع می‌کند که مذاکرات را بر هم می‌زند.