اظهارات عجیب زلنسکی

«من گمان می‌کنم که ما بیشتر از آنچه فکر می‌کنیم به صلح نزدیک شده‌ایم. ما فقط باید بسیار قوی باشیم» این را رئیس‌جمهور اوکراین بیان کرد.

ولودیمیر زلنسکی در مصاحبه با ای‌بی‌سی نیوز بار دیگر به «طرح پیروزی» خود در جنگ با روسیه اشاره کرد. وی در این باره گفت که قصد دارد این طرح را به رئیس‌جمهور آمریکا، کنگره این کشور و دو نامزد اصلی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ارائه دهد.

وی درباره این برنامه گفت که مذاکره با روسیه جزوی از طرح پیروزی نیست،‌ بلکه این طرح «راهی برای تقویت ارتش و مردم اوکراین» است تا با قرار دادن کی‌یف در جایگاه قدرت، رئیس‌جمهور روسیه را از طریق دیپلماتیک وادار به توقف جنگ نماید.

این در حالی است که رئیس‌جمهور چک در مصاحبه با نیویورک تایمز بیان کرد که انتظارات اوکراین در قبال پایان جنگ باید «واقع‌بینانه» باشد و احتمال از دست دادن بخش‌هایی از سرزمین‌های اوکراینی تحت کنترل روسیه وجود دارد.

پیشروی‌های روسیه در منطقه دونتسک همچنان ادامه دارد و به گفته کارشناسان احتمال سقوط شهر استراتژیک پوکروفسک در هفته‌های آتی و در نتیجه آن کنترل مسکو بر تقریباً تمام دونتسک زیاد است. با این وجود زلنسکی در سخنان خود مدعی شد که در صورت پذیرش طرحش توسط کشورهای غربی، اوکراین بر روسیه غلبه خواهد کرد.

دیمیتری پسکوف،‌ سخنگوی کرملین نیز سه‌شنبه اظهار داشت که روسیه به گزارش‌های رسانه‌ها درباره طرح اوکراین توجه دارد. وی همچنین با اشاره به سخنان زلنسکی افزود که درگیری‌ها تنها زمانی پایان می‌یابد که روسیه به اهداف خود رسیده باشد.