«هریس» نامزد موردنظر اقتصاددانان آمریکا

 اینکه کدام نامزد ریاست‌جمهوری برنامه بهتری برای بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا دارد، نزدیک به ۴۰ اقتصاددان برتر از دانشگاه‌های شناخته شده این کشور در پاسخ به این پرسش، هریس را انتخاب کرده اند. به عبارتی، ۷۰ درصد اقتصاددانان با بررسی برنامه‌های اقتصادی ترامپ اعلام کرده‌اند که سیاست‌های وی منجر به تورم بیشتر می‌شود، در حالیکه تنها سه درصد در مورد برنامه اقتصادی هریس چنین نظری داشته اند.

بر اساس یک نظرسنجی که دیروز شنبه منتشر شد، هریس خبرهای خوبی از اقتصاددانان در مورد برنامه‌های اقتصادی خود دریافت کرده است.

به نوشته این نشریه، پس از تورم بالا در سال‌های اخیر در آمریکا، اقتصاد یکی از موضوع‌های مهم در کارزهای انتخاباتی امسال بوده است. هرچند نرخ تورم اکنون کاهش یافته است و در ماه اوت (۱۱ مرداد تا ۱۰ شهریور) به پایین‌ترین سطح خود در سه سال و نیم گذشته رسید، اما بسیاری از آمریکایی‌ها هنوز پیامدهای آن را حس می‌کنند.

از طرفی، قرار است فدرال رزرو در نشست هفته آینده، نرخ بهره را به اندازه یک چهارم یا نیم واحد کاهش دهد. این نهاد اقتصادی در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ این نرخ را ۱۱ بار افزایش داد تا تورم بالا را که هم آمریکا و هم کشورهای سراسر جهان را پس از همه گیری کووید-۱۹ تحت تاثیر قرار داده بود، مهار کند. اما این نخستین بار پس از چهار سال است که فدرال رزرو نرخ بهره را کاهش می‌دهد.

حال اینکه کدام نامزد ریاست‌جمهوری برنامه بهتری برای بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا دارد، نزدیک به ۴۰ اقتصاددان برتر از دانشگاه‌های شناخته شده این کشور در پاسخ به این پرسش، هریس را انتخاب کرده اند. به عبارتی، ۷۰ درصد اقتصاددانان با بررسی برنامه‌های اقتصادی ترامپ اعلام کرده‌اند که سیاست‌های وی منجر به تورم بیشتر می‌شود، در حالیکه تنها سه درصد در مورد برنامه اقتصادی هریس چنین نظری داشته اند.

۷۰ درصد نیز معتقد بودند که برنامه‌های اقتصادی ترامپ کسری بودجه فدرال را افزایش می‌دهد، در حالی‌که تنها ۱۱ درصد گفتند که پلتفرم هریس چنین پیامدی خواهد داشت.

سیاست‌های اقتصادی هریس و ترامپ چیست؟

هریس قصد دارد در برنامه اقتصادی خود، کاهش مالیات را برای مشاغل کوچک افزایش دهد، اعتبار مالیاتی فرزندان را بازیابی و افزایش دهد (براساس قانون طرح نجات که در سال ۲۰۲۱ و زمان ریاست‌جمهوری بایدن تصویب شد، سالانه سه هزار و ۶۰۰ دلار به فرزندان زیر شش سال و سه هزار دلار به فرزندان تا ۱۷ سال اعتبار داده می‌شود) و هزینه‌های مسکن را با ارائه کمک پیش پرداخت به صاحبان خانه اولی کاهش دهد. هدف وی این است تا این مزایای اجتماعی را با افزایش مالیات بر شرکت‌های ثروتمند و بزرگ جبران کند.

از سوی دیگر، ترامپ برنامه دارد کاهش مالیاتی را که در سال ۲۰۱۷ تصویب کرد، ادامه دهد که تا حد زیادی به نفع ثروتمندان و مشاغل بزرگ است. وی همچنین پیشنهاد اعمال تعرفه ۱۰ تا ۲۰ درصدی را برای همه کالاهای وارداتی و ۶۰ درصدی برای واردات از چین اعمال ارائه کرده است.

نظر افکار عمومی در مورد سیاست‌های اقتصادی نامزدها چیست؟

بر اساس نظرسنجی یوگاو که از تاریخ ۱۱ تا ۱۲ سپتامبر (۲۱ تا ۲۲ شهریور) از میان یک هزار و ۱۲۰ بزرگسال انجام گرفت، ۳۴ درصد معتقد هستند که برنامه‌های هریس موجب کسری بودجه می‌شود و در مقابل ۳۳ درصد چنین نظری را در مورد ترامپ داشتند.

در نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو نیز که از تاریخ ۲۶ اوت تا ۲ سپتامبر (۵ تا ۱۲ شهریور) انجام شد، ۵۵ درصد اعلام کردند که بسیار یا تا حدودی به ترامپ برای تصمیم گیری در مورد سیاست‌های اقتصادی اطمینان دارند در حالی که ۴۵ درصد در مورد هریس چنین نظری داشتند.

در این نظرسنجی نیز ۹ هزار و ۷۲۰ بزرگسال شرکت داشتند. نیوزویک خاطرنشان کرده است که این نظرسنجی‌ها پیش از مناظره سه‌شنبه شب میان هریس و ترامپ انجام گرفته است.