مقر موساد که هدف حزب الله بود دقیقا کجاست؟

حزب‌الله لبنان اعلام کرده که در ساعات اولیه چهارشنبه با موشک بالستیک ۱۷ تنی «قادر ۱» مقر فرماندهی موساد در حومه تل‌آویو را هدف قرار داده است. در بیانیه حزب‌الله آمده که این مرکز مسئول ترور فرماندهان و انفجار پیجرها بوده است.

رسانه‌های عبری از جمله تارنمای «یسرائیل هیوم» با اشاره به اینکه حزب‌الله برای نخستین بار از زمان آغاز جنگ غزه با موشک بالستیک از لبنان تل‌آویو را هدف قرار داده، نوشته‌اند این حمله در ساعت ۶ و ۲۹ دقیقه صبح انجام شده است، ‌ یعنی همان زمانی که عملیات طوفان الاقصی از غزه آغاز شد. گفته شده، نزدیک به یک میلیون صهیونیست در تل‌آویو تنها طی چند دقیقه پس از شلیک موشک به پناهگاه‌ها هجوم برده‌اند.

در حالی که در بیانیه حزب‌الله از هدف قرار گرفتن این مقر صحبت شده، برخی منابع عبری مدعی شده‌اند که این موشک توسط سامانه پدافند هوایی فلاخن داوود (مختص رهگیری موشک‌های میان‌برد) رهگیری شده است. برخی منابع دیگر نیز از رهگیری این موشک توسط سامانه آرو خبر داده‌اند.

هدف حزب‌الله در حومه تل‌آویو کجا بود؟

مقری که حزب ‌الله هدف قرار داده در اردوگاه‌های گلیلوت در شهر رمات هشارون قرار دارد

این پایگاه با مساحتی بالغ بر ۱۸۷۰ دونم شامل پایگاه مرکزی واحد اطلاعاتی معتبر ۸۲۰۰ است.

این پایگاه‌ها همچنین شامل کمپ هرتزوگ است که مدرسه بخش اطلاعات نظامی (امان) و کمپ دیان در آن قرار دارد.

مقر سرویس اطلاعاتی و مأموریت‌های ویژه موساد، مرکز میراث اطلاعاتی و محل بزرگداشت کشته شدگان سرویس‌های اطلاعاتی اشغالگران نیز در نزدیکی این اردوگاه‌ها قرار دارد.

مقر سرویس اطلاعاتی و مأموریت‌های ویژه موساد

یکی از مقرهایی که هدف موشک بالستیک حزب‌الله بود مقر سرویس اطلاعاتی و مأموریت‌های ویژه موساد بوده است که به گفته حزب‌الله، مرکز مسئول ترور فرماندهان مقاومت لبنان و انفجار اخیر دستگاه‌های ارتباطی از جمله پیجرها بوده است. سازمان موساد چندین بخش دارد که برخی از آنان عبارتند از:

بخش جمع‌آوری اطلاعات: بزرگ‌ترین بخش موساد است و مسئولیت عملیات جاسوسی را برعهده دارد.

بخش همکاری و اقدام سیاسی (وادات) : فعالیت‌های سیاسی و همکاری با سرویس‌های اطلاعات خارجی کشورهای به اصطلاح دوست را انجام می‌دهد.

بخش عملیات ویژه (متساوا) : ترورهای بسیار حساس و اقدامات شبه نظامی از جمله پروژه‌های ربودن افراد خاص را بر عهده دارد. به نظر می‌رسد که مقر این بخش جزو اهداف حمله موشکی حزب‌الله بوده است.

بخش تبلیغات و ضد تبلیغات: مسئول اجرای جنگ روانی، تبلیغات و عملیات فریب است.

بخش تحقیقات: مسئول تولید اطلاعات نظیر گزارش‌های روزانه، خلاصه وضعیت‌های هفتگی و گزارش‌های مشروح ماهانه است.

بخش تکنولوژی: مسئول توسعه فناوری‌های پیشرفته برای پشتیبانی فنی از عملیات‌های گسترده موساد است.

سانسور تلفات حملات حزب‌الله

با وجود حملات سنگین حزب‌الله به مناطق مخلتلف در سرزمین‌های اشغالی در چند روز گذشته، هیچ آماری از تلفات این حملات منتشر نشده است.

اورن زیو اورن زیو روزنامه‌نگار و مفسر سیاسی اسرائیلی، با اشاره به سانسور گسترده اخبار جنگ در سرزمین‌های اشغالی می‌گوید بخش گسترده‌ای از این سانسور توسط ارتش اعمال می‌شود اما علاوه براین، رسانه‌های این منطقه خودسانسوری نیز دارند، ‌ رویه‌ای که از هفتم اکتبر سال ۲۰۲۳ تشدید شده و هدفش پنهان کردن واقعیت‌های جنگ از افکار عمومی اسرائیل است.

آنطوان شلحت کارشناس امور اسرائیل نیز با اشاره به اینکه از زمان آغاز تشدید تنش‌ها در جبهه شمالی اسرائیلی‌ها سعی کرده‌اند در دو سطح از کنترل نظامی استفاده کنند به خبرگزاری الجزیره گفته:

سطح اول کنترل ارتش اسرائیل خارجی است که با تشدید جنگ در غزه و تلاش برای انتقال آن به لبنان انجام می‌شود.

سطح دوم، مربوط به جبهه داخلی رژیم اشغالگر بوده و با تشدید سانسور نظامی و سلب آزادی رسانه‌ها همراه است.

به‌گفته شلحت، سیاست سانسور نظامی اشغالگران همزمان با جنگ در لبنان تشدید شده است و به همین دلیل پس از عملیات‌های دقیق و ضربات سخت حزب‌الله در جبهه شمالی هیچ گزارشی از تلفات و خسارت‌های در این جبهه منتشر نمی‌شود.

به‌گفته این کارشناس، سانسور نظامی شدید در زمینه تلفات جبهه شمالی، ناشی از موفقیت حزب‌الله در ایجاد کمربند امنیتی در مناطق و اراضی تحت سیطره اسرائیلی‌هاست.

مشخصات موشک بالستیک قادر ۱

برد موشک: قادر ۱ از دسته موشک‌های بالستیک دوربرد است که توانایی هدف‌گیری مناطق راهبردی و مراکز فرماندهی در عمق خاک دشمن را دارد.

دقت بالا: قادر ۱ به سیستم‌های هدایت پیشرفته‌ای مجهز هستند که به آن امکان می‌دهد با دقت به اهداف مشخص برخورد کنند.

قدرت تخریبی زیاد: موشک‌های بالستیکی مانند قادر ۱ معمولا از کلاهک‌های سنگین استفاده می‌کنند که توان تخریبی بالایی برای نابودی اهداف مهم مانند پایگاه‌های نظامی یا مراکز فرماندهی دارند.

پرتاب از نقاط مختلف: حزب‌الله به دلیل ماهیت غیرمتمرکز و استفاده از تاکتیک‌های جنگ چریکی، توانایی پرتاب این موشک‌ها از مناطق مختلف و پنهانی را دارد که شناسایی و انهدام سکوی پرتاب را برای دشمن دشوار می‌کند.

استفاده در جنگ‌های نامتقارن: موشک‌های قادر ۱در جنگ‌های نامتقارن به‌عنوان ابزار راهبردی مورد استفاده قرار می‌گیرند و به حزب‌الله این امکان را می‌دهند که حملات دقیق و تاثیرگذار انجام دهد.

طول: ۱۵.۵ تا ۱۵.۵۸ متر

قطر: ۱.۲۵ متر

وزن: ۱۵ تن تا ۱۷.۵ تن

وزن کلاهک جنگی: ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلوگرم

نوع سوخت: ترکیبی از سوخت مایع و جامد

برد موشک: از ۱۳۵۰ تا ۱۹۵۰ کیلومتر